וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליהנות מכל העולמות: האי סאמוס מתאים לכולם

בשיתוף לשכת התיירות של יוון

עודכן לאחרונה: 14.6.2021 / 17:13

מקדשים עתיקים ופסטיבלי רוק, טבע עוצר נשימה וחופים מושלמים לרגיעה. נדמה שהאי סאמוס שבין יוון לטורקיה מציע משהו לכל אחד. אז בין אם אתם צפרים מושבעים או פריקים של ארכיטקטורה ואדריכלות - לא תתאכזבו

קוקארי, סאמוס. לשכת התיירות של יוון,
קוקארי, סאמוס/לשכת התיירות של יוון

"כשאני שיכור מיין מסאמוס, הגבול בין 'אני', ו'אתה' מתחיל להיטשטש" - אלו מילותיו של המלחין רמבטיקו מהתקופה שבין המלחמות - והן נכונות לכל מי שחווה את סאמוס. סאמוס הוא אי הנשלט בידי אגדה ויופי. זהו האי של אבי המתמטיקאים, פיתגורס, האסטרונום אריסטרכוס והפילוסוף אפיקורוס. זהו ביתה של הרה, וארצם של הרודוטוס ואיזופוס. מאז העת העתיקה היה האי מרכז מסחר חשוב בים האגאי ובעל חשיבות צבאית משמעותית. כך נוצרו בו קשרים עם תרבויות המזרח התיכון החשובות של התקופה.

לא יד המקרה גרמה להיסטוריון הנודע הרודוטוס להחשיב את סאמוס כעיר החשובה הן בקרב היוונים והן בקרב הברברים. כמרכז התרבות האיונית, חווה האי זמנים של פאר בלתי ניתן לתיאור והדבר ניכר בו גם כיום. אפילו כעת, קרבתו של האי לחופי אנטוליה הופכת אותו לגשר בין שתי התרבויות, המסייע לשימור הדו-קיום, שיתוף הפעולה והחברות בין שני העמים שלצידו.

כביתה המיתולוגי של הרה, ניתן למצוא בסאמוס את המקדש הגדול ביותר ביוון (לפי הרודוטוס), הממוקם בהראיון וסובב כולו סביב אלת הנישואין והנשים. רק עמוד אחד נותר עומד מתוך 155 עמודי הענק שניצבו בו בעבר. עוד עדות לחשיבות הרבה של המקום הן שרידי שלושה מקדשים מוקדמים יותר שהתגלו בו.

סאמוס הוא מקום בו הצמחייה מהממת את המבקרים. כל הסובב אותך נראה כמורכב מצבע ואור, כל צעד מביא להתגלות, בין אם בהרים הנישאים דוגמת קרקיס או אמבלוס - בהם הטמפרטורה נמוכה והגשם לא פוסק - או במערות ובקניונים שבאי. סביבת האי מזכירה את סביבת יוון עצמה - רק בקטן.

לכו בהר קרקיס מחוף ווטסלאקיה שבעיר מרתוקמפוס לפסגת ויגלה בגובה של 1,400 מטר. לאורך המסלול תוכלו לפגוש 1,400 מינים שונים של צמחים נדירים, רובם ייחודיים לאי. תחזו גם בעשרות מינים של עופות דורסים.

הסתובבו בין העיירות באי, לאורך הרחובות המרוצפים. צפו במגדל סאראקינוי, מבצר מפואר מהמאה ה-16. בקרו במנזרים זודוקוס פיגי אליוטיסה ואגיה זוני, בעל הספריה הנהדרת וטימיוס סטאברוס, בו תוכלו למצוא כס מלכות מרשים במיוחד. טפסו במדרגות לפאנאגיה סאראנדאסקליוטיסה, בפתח המערה בה מצא פיתגורס מקלט מפני העריץ פוליקרטס.

חוף לימניאונס, סאמוס. לשכת התיירות של יוון,
חוף לימניאונס, סאמוס/לשכת התיירות של יוון

מפלים, מסלולי רכיבה וציפורים נודדות

פני השטח באי סאמוס הם אתגר ראוי לרוכבי אופני השטח. בכל קיץ יותר ויותר רוכבים מבקרים בשביליו. הרוכבים המקומיים נוהגים להיפגש בכנסיית אגיוס לואניס שבפוטאמי, מעל חוף החלוקים שבמקום ולרכוב לכיוון קארלובאסית קונסטנטינוס וקוקארי. צפרים מציבים את עצמם ליד בית הגידול אליקי או אגם גליפדה שם הם יכולים לצלם אנפות, שקנאים דלמטיים ופלמינגו ורודים הנחים שם לפני מסעות הנדודים שלהם. את המראה של הפלימנגו הממריאים לאור השמש האדומה השוקעת לא תוכלו לשכוח.

כשהחום מכסה את האי כשמיכה, מביני העניין מגיעים מוקדם למפל קארלווסי. גובהו של הגבוה מבין שני המפלים הוא 5 מטרים וטיפוס של 60 מדרגות עץ יזכה את המבקרים בנוף פנורמי על סביבתם.

פיתגוריאון, שנבנתה על הריסות העיר העתיקה סאמוס היא בית למה שרבים (ובהם מהנדסים רבים) מכנים הפלא השמיני של העולם העתיק. בשנת 550 לפני הסבירה ציווה פוליקרטס על הארכיטקט אופלינוס לספק מים לסאמוס הבירה. המהנדס חפר תעלה באורך של 1,036 מטרים מצידו האחד של ההר לצידו השני. כך היה אקוודוקט זה נסתר מעיני אויבים ואספקת המים לעיר הובטחה. עבודת החפירה ערכה כעשור והתנהלה משני הצדדים. שני צוותי החופרים הסתמכו על חישוביו המתמטיים של אופלינוס ונפגשו במרכז ההר - ללא סטייה כלל. אופלינו אף קיים את הבטחתו ולרגל הצלחת צוותי העבדים במלאכתם - שיחרר אותם לחופשי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גליקוריזה, סאמוס. לשכת התיירות של יוון,
גליקוריזה, סאמוס/לשכת התיירות של יוון

היסטוריה עתיקה לצד חופים מודרניים

אבל האי אינו רק בית לאתרים וסיפורים היסטוריים, או לנופים ומסלולי טיולים. מעל הכל סאמוס הוא אי מודרני עם חופים מאורגנים כמו טסאמאדוס ולמונקיה, ווטסלאקיה במרתוקמפוס, כריסי אמוס (חול הזהב) ופסילי אמוס (חול עדין) ממנו ניתן לשמוע את קריאות התרנגול מטורקיה הסמוכה.

חובבי הספורט יוכלו ליהנות מטורנירי כדורעף החופים המאורגנים מדי שנה בחופי ליוודאקי ופוטוקאקי בפיתגוריאון. לחובבי הרגיעה והמגע הבלתי אמצעי עם הטבע, מונמלץ להגיע למיקרי טסאמבוי, קרולי וסאיטניה.

סאמוס הוא אי בעל פנים רבים. אי קוסמופוליטי למבקרים בואת'י, קוקארי או פיתגוריאון או אי מבודד למעדיפים את מרתוקמפוס, קרולי או מיקלי. זה אי של לילות ארוכים ופרועים כמו גם מקום של שלווה, אידיאלי למנוחה הירגעות והרהורים.

קוקארי, סאמוס. לשכת התיירות של יוון,
קוקארי, סאמוס/לשכת התיירות של יוון

גם הצרפתים נותנים כבוד

ולמי שרוצים להרוות את צימאונם מומלץ ליהנות מסוגי המוסקט השונים של סאמוס בפסטיבל היין שנערך ב-10 הימים הראשונים של אוגוסט בוואת'י - רק צריך לקנות כוס אחת ולשתות כאוות נפשך (או כפי יכולתך).

ליין של סאמוס היסטוריה משל עצמו. בעבר, החזיק הוותיקן יקב משל עצמו באי וכיום המשימה של הכנת היין לטקסי הדת הקתולית מוטלת על יקבי האי. יין המוסקט הסאמוסי זוכה למקום של כבוד בשוק היינות הצרפתי והוא זכה בפרסים רבים. התחרות היחידה למוסקט באי הוא היין המקומי - סומה. בנוסף, אל תעזבו את האי בלי בקבוק של שמן זית בתולי וצנצנת של דבש קורנית.

זהו סאמוס. תגלית חדשה אורבת מאחורי כל פינה. הוא אי פורה ומאיר פנים, שצועד בקצב משל עצמו אבל גם יודע להתאים את עצמו לקצב של המבקרים השואפים לבידור - בייחוד בזמן פסטיבל הראיה-פיתגורריה - המציג אין ספור הופעות בתיאטרון העתיק של פיתגוראיון. הראיון מארחת בכל קיץ פסטיבל רוק ובכל אוגוסט בפיתגוראיון נערכת הסעודה לכבוד הטרנספיגורציה של ישו המלווה במופע זיקוקים מעל נמל העיר.

טיסות ישירות מישראל לאי ייצאו במהלך הקיץ הקרוב מנתב"ג.

בשיתוף לשכת התיירות של יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully