וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במיוחד לישראלים: יעדים תיירותיים שבהם ממש לא מומלץ ליצור קשר עין

בסין מביטים בעיניים בעיקר כשכועסים, בווייטנאם זהו סימן לחיזור, ביפן מחנכים את הילדים להביט לכיוון הצוואר ובקניה הכול תלוי אם אתם בעיר או בכפר. מדריך מבטים מקוצר, לימים שאחרי הקורונה

אחת ההפתעות שמצפות לתיירים שמגיעים לישראל, היא נעיצת המבטים הממושכת, המאפיינת ישראלים רבים. זה קורה ברחוב, ברמזור, ולמעשה במרחב הציבורי כולו.

כידוע, במקומות רבים בעולם, נעיצת מבטים נחשבת כגסות רוח של ממש. זאת למרות העובדה שמבט מהווה אמצעי תקשורת יעיל למדי בין בני אדם. אתר The Travel מדווח על מחקר שמצא כי כ-65 אחוזים מהתקשורת שלנו נעשית באמצעות המבט.

אך בעוד שבמדינות מסוימות, קשר עין ישדר ביטחון וישרה אמון, הרי שבמדינות אחרות, נעיצת מבט תעיד על גסות רוח וחוסר כבוד. הנה כמה מן היעדים שבהם ממש לא מומלץ לכם להביט ישירות ובאופן ממושך בעיניהם של מי שמולכם.

אזרחים סינים מטיילים בחומה הסינית, בתום מגיפת הקורונה. 1 במאי 2020. רויטרס, רויטרס
קשר עין ייווצר במצבי מגננה או בעיצומה של מחלוקת. מטיילים סינים/רויטרס, רויטרס

סין: רק כשכועסים

אם אתם רוצים שיהיו לכם אויבים, צרו קשר עין עם תושבי סין. הסינים רואים בקשר עין כלי תקשורת מרכזי, אך לא באופן שבו מבינים אותו בתרבויות אחרות. הסיבה: בסין יוצרים קשר עין כאשר כועסים, והדבר נועד לאתגר את מי שמולכם. כך, קשר עין ייווצר במצבי מגננה או בעיצומה של מחלוקת. טיילתם בסין ומישהו הביט לכם בעיניים? כנראה שאתם צריכים להתנצל על משהו.

יפן: להביט לצוואר

ביפן, אם לא יצרת קשר עין עם בן שיחך, הרי שבכך נתת לו כבוד. וזה עובד כמובן גם להיפך: קשר עין במהלך שיחה נחשב כגסות רוח. למעשה, עוד בילדותם, לומדים היפנים למקד את מבטם בצווארו של בן שיחם. כלומר, מביטים לעברו, אבל לא באופן ישיר וחודרני.

עובדת חנות תכשיטים לבושה כאלת העושר ביום בו מאמינים כי קניית זהב תביא מזל טוב, האנוי, וייטנאם. רויטרס
קשר עין ישיר כדי להראות עניין בבני או בבנות המין השני. וייטנאם/רויטרס

וייטנאם: חיזור גורלי

בווייטנאם משתמשים בקשר עין ישיר רק במקרים ספציפיים מאוד: להראות עניין בבני או בבנות המין השני. לכן, היזהרו כאשר אתם מביטים בעיניהם של מי שאינו בן או בת מינכם. ואם בני אותו מין מביטים ישירות זה בזה, הרי שמדובר במצב שבו מישהו מחפש לפתוח בוויכוח. כדי להיות על הצד הבטוח, פשוט אל תנעצו מבטים בביקורכם במדינה.

קמבודיה: נשים מביטות לקרקע

בקמבודיה, קשר עין אינו חלק בלתי נפרד ברוב השיחות. התקשורת בין הקמבודים רכה ועקיפה, וכך גם קשר העין. אפשר להציץ פה ושם בעיניי בן שיחך בעת הדיבור, אבל בהחלט לא לשמור על קשר עין ממושך. באופן מסורתי, נשים בקמבודיה נוהגות לנעוץ מבט בקרקע כאשר הן משוחחות עם גברים.

רגע של מנוחה בקניון בג'קרטה אינדונזיה. רויטרס
חלק מהאינדונזים עלולים לחוש לא בנוח עם קשר עין ממושך/רויטרס

קניה: בעיר או בכפר?

קניה היא מדינה גדולה ורב-תרבותית שבה מתחוללים ללא הרף שינויים. באופן טבעי, שינויים אלו כוללים גם את נושא המבט. לעיתים קשר עין יהיה הכרחי, ולעתים - יביא עמו תחושות שליליות. הכל תלוי באיזה אזורים אתם מצויים. באופן כללי ניתן לומר כי בערים הגדולות קשר עין יתקבל בהבנה, ובאזורים כפריים - להיפך. כדי לדעת כיצד לנהוג, נסו לחקות את מה שעושה מי שמולכם.

אִינדוֹנֵזִיָה: מי יותר מבוגר?

באינדונזיה, קשר עין מהווה חלק בלתי נפרד משיחות רבות, אך בהחלט לא בכולן. בכל מקרה, במדינה נמנעים מקשר עין בשיחה עם מישהו מבוגר יותר או בעל מעמד חברתי גבוה יותר. לכן, כמטיילים, קשה בדיוק להבין את כללי המשחק. אם אינכם בטוחים - עדיף פשוט לשאול. חלק מהאינדונזים עלולים לחוש לא בנוח עם קשר עין ממושך עם תיירים מערביים. עם זאת, רבים מודעים לכך ולא יוטרדו מהעניין.

רובע מיונגדונג (Myeongdong) סיאול, דרום קוריאה. ShutterStock
עניין מורכב עבור תיירים. דרום קוריאה/ShutterStock

הונג קונג: מבט נמוך

בהונג קונג, כאשר אתם מברכים לראשונה מישהו - יש להמעיט בקשר עין, או כלל לא להשתמש בו. ובכל מקרה, במפגש ראשון הנמיכו את מבטכם בעת שאתם לוחצים ידיים. אם אתם נמצאים עם מקומי ופוגשים אדם נוסף שאינו מוכר לכם, המתינו עד שיציגו אתכם. אל תציגו את עצמכם ראשונים.

דרום קוריאה: חוקים מסובכים

ישנם אמנם מצבים מסוימים שבהם קשר עין יהיה מקובל כאשר משוחחים עם אחרים בדרום קוריאה, אך עבור תייר, קשה יהיה לדעת באילו סיטואציות בדיוק. בכל מקרה, כמו במקומות אחרים בחלק זה של העולם, קשר עין יהיה מקובל כאשר אתם מדברים על מישהו צעיר מכם או במעמד חברתי נמוך יותר (עניין מורכב להבנה עבור תיירים). ומה קורה כאשר אתם מדברים עם מישהו צעיר מכם אך בעל תפקיד בכיר? כדי להיות על הצד הבטוח, פשוט הימנעו מקשר עין.

תאילנדית מחייכת. Mirco Lazzari, GettyImages
לחיוכים הגדולים והרחבים של התאילנדים יש מקום של כבוד/GettyImages, Mirco Lazzari

תאילנד: חיוכים כן, מבטים לפעמים

כפי שתיירים רבים יודעים, לחיוכים הגדולים והרחבים של התאילנדים יש מקום של כבוד בתקשורת הלא-מילולית. זהו עם ידידותי וחם, וקשר עין יתקבל בברכה בעת האזנה לאדם אחר, כדי להראות מעורבות בשיחה. עם זאת, חשוב להקפיד ולהסיט את העיניים מעת לעת, כדי שלא להגזים ולהפוך את הסיטואציה לאינטנסיבית מדי עבור הצד השני.

איראן: כדאי לדעת, אם במקרה תגיעו

נכון, הסיכוי שלכם לטייל באיראן אפסי, אבל מעניין לדעת כי קשר עין מתקבל במדינה בברכה, כל עוד הדוברים עם חברים או בני משפחה. עם זאת, קשר עין עם בני המין השני אינו מתקבל בברכה, ונדרשת הנמכה של המבט. בנוסף, צעירים נמנעים מקשר עין בעת שיחה עם מבוגרים מהם.

  • עוד באותו נושא:
  • תיירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully