וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שיבקר בבוסניה, לא יאמין למה שהתחולל שם בעבר

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 13:06

שלושה עשורים חלפו מפרוץ מלחמות יוגוסלביה ו-20 שנה מאז שהסתיימו. בוסניה הייתה אחת המדינות שנפגעה יותר מכל, אולם כפי שטיול במדינה יגלה לכם - היא גם ידעה להשתקם ומציעה עניין, יופי, היסטוריה ותרבות בכל פינה

מוסטר בוסניה והרצגובינה. ShutterStock
נחרב ושוקם. הגשר הישן במוסטר/ShutterStock

קצת יותר משלושה עשורים חלפו מהרגע בו פרצה הראשונה מבין מלחמות יוגוסלביה - הייתה זו המלחמה בקרואטיה, שהחלה במרץ 1991 ונמשכה כארבע שנים וחצי.

כמעט שני עשורים עברו מאז הסתיים לו "העימות המקדוני", השלב האחרון מבין שישה בסדרת אירועים אלימים ועקובים מדם שהתחוללו באזור הבלקן והותירו חלקים נרחבים ממנו פגועים, פצועים וחרבים.

מבין שש המדינות השכנות, שהיו בעבר כולן חלק מיוגוסלביה - סרביה, מונטנגרו, קרואטיה, צפון מקדוניה, סלובניה ובוסניה - הרי שהאחרונה הייתה אחת מאלו שנפגעו בצורה הקיצונית ביותר, בעיקר במהלך "מלחמת בוסניה", שהתחוללה בין אפריל 1992 לדצמבר 1995. אזורים רבים בבוסניה נהרסו או חוו זוועות ומאז ועד היום, היא עוסקת בשיקום ושחזור, לצד שימור הקיים.

כל זה הופך את בוסניה לאחת המדינות שהכי מרתק לטייל בהן באירופה וכדי להכיר אותה לעומק, ללמוד על ההיסטוריה המורכבת שלה ולגלות מקרוב את כל אותם אתרים ששוקמו ושווים ביקור, מומלץ להצטרף לטיול מאורגן, עם מדריך ש"חי" את המקום ויידע להוביל אתכם מנקודה לנקודה, לקשר בין הפולקלור והעבר להווה ולדאוג שלא תפספסו כלום ושתהנו מהדרך. הנה כמה מאותם מקומות שכדאי לבקר בהם כשאתם בבוסניה.

טיול מאורגן למונטנגרו, בוסניה ודוברובניק - למידע נוסף לחצו

מוסטר

אין בבוסניה, ואולי בבלקן כולו, סמל בולט יותר לשיקום האזור מאשר הגשר הישן במוסטר - נקודת המוצא של כל טיול במדינה. הגשר היפהפה נבנה לראשונה בהוראת הסולטן סולימאן הראשון במאה ה-16, עת העות'מאנים שלטו בעיר, השוכנת בקרבה יחסית לגבול עם קרואטיה.

באחד האירועים הזכורים ביותר ממלחמת בוסניה, אחרי 24 שעות דרמטיות, הפילו הכוחות הקרואטים את הגשר אל נהר הנרטבה, חודשים ספורים לאחר שהוא נפגע מהפצצות. כמה שנים לאחר תום המלחמה החלה עבודת השיקום ובעזרת אבנים מקוריות ממנו שנמצאו בקרקעית הנהר, הגשר הישן במוסטר נבנה מחדש במימון בינלאומי, עד שנפתח ב-2004. הגשר וסביבתו הוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו והמוני תיירים פוקדים את המקום מדי שנה כדי לגלות שכן, אפשר גם אחרת.

קפלינה

בדרך מקרואטיה למוסטר, ממש ליד הגבול וגם כן על נהר הנרטבה, שוכנת העיר הקטנה קפלינה. יש בה כ-30 אלף תושבים וב-1997 אף נולד בה שחקן מכבי תל אביב בכדורסל, דראגן בנדר, אולם ביקור בה כיום, וגיחה לאתר ההיסטורי פוצ'יטלי הצמוד אליה, מראים את הפערים בין מה שהיה לפני המלחמה למה שהשתנה אחריה.

במהלך הקרבות, הקרואטים כבשו את העיר ושלחו את הבוסניאקים שחיו בה למחנות ריכוז. הם השתלטו עליה תוך הפצצות כבדות, שהפכו כל אבן באזור. גם מצודת פוצ'יטלי נפגעה קשות, אולם כיום אפשר למצוא בה מושבת אמנים קטנה ומקסימה, שהתמקמה בעיר מימי הביניים והחזירה לה את תחושת החיות.

מצודת פוצ'יטלי בוסניה. ShutterStock
מצודת פוצ'יטלי/ShutterStock

סראייבו

הבירה והעיר הגדולה של בוסניה התפרסמה הרבה לפני המלחמה. זה קרה כאשר ביוני 1914, בעת ביקורו בעיר, נרצח יורש העצר של אוסטריה פרנץ פרדיננד, רגע שהוביל לפריצת מלחמת העולם הראשונה.

עשרות שנים לאחר מכן, המצור על סראייבו החל ב-5 באפריל 1992. כחודש וחצי לאחר מכן, המכון המזרחי בסראייבו, שהיווה חלק משמעותי מהאוניברסיטה בעיר, נחרב כמעט עד היסוד כאשר אינספור רקטות ופצצות הומטרו עליו. בין היתר אבדו אז ספריית המחקר ואוסף שכלל אלפי כתבי יד.

המצור על העיר הסתיים כעבור כארבע שנים ומאז היא משקמת את עצמה, כולל פתיחתם של מכון חדש לחקר בוסניה ומרכז לעיתונות חוקרת, בניית מגדלים חדשים, ספרייה מהודרת ועוד. בביקור בעיר אפשר לאתר גם את בית הכנסת הישן והמוזיאון היהודי ואסור לפספס את המרכז הטורקי העתיק, באזור השוקק בבירה.

סרברניצה

11 ימים מזעזעים, בין ה-11 ל-22 ביולי 1995, נמשך טבח סרברניצה. הכוחות הסרבים התגברו על הפצצות נאט"ו, נכנסו לעיר ולכפרים הסמוכים בהם התקבצו פליטים בוסנים רבים והחלו בהוצאה המונית להורג, עד שנספרו 8,372 גופות.

בשנה שעברה נערך במקום טקס לזכר 25 שנים לטבח וזמן קצר לפניו עדיין נמצאו שרידים של אלו ש"נעלמו" באותם ימים נוראיים. כיום, ביקור בסרברניצה, עיירה הררית יפהפייה, חושף בית קברות בגודל בלתי נתפס, הבנוי בצורת פרח ולצידו, אנדרטת רחבה עם "קיר השמות", עליו חקוקים כל הקורבנות.

סרברניצה חיה כעת בשלום, למרות שהיא מחולקת בין המוסלמים לנוצרים האורתודוכסים. כמעט כל 23 המסגדים שנהרסו במלחמה כבר שוקמו וחודשו ברחבי העיירה, אבל הקשיים הכלכליים שלה מזכירים שגם היום הדרך לשיקום מלא עוד ארוכה.

בית הקברות סרברניצה בוסניה. ShutterStock
בית הקברות בסרברניצה/ShutterStock

וישגאראד

גשר מהמט פשה סוקולוביץ', הנודע גם כ"גשר הדרינה", מחבר בוישגראד בין שתי גדות הנהר. בדומה לגשר הישן במוסטר, גם זה נפגע קשות במלחמות השונות, ביניהן מלחמת העולם השנייה, אך שוקם. במלחמת בוסניה התחוללה באזור זוועה משמעותית אחת מיני רבות, כאשר אלפים מתושבי העיר נרצחו על ידי כוחות סרבים. רבים מהם נורו למוות בעודם עומדים על הגשר המפורסם.

מה הפך אותו לכה מפורסם, וגרם לכך שהיה שווה לשקם אותו ואת וישגראד כולה, ולמשוך אליה תיירים אחרי המלחמה? הגשר עומד במוקד ספרו זוכה פרס הנובל של איוו אנדריץ'. הספר נקרא על שם הגשר בעל 11 הקשתות והוא נשקף מנקודות שונות בעיר, אליהן התיירים נהנים להגיע.

וישגראד קמה מהריסות המלחמה ומציעה כיום נקודות עניין רבות, כמו גלריה עירונית מרתקת. הכיתה בה למד אנדריץ' שהפכה מאז לאתר שימור, כנסיות ובתי תפילה דרכם אפשר ללמוד על תקופות שונות בתולדות הבלקן ובעיקר - את אנדריצ'גראד, מתחם של תרבות, אמנות ובתי קפה שיזם במאי הקולנוע הסרבי הדגול אמיר קוסטוריצה, לזכרו של הסופר המהולל. זה אחד המקומות היפים ביותר בבלקן כולו ומי שיגיע אליו יתקשה להאמין למה שהתחולל בעיר רק לפני כמה עשורים.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - https://www.pegasusisrael.co.il

בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • בוסניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully