וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב החשוב שהתקיים ברעננה לפני כ-100 שנה ולא הכרתם

עודכן לאחרונה: 24.10.2021 / 17:19

אלפי חיילים הודים נלחמו נגד העות'מאנים בקרב טבסור ב-1918, שלימים הוקמה על שטחו רעננה. בשבוע שעבר התקיים טקס לזכרם בעיר במעמד שר החוץ ההודי ומכובדים נוספים והוסר הלוט מעל שלט שמציין את פרטי הקרב החשוב

העובדה שחיילים הודים נלחמו בארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה תחת חסותה של בריטניה הגדולה, בחיפה ובצפון-הנגב, היא דבר שמוכר לחובבי ההיסטוריה והטיולים בארץ. אבל ברעננה?!

ואכן, בין אלפי ההודים שנלחמו נגד העות'מאנים במספר גזרות ב-1917-18, היו גם מאות שהשתתפו בקרב "טבסור" שהתקיים בשטח העיר רעננה ב-19 בספטמבר 1918. בשבוע שעבר הגיע שר החוץ ההודי ד"ר סוברהמנייאם ג'אישנקר (Jaishankar) לישראל כדי להשתתף בטקס לזכרם של הלוחמים ההודיים, במעמד ראש העיר רעננה חיים ברוידא, שגריר הודו בישראל סנג'יב קומאר, והחוקר ערן תירוש יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל. שר החוץ ההודי מבקר בימים אלו בישראל בסימן 30 שנות יחסים דיפלומטיים בין מדינת ישראל להודו.

האירוע התקיים בשטח חרבת עזון ברעננה, שכונה באותם ימים בשם טבסור. המקום ניצב במרכז מערך הביצורים דאז בשרון והעניק את שמו, קרב טבסור, לקרב העז של החיילים ההודים במקום בו הוקמה לימים רעננה. במרכז האירוע עמד טקס הסרת הלוט מעל שלט ההסבר אודות הקרב, ובו הובעה הוקרה לכוחות הלוחמים ההודיים והנצחת תרומתם לניצחון במערכה.

טקס לזכרם של הלוחמים ההודים בקרב טבסור ברעננה, אוקטובר 2021. עמותת מלחמת העולם ה-1,
ראש העיר רעננה ושר החוץ ההודי בטקס ההנצחה/עמותת מלחמת העולם ה-1
טקס לזכרם של הלוחמים ההודים בקרב טבסור ברעננה, אוקטובר 2021. עמותת מלחמת העולם ה-1,
"אלפי חיילים הודים לחמו והקריבו את חייהם בארץ". שר החוץ ההודי נואם בטקס/עמותת מלחמת העולם ה-1

בקרוב: לטייל בנתיב הקרבות ההודי

ערן תירוש יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל, סיפר לוואלה! תיירות שאחד מצירי הפעילות העיקריים של העמותה שבראשה הוא עומד נקשר לפעילות עם האוסטרלים מארגון ה-ALHA, ארגון הפרשים הקלים האוסטרלים, לרבות שילוט 'נתיב אנז"ק' ומסעות השחזור של 'האיגוף הגדול' של הפרשים האוסטרלים במלחמת העולם, מסעות שהתקיימו ב-2007, 2012 ו-2017. אולם במהלך השנים האחרונות התהדקו הקשרים ונוצרו שיתופי-פעולה גם עם בריטים, ניו-זילנדים, נפאלים, ארמנים ודרום-אפריקאים, וגישושים עם נציגי מדינות נוספות ועמים נוספים.

"הקשר עם ההודים נוצר לפני מספר שנים, ולאחר התקדמות איטית, עקב בצד אגודל, השנה הבשילו התנאים להתקדמות משמעותית יותר", הוא מסביר. "ההודים מכירים היטב את סיפור כיבוש חיפה, אולם למרבה ההפתעה - נראה שגם הם עצמם פחות מודעים להיקף הפעילות הצבאית ההודית בארץ-ישראל במהלך מלחמת העולם, בעיקר במחצית השנייה של שנת 1918, ערב מערכות מגידו ובמהלכן".

לדבריו של תירוש, העמותה עמלה בשנים האחרונות על הקמת פרויקט שילוט נתיב קרבות הודי, כחלק מהאירועים הצפויים בשנה הקרובה לציון מלאת 75 שנים לעצמאות הודו ומלאת 30 שנה לכינון היחסים הדיפלומטים בין הודו לישראל. ששת האתרים שהציע תירוש להכניס לנתיב הקרבות כוללים את 'תחנת הצומת', נבי-סמואל, טבסור, ברכת א-פולה (עמק יזרעאל), חיפה ומח'דת א-נאג' (מעברת נהר הירדן בעמק בית-שאן).

ערן תירוש בטקס לזכרם של הלוחמים ההודים בקרב טבסור ברעננה, אוקטובר 2021. עמותת מלחמת העולם ה-1,
"המערכה נלמדת עד היום בעולם". ערן תירוש יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם ה-1/עמותת מלחמת העולם ה-1
טקס לזכרם של הלוחמים ההודים בקרב טבסור ברעננה, אוקטובר 2021. עמותת מלחמת העולם ה-1,
הסרת הלוט מעל שלט ההנצחה/עמותת מלחמת העולם ה-1
טקס לזכרם של הלוחמים ההודים בקרב טבסור ברעננה, אוקטובר 2021. עמותת מלחמת העולם ה-1,
שלט ההנצחה המספר על אודות קרב טבסור/עמותת מלחמת העולם ה-1

"תרומתם של חיילים הודים בארץ אינה מוכרת לעולם"

שר החוץ של הודו ג'אנשקר, אמר: "אלפי חיילים הודים לחמו והקריבו את חייהם בארץ זו במהלך המלחמה הגדולה. למרות שיש מספר בתי קברות ברחבי ישראל שבהם הונצחו אמיצי-לב אלו, סיפור תרומתם של חיילים הודים בקרבות הגדולים בארץ זו אינו מוכר לעולם. חשוב למנוע מצב בו זכרם של אנשים אמיצים אלה, גבורתם ואומץ-ליבם, יאבדו בערפילי הזמן. חנוכת לוח הזה, אשר מנציח את קרב טבסור, הוא מאמץ קטן משלנו לשמר את להבת-הגבורה של בני הודו אלו. על כך, אני מבקש להביע את תודתי לראש עיריית רעננה כבוד מר חיים ברוידא על כך שאיפשר וסייע לאירוע זה. אני מודה גם למר ערן תירוש, יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל, שסייע לנו לחשוף ולהציג פרק זה מההיסטוריה שלנו".

ראש העיר רעננה חיים ברוידא: "העיר רעננה מתכבדת להתכנס היום לאירוע היסטורי חשוב במשמעותו, בו אנו מעניקים את הכבוד הראוי לאותם לוחמים הודים יקרים, שחרפו את נפשם במהלך קרבות מלחמת העולם הראשונה, ותרמו בעוזם לסיום השלטון העותומאני בישראל".

ערן תירוש יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל: "קרב טבסור היווה חלק משלב הפתיחה של מערכות מגידו, המתקפה האדירה של כוחות הגנרל אלנבי על הכוחות העות'מאנים בארץ-ישראל בספטמבר 1918. מערכה זאת, ובכללה קרב טבסור, נלמדת עד היום ברחבי העולם כמופת צבאי ולכוחות ההודים, אשר היוו את רוב צבאו של אלנבי באותה עת, היה תפקיד מרכזי בניצחון המכריע אשר הביא לסיום שלטון האימפריה העות'מאנית בארץ-ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully