וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך חיו יהודים לפני 2,500 שנה? בואו לגלות מקרוב

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 12:58

על פי מחקרים, היהודים הגיעו למדינה שבין הרי הקווקז אי שם לפני למעלה מ-2,500 שנים. עד היום ניתן למצוא בתי כנסת, מוזיאונים וקברים קדומים, שמרכיבים את הפסיפס הייחודי של הקהילה הזו

בית כנסת באטומי, גאורגיה. ShutterStock
מסורת של אלפי שנים. בית כנסת בבאטומי/ShutterStock

בדומה לשאר המדינות השוכנות סביב הים השחור, גם בגאורגיה אפשר למצוא שרידים למורשת יהודית עתיקה ומפוארת. על פי חוקרים מסוימים, היהודים הראשונים הגיעו לאזור בו שוכנת כיום גאורגיה עוד במאה השישית לפני הספירה, בעקבות גלות בבל, כלומר לפני למעלה מ-2,500 שנים ואילו על פי טענות אחרות מדובר בצאצאי עשרת השבטים האבודים שהוגלו מישראל במאה השמינית לפני הספירה. כך או כך, לאיש אין ספק כי מדובר בקהילה שורשית, שכמובן חוותה לא מעט תהפוכות ושינויים לאורך השנים.

טיול מאורגן לגאורגיה כולל הקווקז הגבוה והקווקז הנמוך - למידע נוסף לחצו

טיול מאורגן לגיאורגיה כולל חבל סוונאטי המסתורי - למידע נוסף לחצו

עם הזמן, בעקבות תמורות שונות שחלו במאזן הכוחות האירופי, הצטרפו אל הגאורגים היהודים המקוריים גם כאלו שנמלטו מפרעות שונות באזור רוסיה ואף על פי שבעיניי רבים שתי הקהילות הללו נתפסות גם יחד כ"יהדות גאורגיה", הרי שבפועל הן חיו בנפרד זו מזו, תחת הנהגות ומסורות משלהן, אפילו כאשר התגוררו באותן ערים ברחבי המדינה.

באמצע המאה הקודמת, מספרם של היהודים בגאורגיה כבר התקרב ל-100 אלף, אך בשנות ה-90, לאחר הניתוק מברית המועצות (גאורגיה קיבלה את עצמאותה באפריל 1991) רבים מהם עלו לישראל ואחרים היגרו למקומות שונים, כאשר כיום ישנן קהילות גדולות באוהיו וניו יורק למשל.

כיום, על פי הערכות של האוניברסיטה העברית, נותרו בגאורגיה רק כמה אלפי יהודים, אולם אלו ממשיכים לשמר את אותה מורשת נפלאה, שניתן לגלות דרך טיול מאורגן מרתק. בעזרת מדריך שמכיר את גאורגיה והעבר הייחודי שלה ברמה הגבוהה ביותר, תוכלו להתוודע לכל האתרים והמקומות שהשפיעו לאורך ההיסטוריה הארוכה על יהדות גאורגיה ועיצבו אותה.

יהודים, טביליסי, גאורגיה. ShutterStock
יהודים מחוץ לבית כנסת בטביליסי/ShutterStock

במרחק של כחצי שעת נסיעה לכיוון צפון-מערב מהבירה טביליסי, נמצא את העיר מצחתה, השוכנת במפגש בין הנהרות קורה ואראגבי. העיר הקדומה הזו, שהוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, הייתה אחת החשובות בגאורגיה בעבר בשל המיקום האסטרטגי שלה, בין הים הכספי לים השחור.

במצחתה אפשר למצוא מצבות של קברים יהודים מהמאה השלישית לפני הספירה, כולל כיתובים בעברית וארמית וסמלים יהודים. בעיר ניצבת גם כנסיית סווטיצחובלי, אשר על פי האגדה קבורה בה הכותונת עמה נצלב ישו. את הכותונת רכשו שני יהודים שנכחו בצליבה ואז הביאו אותה בחזרה עמם למצחתה, מה שהפך את הכנסייה למקום עלייה לרגל.

בלב טביליסי עצמה שוכן המוזיאון הלאומי של גאורגיה, המציג בין היתר אוסף יהודי מהפנט, כולל כלי יודאיקה ששימשו במשך מאות שנים את בתי הכנסת היהודים בעיר ובמדינה כולה, שמלות ופרטי לבוש שאפיינו את הקהילה היהודית הגאורגית ואפילו תמונות ישנות וספרים שנשתמרו ומעידים על מה שהיה. "המיצג כולו משלב בין היסטוריה, תרבות, אתנוגרפיה, מסורות וחיי היומיום היהודים", מעיד אתר המוזיאון, בו ניתן לראות גם ציורים של שלום קובושווילי ודוד גבלסיאני, שפעלו בגאורגיה בראשית המאה ה-20 והציגו דרך עבודותיהם את הקהילה המקומית.

במרחק של הליכה קלילה מהמוזיאון ניצב בית הכנסת הגדול של טביליסי. הוא נבנה בסוף המאה ה-19 על ידי יהודים שהגיעו מהעיר הדרומית אחלציחה ונקרא על שמם. הוא היה הגדול והמפואר מבין 17 בתי כנסת בטביליסי (כיום נותרו שניים) וניתן לזהות אותו בעזרת הכיפה המפארת אותו. בעקבות רעידת אדמה ב-2002 נותר המבנה פגוע ובסכנת קריסה מיידית, אך בעזרת מענק מיוחד הוא שופץ ושודרג וכיום ניצב בגאון במרכז העיר.

המוזיאון הלאומי של גאורגיה, טביליסי. ShutterStock
במוזיאון הלאומי המרשים מחכה לכם אוסף יהודי מהפנט/ShutterStock

עוד בטביליסי נמצא "מוזיאון דוד באזוב להיסטוריה של יהדות גאורגיה", הקרוי על שמו של רב מוכר שפעל בעיר. הוא נפתח ב-1933 ועבר מספר מיקומים, עד שנסגר ב-1951 בהוראת השלטונות הסובייטים כצעד אנטישמי. הוא חזר לפעילות עשרות שנים לאחר מכן, עם עצמאות גאורגיה ואף עבר שימור. כיום ניתן לעיין בו במכתבים וכתבי יד ולהתרשם מאמנות יהודים ומוצגים נדירים.

קהילה יהודית חשובה נוספת חיה בעבר בכותאיסי ושם עדיין ניצבים שלושה בתי כנסת. המוכר והגדול מביניהם נבנה אף הוא בשלהי המאה ה-19 ושימש רבים מבין 20 אלף היהודים שהתגוררו במקום. כיום נותרו בכותאיסי רק כמה עשרות משפחות יהודיות, אך הן ממשיכות לשמר את המורשת והדת ובביקור בעיר ניתן לראות את בית הקברות היהודי הישן, המרמז במשהו על כוחה ועומקה של הקהילה.

יהדות כותאיסי אף ניצבה בלב מכתב 18 המשפחות המפורסם, שנשלח ב-1969 לוועדה לזכויות האדם של האו"ם. ראשי המשפחות שניצבו מאחורי המכתב דרשו שיתאפשר להם לעלות לישראל, בצעד ראשון מסוגו כנגד הנהגת ברית המועצות, שהתכחשה לאפשרות שכזו וסירבה לבקשות היהודים. המכתב אף הוקרא בכנסת על ידי גולדה מאיר ועורר סערה, מה שיצר לבסוף שינוי במדיניות ואפשר לכ-30 אלף גאורגים לעלות לארץ או להגר למקומות אחרים בשנות ה-70.

למרות ההצטמצמות הבולטת באוכלוסיית היהודים בעיר, הרובע היהודי בכותאיסי נותר מוקד לעניין עד היום ומומלץ מאוד לטייל בו, לגלות את הרמזים ואפילו לדמיין איך נראו בעבר החיים באותם רחובות ממש.

כיאה לאחת המדינות העתיקות באירופה בפרט ובעולם בכלל, גאורגיה מציגה שפע של היסטוריה מיוחדת, ובכללה גם היסטוריה יהודית. אז צאו לטייל בין הנופים הקסומים של הרי הקווקז וגלו את המסורת היהודית של גאורגיה.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים pegasusisrael.co.il

בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • גאורגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully