וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3,000 שנות היסטוריה: המבנים המדהימים של גאורגיה

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 10:06

המדינה השוכנת בין הרי הקווקז מציעה מורשת מפוארת, ממקום קבורת הכתונת עמה נצלב ישו, דרך בית כנסת של קהילה עתיקה ועד למבצרים וטירות מימי הביניים. הנה כמה מקומות שאתם לא רוצים לפספס ביולי-אוגוסט הקרובים בגאורגיה

מבצר נריקלה, טביליסי, גאורגיה. ShutterStock
מבצר נריקלה משקיף על הבירה טביליסי/ShutterStock

לעיתים, נדמה שאזורים ומבנים בגאורגיה כמו קפאו בזמן. לא מפתיע עבור אזור שההיסטוריה שלו מתפרסת, על פי עדויות ארכיאולוגיות, על פני כ-3,000 שנים. מבצרים מפוארים, בתי כנסת עתיקים, טירות מימי הביניים ואפילו המקום בו, על פי האגדה, נמצאת הכתונת עמה נצלב ישו - את כל אלו ועוד תוכלו למצוא במדינה המפתיעה והמרתקת השוכנת בין רוסיה לטורקיה, מוקפת בהרי הקווקז הגדול בצפון והרי הקווקז הקטן בדרום.

גאורגיה קיבלה את עצמאותה באפריל 1991, לאחר פירוק ברית המועצות, אך כאמור, ההיסטוריה שלה מפוארת ולצד הנופים עוצרי הנשימה וההרים הירוקים והנפלאים, אפשר למצוא בה גם שלל תזכורות לעולם עתיק וקדום, ומבנים מיוחדים, מלאים בסיפורים שפשוט אסור לפספס.

הדרך הטובה ביותר לגלות את כולם היא בטיול מאורגן כמובן, עם מדריך שמכיר את המקום ויודע כל מה שצריך לדעת עליו. הוא יוביל אתכם ברחבי גאורגיה, ממבנה מפואר אחד לאחר, ותוכלו לצאת למסע נטול דאגות אל ההיסטוריה העשירה של המקום.

טיול מאורגן לגאורגיה כולל הקווקז הגבוה והקווקז הנמוך - למידע נוסף לחצו
טיול מאורגן לגיאורגיה כולל חבל סוונאטי המסתורי - למידע נוסף לחצו

מבצר נריקלה

מבצר נריקלה נבנה אי שם במאה הרביעית לספירה ומשקיף על הבירה טביליסי ועל נהר הקורה הזורם לצדה. הוא שוכן על גבעה קטנה ומשני עבריו אפשר לראות שאריות של חומה עתיקה, שכמו המבצר עצמו, נפגעה קשות באמצע המאה ה-19. המקום מעולם לא שוקם מאז וכך מתאפשרת דרכו הצצה אל העבר. זו ללא ספק אחת מנקודות החובה בביקור בטביליסי.

קתדרלת סמבה

המבנה הבולט ביותר לאלו המשקיפים על טביליסי ממבצר נריקלה הוא הקתדרלה העצומה הזו, המבנה הדתי הגדול יותר באזור הקווקז. בגיאורגית, פירוש המילה סמבה היא "השילוש הקדוש" וזהו מקום משכנו של הפטריארך הגאורגי. הבנייה שלה נמשכה מ-1995 ועד לפתיחתה ב-2004 ויש בה מקום ל-10,000 מתפללים ומבקרים. היא מתנשאת לגובה של 87.1 מטרים ובאופן כללי, תשאיר אתכם המומים ותמלא את הסמארטפונים בתמונות.

קתדרלת סמבה. ShutterStock
קתדרלת סמבה/ShutterStock

בית הכנסת בכותאיסי

בניגוד לטביליסי, שמוכרת יותר לעולם, הרי שהעיר השנייה בגודלה בגאורגיה, כותאיסי, שקטה וחבויה יותר. יחד עם זאת, היא מציעה עבר מפואר, כולל מבנה יהודי שממש מומלץ להכיר מקרוב. בכותאיסי יש מספר בתי כנסת וזה השוכן בצפון העיר, סמוך לנהר ריוני, הוא הגדול והחשוב מביניהם. הוא נבנה ב-1885 ושירת במשך שנים ארוכות את הקהילה היהודית הגדול, שהצטמצמה משמעותית (מכ-20 אלף לכ-4,000 יהודים) אחרי העלייה לישראל בשנות ה-70. מבנה בית הכנסת הגדול יפה מבחוץ, אך הקסם האמיתי יתגלה לאלו שייכנסו פנימה ויראו את האמנות היהודית המיוחדת.

אגב, אם הגעתם למקום, אל תפספסו גם את קתדרלת ברגטי, שנבנתה במאה ה-12 ונמצאת במרחק של כחמש דקות נסיעה מבית הכנסת. היא מתהדרת בגגות וכיפות בצבע תכלת ומשמשת כאחד מסמלי העיר.

מנזר גלאתי

בגבעות שבפאתי כותאיסי שוכן "מנזר הבתולה - גלאתי", שהוקם ב-1106, עמוק בימי הביניים. הוא משתלב באופן מושלם עם הנוף המקסים שסביבו והוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הוא נבנה בתור הזהב הגאורגי ואפשר לראות זאת דרך העושר והזהב המשתקפים מתוך הציורים המפוזרים בו. אותם ציורים, ובעיקר הפרסקאות, שומרו על ידי אונסק"ו אחרי שהיו במצב רע מאוד עד תחילת המאה ה-21.

מנזר גלאתי, גאורגיה. ShutterStock
מנזר גלאתי המרשים/ShutterStock

טירת רבאטי

בדרום גאורגיה, לא הרחק מהגבול עם טורקיה, שוכנת העיר אחלציחה ("מבצר חדש") ובה הטירה רחבת הידיים מהמאה התשיעית. למבקרים באזור זה של גאורגיה, מדובר באחת האטרקציות המרכזיות. כמו לא מעט מקומות ומבנים באזור, הטירה עברה אי אילו קרבות ומלחמות עליה ושיקומה החל בדיוק לפני עשור. כיום היא מלאה בשיחים ירוקים ומטופחים, שבילי הליכה ופינות שיחשפו בפניכם עולם ישן.

מנזר הצלב וסווטיצחובלי

בעיר מצחתה, מעט מצפון לטביליסי, ממוקמים שני אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו ממש זה לצד זה, בדיוק במקום בו נהר ארגבי מתחבר לנהר הקורה באזור יפהפה. ראשית, מנזר הצלב, הידוע גם בשם "מנזר ג'ווארי" ושוכן בראש צוק דרמטי המשקיף על העיר ועל חיבור הנהרות. הוא נבנה במאה השישית לספירה ובניגוד למבנים רבים בגאורגיה, הצליח לשרוד באופן כמעט מושלם את תלאות הזמן.

סווטיצחובלי היא קתדרלה של הכנסייה האורתודוקסית הגיאורגית והיא הוקמה על ידי המלך מיריאן כבר במאה הרביעית לספירה. מדובר במבנה הדתי השני בגודלו במדינה, אחרי קתדרלת השילוש הקדוש. דרך הרצפה השקופה ניתן ממש לראות את יסודות המבנה ועל פי האגדה, זה המקום בו נקברה הכתונת עמה נצלב ישו.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים

בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • גאורגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully