וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים אחרת: איך התמודדו בסקנדינביה עם הקורונה?

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 13:05

שוודיה, דנמרק ונורבגיה מככבות באופן קבוע בצמרת "דירוג האושר העולמי" ויש לכך סיבה, שבאה לידי ביטוי גם בשנה המאתגרת שהעולם חווה. החל מהמודל המפורסם ודרך החלטות לא שגרתיות - כך הצליחו בסקנדינביה לצמצם את הפגיעה ולהתחיל לחזור למסלול

פסל בת הים עם מסכת קורונה, קופנהאגן, דנמרק. ShutterStock
אפילו בת הים המפורסמת מקופנהאגן נערכה בהתאם/ShutterStock

כל כך הרבה מונחים חדשים נכנסו לחיינו בשנה האחרונה. "קורונה", "מקדם הדבקה", "סגר" ואיך אפשר בלי - "המודל השוודי".

תגידו מה שתגידו, בשוודיה עושים את הדברים אחרת, בסגנון שלהם. למשל, האם ידעתם שתוך שנתיים מתכוונים במדינה להעלים לחלוטין את הכסף המזומן ולעבור לשימוש בתשלומים דיגיטליים בלבד? כך גם בכל נושא הטיפול במגפת הקורונה - השוודים ובכלל, המדינות הגדולות בסקנדינביה, כולל דנמרק ונורבגיה, ניסו לפעול בדרכם והתוצאות היו מעניינות.

אותו "מודל שוודי" מדובר, שרבים היו בעדו ואחרים התנגדו לו בנחרצות, התמקד בניסיון להימנע ככל הניתן מסגרים כמו אלו שלצערנו, כל כך התרגלנו אליהם בישראל בשנה החולפת ולהשאיר עד כמה שניתן את בתי הספר פתוחים, עוד נקודה שכאבה במיוחד למשפחות הישראליות בתקופה האחרונה.

ההחלטות הללו עלו לשוודים בלא מעט מקרי הידבקות ולעיתים נדמה היה שנחצה הגבול הסביר ואכן, שוודיה שינתה כיוון בשלב מסוים והחלה לפעול בצורה קצת יותר דומה לשאר העולם, אולם כיום, טוענים מומחים רבים, אותן החלטות שהתקבלו במסגרת המודל אפשרו לשוודיה ליהנות מהשתלטות יחסית על המגפה ובמקביל, מנעו מהכלכלה המקומית לקרוס כפי שקרה במדינות רבות כל כך.

כאמור, שוודיה היא לא המדינה הסקנדינבית היחידה שעלתה לכותרות בחודשי הקורונה. לאחר שבחודש נובמבר תועדו ברחבי שכנתה דנמרק כתריסר מקרים של הידבקות בקורונה שעברה לתושבים מהחורפן (הידוע יותר בשמו - מינק, חומר הגלם של פרוות היוקרה), נוצר חשש לפיו הנגיף עבר מוטציה וכתוצאה מכך, ראש הממשלה מטה פרדריקסן הורתה להשמיד את כל 16 מיליון החורפנים במדינה ולמעשה, לחסל את תעשיית הפרוות. החשש הגדול היה מכך שהמוטציה תוכל להתמודד עם החיסון לקורונה ולהוריד את האפקטיביות שלו. בסופו של דבר, המוטציה נכחדה ככל הנראה, אולם רק לאחר שמיליוני חורפנים נטמנו באדמה.

טיול מאורגן לסקנדינביה עם פגסוס

ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן בביקור בחוות חורפנים, 26 בנובמבר 2020. רויטרס
לקחה החלטות לא שגרתיות. מטה פרדריקסן בביקור דומע בחוות חורפנים/רויטרס

אותו אירוע, שהעולם כולו דיבר עליו, היה רק עוד אחד בשורה של החלטות לא שגרתיות שקיבלו מדינות סקנדינביה בכל הנוגע להתמודדות עם הנגיף. היום כאמור, כבר אפשר להתחיל לשפוט את התוצאות ומבט על המספרים מראה כיצד שוודיה ממשיכה להתמודד עם אתגר הקורונה וחווה לעיתים עליות בכמות מקרי ההידבקויות באוכלוסייה (ועדיין, במשך תקופה ארוכה היא נותרה הרבה מתחת לישראל למשל).

דנמרק ונורבגיה לעומת זאת, נמצאות במקום אחר לחלוטין. בדנמרק אומנם נרשם זינוק משמעותי באמצע דצמבר, אחרי חודשים ארוכים של רגיעה, אולם המדינה הצליחה להשתלט על המצב במהרה וכיום דנמרק צמודה לנורבגיה, שם הקורונה טופלה באופן מדהים. עם אוכלוסייה של כ-5.5 מיליון תושבים, נרשמו בנורבגיה רק כ-650 מקרי מוות בשנת קורונה שלמה. בעזרת משמעת נכונה וסיוע כלכלי של הממשלה בראשות ארנה סולברג, הצליחה נורבגיה להישאר על רגליה בשנה החולפת לא פחות ואולי אפילו טוב יותר מדנמרק ושבדיה.

גם בכל האמור לחיסונים נמצאות מדינות סקנדינביה במקום לא רע ומחסנות את האזרחים שלהן כרגע בכמות הגבוהה פי שלושה בערך מהממוצע העולמי. כמו ברחבי הגלובוס כולו, גם הדרך של שוודיה, דנמרק ונורבגיה להחלמה מלאה מהנגיף ששינה את העולם בשנה האחרונה עדיין ארוכה, אבל שלושת המדינות היפהפיות הללו בהחלט נראות על המסלול הנכון.

רחוב ראשי - שוודיה. ShutterStock
מה למדנו מהמודל השוודי?/ShutterStock

לפני כשנה, רגע אחרי שהמגפה פרצה, פרסם מגזין "פורבס" את דירוג האושר העולמי שלו ואיש לא הופתע למצוא את דנמרק במקום השני, נורבגיה בחמישי ושוודיה בשביעי (לצד עוד שכנות, דוגמת פינלנד שמובילה את הדירוג ואיסלנד הרביעית). דרכי פעולה יצירתיות וסיוע לאזרחים ולתושבים מובילים לאיכות החיים הגבוהה בסקנדינביה והדברים באו לידי ביטוי גם בשנה המאתגרת הזו.

לא מאמינים לנו? בואו לראות את כל זה מקרוב, עם טיולים מאורגנים של פגסוס לארצות סקנדינביה המאושרות והיפהפיות. בהובלת המדריך שלכם, שיסביר ויספר על ההיסטוריה, הנופים והתרבות המקומית, תוכלו להכיר את שבדיה, נורבגיה ודנמרק במשך עשרה ימים נהדרים, החל מטיולים בערי הבירה, דרך "ארץ הפיורדים" ומקפצות הסקי ועד למבצרים, טירות והעבר היהודי של האזור.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים

בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully