וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהמיתוס הופך למציאות: טיול קיץ מרתק לצפון יוון

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 13:03

קהילה יהודית עצומה שהושמדה כמעט לחלוטין בשואה, עיר תוססת שהוקמה לפני כמעט 2,000 שנה, מפלים, חופים, אלכסנדר מוקדון והר אולימפוס - טיול בסלוניקי וצפון יוון הוא חוויה ייחודית, שמספקת בריחה מושלמת בקיץ הזה

המגדל הלבן סלוניקי יוון. Shutterstock, ShutterStock
המגדל הלבן וקו הרקיע של סלוניקי/ShutterStock, Shutterstock

מי שביקר מתישהו באזור נאות אפקה בתל אביב או כיכר פריז (חמרה) בחיפה אולי נתקל ברחוב בשם "קהילת סלוניקי". לא בכדי ישנם בישראל שני רחובות לזכר היהודים שחיו בעבר בעיר השנייה בגודלה ביוון, ה"בירה" של מחוז מרכז מקדוניה, השוכן בצפון המדינה. ביקור באזור חושף את העבר המפואר והטראגי של אותה קהילה ומגלה לנו את היופי והייחודיות של צפון יוון.

יהדות סלוניקי הלכה והתפתחה באמצע המילניום הקודם, כאשר אחרי גירוש ספרד נהרו למקום המוני יהודים, שהפכו לרוב בעיר. בין שתי מלחמות העולם, כרבבת יהודים מסלוניקי עלתה לישראל ופיתחה שכונות רבות, מתל אביב ועד חיפה ולמרות עזיבתם את העיר, עדיין נותרה בה כמות עצומה של כ-60 אלף יהודים - אחת הקהילות הגדולות בעולם באותה עת.

הכל השתנה במלחמת העולם השנייה. הנאצים הגיעו לעיר באפריל 1941, ושנתיים לאחר מכן החלו המשלוחים. 19 משלוחים בסך הכל יצאו מסלוניקי לאושוויץ, נושאים כ-50 אלף יהודים. הקהילה העוצמתית הושמדה כמעט לחלוטין ומעטים ממנה שרדו. כיום, על שפת המפרץ התרמאי המגיע אל העיר, בסמוך למוזיאון הצילום, שוכנת אנדרטה לזכר אותה קהילה ובסיור ברחבי העיר ניתן לגלות שאריות חשובות מההיסטוריה שלה.

יוון בטיול מורחב עם האי קורפו יואנינה ומטאורה - למידע נוסף לחצו
טיול מאורגן ליוון טיול מיוחד לצפון כולל סלוניקי ומטאורה - למידע נוסף לחצו

אנדרטת לזכר יהודי סלוניקי שנרצחו בשואה. ShutterStock
האנדרטה לזכר יהדות סלוניקי/ShutterStock

באופן כללי, הדרך הטובה ביותר להכיר בקיץ הזה את סלוניקי וצפון יוון, ללמוד הן על העבר היהודי במקום, ולגלות את האתרים, הנופים והאווירה שמקנים לאזור אופי משלו, היא בעזרת טיול מאורגן, בו המדריך יודע להוביל אתכם למקומות המעניינים ביותר ולהעשיר לכם את החוויה בעזרת הסיפורים והמיתוסים השונים.

כך בין היתר אפשר להתרשם מהמיטב של סלוניקי, שנוסדה על ידי קסאנדרוס, מלך מוקדון ב-316. היא נקראה על שם תסלוניקה, אחותו למחצה של אלכסנדר הגדול, הנודע בעברית כאלכסנדר מוקדון, אחד המצביאים החשובים והבולטים בהיסטוריה. משמעות השם תסלוניקה הוא "הניצחון בתסליה", לזכר אחד מהקרבות המהוללים שנערכו באזור - חבלי הארץ תסליה, תראקיה ומקדוניה היוונית, בה שוכנת סלוניקי, מרכיבים את מה שבאופן היסטורי מכונה "צפון יוון", אזור שידע מהפכות ותהפוכות רבות לאורך השנים.

אז מה ממתין לנו בסלוניקי? ראשית, המגדל הלבן, שנבנה כמבצר לפני מאות שנים. בכניסה למגדל ניצב פסלו של אלכסנדר מוקדון והמקום מהווה את אחד הסמלים המוכרים ביותר של סלוניקי. במרחק של כרבע שעה משם, בעודכם הולכים סמוך לשפת המים, תגיעו לכיכר אריסטוטלוס רחבת הידיים - הכיכר המרכזית של סלוניקי, שנבנתה בחצי הראשון של המאה ה-20, אחרי השריפה הגדולה שכילתה ב-1917 כשני שליש מהעיר. במקום אפשר למצוא מסעדות, אווירה "סלוניקית" אמיתית וירידים שונים לאורך השנה.

מפלי אדסה - צפון יוון. ShutterStock
אפשר גם להשתכשך ולברוח מהחום. מפלי אדסה/ShutterStock

נקודה נוספת שמומלץ להגיע אליה, לא הרחק מהמגדל הלבן, היא הקשת והרוטונדה של גלריוס, צמד מבנים שהוקמו במאה ה-3 לספירה ונותרו בלב העיר כזכר לימי הקיסר הרומי גלריוס. כמו כן, בביקור בסלוניקי מומלץ שלא לפספס את המוזיאון הארכיאולוגי המושקע, אחד הטובים בעולם, אשר מציג ממצאים מדהימים מתקופות שונות.

ואחרי הביקור בסלוניקי, הגיע הזמן לצאת מהעיר אל צפון יוון. במרחק של כשעה וחצי נסיעה מלב העיר מגיעים לעולם אחר לחלוטין - במקום היסטוריה, טבע. מפלי אדסה (Edessa) היפהפיים נוצרו כתוצאה מרעידת אדמה ששינתה לפני מאות שנים את תוואי השטח באזור ורעידות נוספות ממשיכות לשנות אותם ללא הרף, אולם בצורה מינורית הרבה יותר. המקום מושך אינספור תיירים בעונה החמה וגם אתם יכולים להשתכשך במים באזור המיועד לכך וליהנות מהרעם של המים והיופי של המתחם כולו.

מן העבר השני של סלוניקי, דרומה מהעיר, נמצא חצי האי חלקידיקי. שלוש לשונות יבשה פורצים אל תוך הים האגאי ומציעים חופים מקסימים (למשל, Possidi או Sarti), עיירות ציוריות ומלאות עניין ואת מיטב הקולינריה המקומית.

עוד אופציה מוצלחת היא טיול יום, המשלב ביקור בורגינה ופלה, השוכנות מערבית לסלוניקי. המרחק ביניהן הוא כשעה נסיעה, כאשר בורגינה אפשר למצוא אתר ארכיאולוגי חשוב ומרתק, בו התגלו לפני כחצי מאה קברים רבים של מלכי מוקדון, כולל זה של אביו של אלכסנדר מוקדון, פיליפוס השני. במקום שוכן היום מוזיאון ובו נמצאת בין היתר תיבת הזהב בה נחים שרידיו של פיליפוס וכדי ללמוד יותר על אלכסנדר עצמו מצפינים לפלה, העיר בה הוא נולד ב-356 לפני הספירה. כמו ורגינה, גם פלה מלאה בשרידים עתיקים והשילוב ביניהן משלים עבורנו את חוויית צפון יוון העתיקה.

הנקודה האחרונה נמצאת אומנם קצת דרומה יותר, אבל אם הגענו לאזור תסליה, לא כדאי לוותר על ביקור בהר האולימפוס, הגבוה ביותר ביוון. אגדות ומיתוסים נקשרו בשמו של ההר, בו שכנו 12 האלים האולימפיים וביניהם זאוס, פוסידון, אתנה, אפרודיטה, אפולו ואחרים. את כל הטוב הזה אפשר לראות בטיול מאורגן, מהודק ומהנה במיוחד. אז למה אתם מחכים?

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים

בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully