וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אל תשתו קפה: המאכלים שעוזרים להתמודד עם ג'ט-לג

תזונאית מסבירה אילו מאכלים יסייעו לכם להתמודד עם תופעת היעפת, וגם ממה כדאי להימנע. ב"רשימה השחורה": אלכוהול, קפה וממתקים עתירי סוכר

יעפת (מכונה ג'ט-לג), היא חלק בלתי נפרד מטיסות למרחקים ארוכים. התוצאה היא, כפי שרובנו מכירים, שיבוש השעון הפנימי שלנו וחוסר התאמה בין זמני השינה לאזור הזמן המקומי שביעד.

למרבה המזל, מסתבר שישנם כמה מאכלים שיכולים לסייע בהפחתת תסמיני היעפת, ובכך גם להפיק את המיטב מהחופשה הבאה שלכם. בכתבה שפורסמה באתר Insider, רואיינה התזונאית סרינה פון, שהמליצה על סוגי המזון המומלצים כנגד יעפת, וציינה גם את אלו שרק יחמירו את התופעה.

ג'ט לג יעפת מלון עייפות. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
לא חייבים להיכנע ליעפת/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

דובדבנים: בזכות המלטונין

דובדבנים חמצמצים מכילים מלטונין (המכונה גם "הורמון השינה"), שיכול לסייע בוויסות מחזורי השינה והערות שלכם. "יש אנשים רבים שנוטלים תוספי מזון עם מלטונין לקראת הטיסה, אבל ישנם גם מזונות שמכילים אותו, בהם דובדבנים", אומרת פון. היא ממליצה לאכול דובדבנים (או לשתות מיץ דובדבנים טבעי) לאחר שמגיעים ליעד, כדי להשרות שינה.

אבטיח: נגד עייפות

האוויר היבש שנמצא במטוסים גורם לאי נוחות באופן כללי, אבל גם עלול להגביר את תחושת הרגזנות. "התייבשות קלה היא גם האשמה בתחושות של עגמומיות כאשר אתם מטיילים", אומרת פון. לדבריה, שתיית מים אינה הדרך היחידה לקבל נוזלים - כי גם למגוון ירקות ופירות יש אחוזי מים גבוהים, מה שהופך אותם ל"חטיף" מושלם לטיולים. דוגמה בולטת במיוחד היא האבטיח, שמכיל 92 אחוזי מים. בכך הוא גם מסייע להילחם בתחושת העייפות ולשפר את המיקוד שלכם.

מלפפון: "חטיף לחות"

ואם חשבתם שאבטיח גדוש במים, תופתעו לגלות כי מלפפון טומן בחובו 96 אחוזי לחות, מה שהופך אותו ל"חטיף לחות" מעולה. בנוסף, מלפפונים הם נוגדי חמצון שעשויים לסייע בהפחתה של דלקות. מומלץ לאכול מלפפונים גם לפני וגם אחרי הטיסה, כדי להימנע מראש מהתייבשות.

כוס אבטיח. ShutterStock
האבטיח מכיל 92 אחוזי מים ומסייע לשפר את המיקוד/ShutterStock

אבוקדו ואגוזים: בזכות האלקטרוליטים

באבוקדו, אגוזים וזרעים מסוגים שונים תמצאו שפע של אלקטרוליטים, המשופעים במגנזיום, אשלגן וכלוריד. אלו מהווים כלי מרכזי בוויסות כמות הנוזלים שיש בגופכם. אם התייבשתם באופן קל, צריכה של אלקטרוליטים מעין אלו עשויה לסייע. ולעניין היעפת - מזונות עשירים במגנזיום ואשלגן מסייעים להפחית את תחושת העייפות והחולשה שמגיעה יחד עם אותה התייבשות קלה. כדאי לדעת כי ירקות ופירות כגון בננות, אבוקדו ותרד עשירים באשלגן, בעוד שאגוזים, שעועית וזרעים עשירים במגנזיום.

פירות הדר: מסייעים במיקוד

פירות הדר כגון אשכוליות, הם מקורות מצוינים לוויטמין C, והם יכולים לעזור במיקוד ולמנוע טשטוש. בדיוק מה שאתם צריכים לקראת היעפת הצפויה לכם. "ריכוז גבוה של ויטמין C מסייע לשפר תפקודים קוגניטיביים כמו קשב, מיקוד וקבלת החלטות," אומרת פון.

ותרו על הקפה והאלכוהול

נכון, מאוד מפתה לצרוך אותו, אבל מסתבר שקפה בכמות גבוהה וטיסות ארוכות לא עובדים היטב יחדיו. אנו נוטים לשתות קפה כאשר אנו חשים ישנוניים, אבל כאשר מתמודדים עם יעפת, עדיף לכם לחשוב פעמיים לפני שאתם מגזימים עם הקפה. הסיבה: יותר מדי קפה עלול לגרום להתייבשות והקפאין יכול לפגום בשעון הפנימי שלכם, בשל העובדה כי הוא דוחה את העלייה במלטונין. כך גם באשר למשקאות אלכוהוליים. "אלו נוטים לייבש ועלולים להפריע למחזור השינה הטבעי שלכם, אומרת פון. היא גם ממליצה להימנע ממאכלים עתירי סוכר, בשל השפעתם השלילית על רמות האנרגיה. וכן, אפילו יוגורט בטעמים ושייקים נכנסים לקטגוריה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully