וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלל עם שנורקל בחוף הכרמל, ומצא חרב אביר בת כ-900 שנה

עודכן לאחרונה: 20.10.2021 / 10:32

לפני יותר משבוע צלל שלומי קצין בחוף הכרמל ומצא חרב אביר מהתקופה הצלבנית (שזוהתה לראשונה ע"י הארכיאולוג ד"ר אודי גלילי), כשהיא מכוסה בצדפים וחול. האזרח מסר את החרב לידי רשות העתיקות ותוענק לו תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה

חרב אביר בת 900 שנה נמצאה בחוף הכרמל/צילום: שלומי קצין

שלומי קצין, תושב עתלית, צלל ביום שבת לפני האחרון עם שנורקל באזור חוף הכרמל. במהלך הצלילה, זיהה להפתעתו על הקרקעית פריטים עתיקים, אשר, ככל הנראה, נחשפו כתוצאה מפעילות הגלים והזרמים, שהסיעו את החול. באתר הוא ראה עוגני אבן עתיקים, עוגנים עשויים ברזל, שברי כלי חרס, וחרב מרשימה, שאורך הלהב שלה כמטר, ואורך הידית שלה כ-30 ס"מ. עם זאת, יש לציין כי החרב זוהתה לראשונה במים ודווחה לרשות על ידי הארכיאולוג ד"ר אודי גלילי, חוקר עתלית ומנהל היחידה הימית של רשות העתיקות בעברו.

מחשש לגניבה של הממצאים או כיסויים מחדש בחול עקב פעילות זרמי הים, לקח קצין את החרב עמו ויצא מהים. הוא גילה אזרחות למופת, איתר את מספר הטלפון של מפקח היחידה למניעת שוד בצפון, ודיווח לרשות העתיקות.

חרב אביר בת 900 שנה התגלתה בחוף הכרמל. ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
השתמרה במצב מושלם. החרב שנמצאה בחוף הכרמל/רשות העתיקות, ניר דיסטלפלד
חרב אביר בת 900 שנה התגלתה בחוף הכרמל. שלומי קצין, רשות העתיקות
"ממצא יפה ונדיר ונראה כי הייתה שייכת לאביר צלבני"/רשות העתיקות, שלומי קצין
צלל עם שנורקל בחוף הכרמל וגילה חרב של אביר בת 900 שנה. ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
במהלך הצלילה, זיהה להפתעתו על הקרקעית פריטים עתיקים. שלומי קצין והחרב/רשות העתיקות, ניר דיסטלפלד

"מרגש להתקל בחפץ שלוקח אותך בדימיון 900 שנה אחורה בזמן"

אתמול (ראשון) מסר שלומי קצין את החרב לאוצרות המדינה, וקיבל תעודה על אזרחותו הטובה. לדברי ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, "החרב, שהשתמרה במצב מושלם, היא ממצא יפה ונדיר ונראה כי הייתה שייכת לאביר צלבני. היא נמצאה כשהיא מכוסה בצמידה ימית, אך נראה כי היא עשויה מברזל. מרגש להתקל בחפץ אישי שכזה, שלוקח אותך בדימיון 900 שנה אחורה בזמן, לתקופה אחרת, של אבירים, שריונים וחרבות".

"בחוף הכרמל קיימים מפרצים טבעיים רבים, שיכלו לשמש כמקומות מסתור לספינות קדומות בעת סערה, ואף מפרצים גדולים יותר, שסביבם התפתחו יישובים שלמים וערי נמל עתיקות, כדוגמת דור ועתלית", מסביר קובי שרביט מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות. "תנאים אלה, משכו אליהם לאורך כל התקופות ספינות סוחר, ואלה, הותירו אחריהן עקבות ארכיאולוגיות רבות. החרב שנמצאה לאחרונה היא רק אחת מהן".

צלל עם שנורקל בחוף הכרמל וגילה חרב של אביר בת 900 שנה. ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
ניר דיסטלפלד, מפקח רשות העתיקות, עם החרב הצלבנית/רשות העתיקות, ניר דיסטלפלד
עוגן עתיק שנחשף בים. שלומי קצין, רשות העתיקות
עוגן עתיק שנחשף בים/רשות העתיקות, שלומי קצין

"גילוי ממצאים עתיקים - תופעה שהולכת ומתרחבת"

האתר שבו התגלו העוגנים והחרב מנוטר בידי רשות העתיקות מאז חודש יוני, לאחר קבלת דיווחים על גילויו בראשונה, מהאזרחים בועז לנגפורד ורפאל בהלול. הממצאים במקום נגלים ומתכסים בהתאם לתנועת החול, ועל כן, הם חמקמקים מאוד.

"גילוי ממצאים עתיקים על ידי שחיינים וצוללים חופשיים, היא תופעה שהולכת ומתרחבת בשנים האחרונות, עם התרחבותם של ענפי ספורט אלו", אומר שרביט. "הסקר התת-ימי הוא דינמי. מכאן גם החשיבות הגדולה שבדיווח על גילוי הממצאים, אותם תמיד נשאף לתעד באתרם כדי למקסם את המידע הארכיאולוגי. הממצאים העתיקים שנחשפו מהאתר, מלמדים כי המקום שימש כמעגן טבעי קטן וזמני לספינות שמצאו בו מסתור. זיהוי הממצאים שנחשפו, מעיד כי המעגן שימש כבר בתקופת הברונזה המאוחרת - לפני 4,000 שנה, וכעת, מציאת החרב עשויה להעיד כי המעגן הטבעי שימש גם בתקופה הצלבנית, לפני כ-900 שנה".

חרב אביר בת 900 שנה התגלתה בחוף הכרמל. שלומי קצין, רשות העתיקות
"מרגש להתקל בחפץ אישי שכזה, שלוקח אותך בדמיון 900 שנה אחורה בזמן"/רשות העתיקות, שלומי קצין
חרב אביר בת 900 שנה התגלתה בחוף הכרמל. שלומי קצין, רשות העתיקות
ידית החרב שנמצאה/רשות העתיקות, שלומי קצין

**הערה ותיקון**
מרשות העתיקות נמסר: "עם פרסום הכתבה ביום שני השבוע, פרסמה רשות העתיקות את דבר מציאתה של חרב מהתקופה צלבנית בידי צולל בחוף הכרמל, אשר הפגין אזרחות טובה ומסר אותה לאוצרות המדינה. בירור פנימי העלה, כי החרב זוהתה לראשונה במים ודווחה לרשות על ידי הארכיאולוג ד"ר אודי גלילי, חוקר עתלית ומנהל היחידה הימית של רשות העתיקות בעברו. אנו מתנצלים בכל לב על אי אזכור שמו של ד"ר גלילי בהודעה, ומבקשים להביע הערכה והוקרה על פועלו המדעי למען חקר העתיקות התת-ימיות בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully