וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר של דג חייזרי עם ראש שקוף ועיניים ירוקות שמתגלגלות לאחור

21.12.2021 / 23:25

חוקרים איתרו בעומק של 700 מטרים מתחת למי האוקיינוס השקט, מול חופי קליפורניה, דג נדיר עם ראש שקוף ועיניים כדוריות ירוקות בעלות יכולת ראייה מרשימה - בהן הוא משתמש כדי לצפות בנעשה מעל ראשו ולתפוס בקלות טרף

תצפית נדירה של דג עין חבית/MBARI

בין כל צורות החיים החייזריות שתועדו במעמקי האוקיינוס, נראה שמצאנו את זה שעומד בראשן: דג עין-חבית, לו יש ראש שקוף ועיניים כדוריות ירקרקות המסוגלות להשקיף על הנעשה מעל הראש שלו - וכך לאתר את טרפו בקלות. הדג המשונה שייך למשפחת האופיסטופרוקטיים, הנמצאים בדרך כלל בעומקים של 400-2,500 מטרים מתחת לפני הים. זה שתועד לאחרונה במצלמה נתפס בעומק של 700 מטרים מתחת לפני המים, מול חופי פלורידה, במקום שקרני אור השמש אינן מגיעות אליו.

לדג יש יכולת מדהימה בחיפוש אחר מזון. עיניו, שפונות כמעט תמיד כלפי מעלה, מאפשרות לו לזהות צלליות של טרף אפשרי דרך ראשו השקוף - וללכוד אותו. מאחר שסביבת מחייתו הינה בחושך מוחלט, חוש הראייה שלו חזק במיוחד.

את התיעוד הנדיר שלו מביא לנו מכון המחקר "האקווריום של מפרץ מונטריי" (MBARI) באמצעות רכב המופעל מרחוק (ROV). בסרטון נכתב: "כלי הרכב המופעלים מרחוק, Ventana ו-Doc Ricketts, רשמו יותר מ-5,600 צלילות מוצלחות והקליטו יותר מ-27,600 שעות של וידאו - ובכל זאת נתקלנו בדג הזה רק 9 פעמים!".

צפו בדבר המדהים הזה:

בואו נדבר רגע על מיקום העיניים של דג העין-חבית: כדורי הראייה שלו אינם שני החריצים שרואים בתנוחת העין המקובלת, אלא למעשה הכדורים הירוקים הזוהרים היושבים מעט מאחור. העיגולים בחזית הם למעשה איברי ריח שיכולים "להריח" רמזים כימיים במים.

בשלב מסוים במחקר על הדג, שיערו החוקרים שעיניו פונות כל הזמן לכיוון השמיים, אך מאז התברר שהן יכולות להתגלגל לפנים בזמן האכילה. ההטבות של ראש שקוף כוללות את היכולת להסתכל דרך המגן השקוף שהעיניים שלך יושבות בו ולראות ביעילות דרך הפה שלך - דבר שימושי בעיקר כשיש לך פה קטן כמו של העין-חבית. המין הגדול ביותר במשפחה, ה-Bathylychnops exilis, מגיע לאורך 50 ס"מ אך שאר המינים יותר קצרים מ-20 ס"מ.

  • עוד באותו נושא:
  • דגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully