וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריכות העתיקות של הכנרת נפגעו מעבודות פיתוח של הכנסייה

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 17:35

עינות רקת הם קבוצת מעיינות בכנרת, שמימיהם הצלולים זורמים לבריכות עוד מהתקופה הרומית. אבל עבודות פיתוח של הכנסייה הרוסית שהבריכות בשטחה, גרמו לנזק של אחת מהן. רשות העתיקות: "העבודות נעשו ללא תיאום"

בריכה עתיקה בעינות רקת נפגעה במהלך עבודות של הכנסייה הרוסית במקום/צילום: אושרי וייצמן

עינות רקת מוכרים למטיילים ותושבי טבריה כמספר נביעות של מים צלולים, הזורמים וממלאים בריכות עתיקות שבמזרח הכינרת. אולם, עבודות שמבצעת הכנסייה הרוסית-פרובוסלבית שהבריכות נמצאות בשטחה, גרמו להרס של קיר עתיק, שיסודותיו בתקופה הרומית.

מדובר באזור עינות רקת שמצפון לטבריה. שטח זה נקנה במאה ה-19 על ידי הכנסייה הרוסית-פרובוסלבית. על פי רשות העתיקות, "מערך המעיינות בצפון טבריה שימש מקור מים חשוב מתקופת הברונזה ועד שלהי המאה ה-19. בגדות נחל רקת מצויות עדויות ארכיאולוגיות למערך זה. המתחם הרומי בעינות רקת כולל מעגן עתיק, בריכות אגירה, תעלות ומיתקני מים. כמו כן, בדופן אחת מבריכות המים משובצת אבן הנושאת כתובת ארמית מהתקופה הרומית-הביזנטית".

מקורן של בריכות המים בתקופה הרומית. מדובר ב"בריכות הרמה" שנועדו להעלות את מפלס מי המעיינות כדי לאפשר השקיה של השדות הסמוכים. הבריכות נבנו על גבי הנביעות, כך שהמים הנובעים מהקרקע ממלאים את הבריכה, ואז אפשר להשקות את השדות בגרוויטציה.

מבנה עתיק נפגע במהלך עבודות פיתוח ליד הכנרת בשטח ששייך לכנסיה הרוסית. אושרי וייצמן, אתר רשמי
הבריכה הרומית והחור הגדול שנפער בה עקב עבודות הכנסייה/אתר רשמי, אושרי וייצמן
מבנה עתיק נפגע במהלך עבודות פיתוח ליד הכנרת בשטח ששייך לכנסיה הרוסית. אושרי וייצמן, אתר רשמי
מקורן של בריכות המים בתקופה הרומית. החור בקיר העתיק של אחת הבריכות/אתר רשמי, אושרי וייצמן
עינות רקת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
וכך נראתה הבריכה בעינות רקת לפני שניזוקה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

"גם אדם טיפש יכול לעשות רעש גדול"

על גבי הבריכה הצפונית נמצאה על ידי החוקר יצחקי גל כתובת בארמית וזו לשונה: [דכי]רין לטב רבי עלא ואחוי [דיה]בון תלתה דינרין לכנש[תא], ותרגומה: "זכורים לטוב רבי עולא ואחיו שנתנו שלושה דינרים לבית הכנסת". רבי עולא היה אמורא ידוע שחי בטבריה במאה החמישית. אמרתו הידועה היא: "אסתרא בלגינא קיש קיש קריא" ("מטבע קטן בתוך כד קורא קיש קיש", כלומר - גם אדם טיפש יכול לעשות רעש גדול).

יתכן ובית כנסת שכן בטבריה או בבקעת רקת, שמאוחר יותר שימשה לצורך בניית קיר הבריכה.

כתובת בארמית על בריכה בעינות רקת. יצחקי גל, תמונות גולשים
הכתובת בארמית שמצא יצחקי גל על אחת הבריכות ברקת/תמונות גולשים, יצחקי גל

בימים האחרונים הבחין תושב טבריה, אושרי וייצמן, כי ליד המעיינות מתבצעות עבודות וכי קיר אחת הבריכות נהרס במהלך אותן עבודות. וייצמן גם תיעד את העבודות ואת הקיר השבור.

בעקבות פניית וואלה!, נמסר מרשות העתיקות כי "לאחרונה .ביצעה הכנסייה עבודות להסדרת שביל גישה למעיינות, וזאת ללא תיאום עם רשות העתיקות כנדרש במהלך עבודות אלה פורק חלק מבריכת אגירה, אשר חלקה העליון עשוי להיות מודרני, אך תשתיתה קדומה. ברגע שנודע לרשות העתיקות על עבודות הפיתוח, אלה הופסקו מיידית, עד לבחינת תכניות הפיתוח. רשות העתיקות נמצאת בקשר עם הכנסייה, ונקבע כי היא תבצע במקום חפירה ארכיאולוגית. בהתאם לתוצאות, תנחה הרשות את הכנסייה לגבי הנדרש בשטח".

עינות רקת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
עינות רקת בימים שלמים יותר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מבנה עתיק נפגע במהלך עבודות פיתוח ליד הכנרת בשטח ששייך לכנסיה הרוסית. אושרי וייצמן, אתר רשמי
"במהלך עבודות אלה פורק חלק מבריכת אגירה"/אתר רשמי, אושרי וייצמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully