וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתח תקוה מזמינה אתכם לפסטיבל הכי "יוצר דופנ" שמתקיים השבוע

עודכן לאחרונה: 7.11.2021 / 12:41

המושבה שנוסדה ב-1878 משלבת עבר, הווה ועתיד בקפיצה קצרה למרכז. פסטיבל "יוצר דופנ" שמתחיל היום יתקיים לאורך השבוע בפתח תקוה. הזדמנות לראות הופעות מיוחדות (רובן בחינם) ועל הדרך להכיר כמה מהמוזיאונים, אתרי ההיסטוריה והאטרקציות של העיר

קקל/דפי

כשחושבים על יום של כיף, פתח תקוה היא כנראה לא האופציה הראשונה, אך סיור באם המושבות מגלה עיר שנמצאת בשיא התפתחותה ופריחתה. המושבה שנוסדה ב-1878 משלבת עבר, הווה ועתיד, בקפיצה קצרה למרכז. פתיחתו של תיאטרון חדש בעיר, ההתחדשות העירונית סביב קריית המוזיאונים ופסטיבל התיאטרון "יוצר דופנ" עם מגוון הצגות, סיורים ומופעים שקורה בשבוע הבא, הם הזדמנות מצוינת לקפוץ לעיר ולסייר בכמה מוקדים נחמדים והעלות? כמעט חינם.

היום (ראשון) יוצא לדרך פסטיבל "יוצר דופנ" שימשך עד ה-11 בנובמבר, ויהווה את אות הפתיחה לפעילותו של תיאטרון חדש בעיר. במסגרת הפסטיבל יעלו בבכורה חמש הפקות מקור חדשות, רובן נוצרו בידי נשים, וכן מופע מחול תלוי מקום, מופעי מוזיקה, מופעים רב תחומיים ועיבוד עכשוי למחזה בינלאומי מפולין. שלל האירועים יתקיימו בתיאטרון החדש, במוזיאון לאמנות וברחבי מתחם התרבות. המוזיאונים יהיו פתוחים בלילה לסיורים ברוח הפסטיבל.

בתכנית הפסטיבל, הצגות חברתיות וביקורתיות, שילוב עולמות מהמחול, התיאטרון, המוסיקה והבמה בנושאים מגוונים, מחוות בימתיות לנשים גדולות מהחיים - מלאה גולדברג ומרלין מונרו ועד לחקר הנשיות החדשה, מסע אודו-ויזואלי מודרך במוזיאון ומופע המפגיש רקדנים ונגנים אל מול יצירות מהתערוכה "גם אנו שורדים" ומופע מוסיקלי רב כלי. בית קפה ומופעי חוצות מוזיקליים, שחקני שטח ועוד.

להקת אדמה עם המופע "חגורה שחורה". ללשכת הדובר פתח תקו,
להקת אדמה עם המופע "חגורה שחורה"/ללשכת הדובר פתח תקו

מרכז העיר

כיכר המייסדים: במרכז העיר, בצומת הרחובות חיים עוזר ושטמפפר, היוותה כיכר המייסדים את מרכז החיים החברתיים, התרבותיים והכלכליים של המושבה בראשיתה.

בית הכנסת הגדול: ברחוב חובבי ציון נמצא בית הכנסת הגדול, שנקרא גם "בית יעקב" לזכרו של יעקב ג'יימס רוטשילד, אביו של הברון אדמונד רוטשילד. בניית בית הכנסת החלה בשנת תרמ"ט (1890) והסתיימה כמעט עשור לאחר מכן. בחזית המבנה ממוקמים שלושה שעוני שמש מרשימים, שנבנו על ידי הרב משה שפירא. המבנה שופץ בשנים האחרונות והשתמרו בו אלמנטים רבים מהעבר. בית הכנסת הוא עדיין מרשים, פעיל ומרכזי.

בית הדפוס הישן: במורד רחוב חובבי ציון, שהיה מרחובותיה המרכזיים של המושבה, קיים בית הדפוס הישן, שאותו בית ששכר שמואל לייב גרינבוים והפעיל בו בית דפוס עם מכונת דפוס שהביא במיוחד מגרמניה, שהתמחתה בהדפסת הנייר בו עטפו את התפוזים שנשלחו באוניות לחו"ל, עם החותמת Jaffas citrex. המכונה עדיין עובדת (!) ומבקרים המגיעים למקום נהנים מהפעלת מכונה וסדנאות המתקיימות במקום (תלמידים ו/או ציבור הרחב בתיאום מראש).

עוד בוואלה!

פתח תקווה הסודית: טיול עירני בעיר מנומנמת

לכתבה המלאה
בית הכנסת הגדול בפתח תקוה. Gellerj, אתר רשמי
בית הכנסת הגדול בפתח תקוה/אתר רשמי, Gellerj
פארק יד לבנים בפתח תקוה. ללשכת הדובר פתח תקו,
פארק יד לבנים/ללשכת הדובר פתח תקו

בית שיח נשים (בית סווטיצקי): ברחוב מונטפיורי הסמוך, שוכן בית סווטיצקי, המשמש כיום בית ייחודי בארץ המתאר את סיפורן של נשות המושבה ששמן נפקד מדפי ההיסטוריה. בית שיח נשים שוכן ב"בית סווטיצקי", מהמתיישבים הראשונים במושבה, שנבנה בשנות העשרים ושימר את חזותו. הוא הועבר לרשות הציבור על ידי משפחת סווטיצקי, ובו מוקרן סרטון מרגש וארכיון עשיר על-אודות הנשים, פועלן ומשפחותיהן, שהופך את הביקור בבית לחוויה של ממש. הביקור מלווה בהנחיה המותאמת לקהל היעד בנושא הנצחתן של נשים לאורך ההיסטוריה ושוויון הזדמנויות. במרכזו של הביקור, ניתן לצפות בסרט עלילתי מרתק ומרגש שבו תחשפו לסיפורן של מספר נשים בעלות תרומה משמעותית בהקמתה ובהתפתחותה של העיר, ולקשיים שליוו אותן בדרכן. בהמשך הביקור ניתן לשוטט בעמדות הארכיון הממוחשב ולגלות את סיפורן נשים נוספות, יוזמות, חלוצות ופורצות דרך.

שוק פתח תקוה: השוק הוותיק עבר שיפוץ משמעותי במהלך הקורונה. בשוק פתח תקוה שפע של דוכני ירקות ופירות, מאפיות, מסעדות קטנות ומתחם צעיר חדש - "באסטה 43", בר צעיר ומתחם, בו מתקיימות הופעות, אירועים ותערוכות.

בית אברהם שפירא: אברהם שפירא, השומר האגדי של פתח תקוה, זכה לשלל כינויים: זקן השומרים, שיח' איברהים מיכה, והוא היה מוכר בדמותו החסונה, קומתו הזקופה, לבושו המהודר, המקטרת שבפיו וסוסתו האצילה. פרשת חייו מקפלת בתוכה את ההיסטוריה של המושבה פתח תקוה והיישוב היהודי הקטן טרם קום המדינה.

אברהם שפירא נודע באומץ ליבו כשומר העברי הגאה של המושבה, לצד יחסיו המיוחדים עם השכנים הערבים. אריכות ימיו הועידה לו תפקידים ציבוריים רבים ובמותו הוריש את ביתו למען העיר ותושביה שכל כך אהב. הבית שוכן במבנה חד קומתי ייחודי וציורי, שהוכרז כאתר היסטורי המיועד לשימור. בבית ציורי קיר ורצפות מעוטרות שנחשפו בשנים האחרונות ונותרו בשלמותם מאז נבנה על ידי אברהם שפירא בשנת 1905. המבנה אשר שדרת ברושים מובילה אליו, בנוי במתכונת בתי האיכרים של פעם ומשמש כיום כמרכז תרבות. בבית מתקיימים מופעי ג'אז באווירה אינטימית עם יין ולאור נרות, קונצרטים קאמריים, "מפגשי אמן" עם מיטב אמני הרוק בישראל, ערבי שירה ביידיש בהנחיית קובי לוריא ועוד. בבית ישנו חדר תצוגה על השמירה וההגנה בפתח תקוה הכולל סרט על אברהם שפירא-השומר האגדי.

שוק פתח תקווה אפרסקים 22 ביולי 2021. ראובן קסטרו
שוק פתח תקוה/ראובן קסטרו
בית סווטיצקי בפתח תקוה. ללשכת הדובר פתח תקו,
בית סווטיצקי/ללשכת הדובר פתח תקו

גלריית הציפור הכחולה: ברחוב רוטשילד הסמוך נמצאת גלריית הציפור הכחולה - בית אמני פתח תקוה, אשר הוקם בסמוך לבית הקפה המיתולוגי שפעל בשנות הארבעים והחמישים בחצר האחורית של בית הקולנוע "גן אור" ונסגר בשנות השישים. ממש ממול ניתן לראות את בית פיק"א המרשים שהיה בית הספר היסודי הראשון במושבה.

מתחם קריית המוזאונים: מתחם התרבות של פתח תקוה. בימים אלו יזמה עיריית פתח תקוה כרטיס משולב לכל פעילויות הפנאי במתחם וב-50 שקלים לתושבי העיר (60 שקלים לתושב חוץ). ניתן לבקר במוזיאון פ"ת לאמנות, במוזיאון ראשונים ובמוזאון האדם והסביבה וכמובן בגן החי, הכרטיס בתוקף לחודשיים (לא חייבים לבקר בכל המקומות באותו היום).

מוזיאון פתח תקוה לאמנות: מוזאון לאמנות עכשווית הנחשב לאחד מהמובילים בארץ, המציג עבודות של אמנים ישראלים ובינלאומיים במגוון מדיומים: ציור, פיסול, צילום, וידיאו, קולנוע, אדריכלות, מיצב ומיצג.התערוכות המוצגות במוזאון מעלות קשת רחבה של נושאים ממרחב התרבות הישראלי, לצד סוגיות אוניברסליות, הנוגעות לחברה הגלובלית בעידן העכשווי, תוך שימת דגש על קידום גישות חדשניות ביחס לחלל המוזאלי ולפריצת מוסכמות מסורתיות וגבולות בין מדיומים אמנותיים שונים ואופני הצגתם. גישות אלה עומדות בבסיס הקו האוצרותי שהוביל המוזאון החל מפתיחתו המחודשת בשנת 2000.

מוזיאון האדם והסביבה: אחד המוזיאונים החווייתיים והמהנים ביותר לילדים בבילוי משפחתי. שווה לפנות כמה שעות של כיף. מוזאון האדם והסביבה המתמחה בתחומי אנטומיה ופיזיולוגיה של גוף האדם, לצד נושאי סביבה ויחסי הגומלין בין האדם לסביבתו. במוזאון מוצגות תערוכות קבע; לב העניין, אדם בתנועה, אוויר, מה קורה- חושים ותערוכת "קרוב ורחוק מהבית" (אוסף פוחלצי המוזאון). לצד התערוכות הקבועות מוצגות גם תערוכות מתחלפות מעת-לעת בנושאים שונים.התערוכות אינטראקטיביות ומאפשרות למידה והתנסות עצמית בכל גיל. המוצגים המקוריים תוכננו להפעלה עצמית להעצמת חוויית ההתנסות והביקור.

מוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקווה. איל שפירא,
מוזיאון ראשונים/איל שפירא
מוזיאון האדם והסביבה בפתח תקווה. איל שפירא,
מוזיאון האדם והסביבה/איל שפירא

מוזיאון ראשונים: מוזיאון לתולדות פתח תקוה מציג את חיי היום-יום של אם המושבות מהעבר ועד ההווה, באמצעות תצוגות מגוונות, סיורים חווייתיים, שחקנים חיים שמובילים את המבקרים אל העבר בצורה חווייתית, משחקים, סרטים מקוריים, משחקים אינטראקטיביים, תוכניות חינוכיות והדרכות תיאטרליות. המוזיאון כולל ארכיון עשיר של תמונות וסיפורים, ומצליח להנגיש את ההיסטוריה להורים וילדים באופן חוויתי, משעשע ומעודכן לימינו אנו.

קריית המוזיאונים טובלת בפארק ירוק ורחב ידיים, פארק יד לבנים, בו שוכן גם גן החי של העיר, פנינת טבע בטבורה של העיר (מי זוכר את השימפנזה המיתולוגית ג'וני), וגן העצמאות, שתכנן אדריכל הנוף הנודע, ליפא יהלום.

פרטים על המופעים בקישור הבא.

  • עוד באותו נושא:
  • פתח תקוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully