וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנאס"א מאמינים כי אגם יפהפה בטורקיה מכיל עדויות לחיים במאדים

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 23:58

מדעני נאס"א סבורים כי מינרלים וסלעי משקע שנמצאו באגם סלדה שבדרום-מערב טורקיה עשויים להצביע על חיים קדומים שהיו על המאדים

אגם סלדה בטורקיה/REUTERS, REUTERS VIA OPENREEL, NASA TV

האם ההוכחה לקיומם של חיים על כוכב הלכת מאדים הייתה חבויה כל הזמן הזה באגם בטורקיה? בעוד הגשושית פרסווירנס של נאס"א חוקרת את פני מאדים, מדענים המחפשים סימני חיים קדומים בכוכב הצליחו לטענתם לאסוף עליו נתונים במקום הרבה יותר קרובה לבית - אגם סלדה שבדרום-מערב טורקיה.

חוקרי נאס"א מאמינים כי המינרלים וסלעי המשקע (סלעים שנוצרו על פני כדור הארץ מחומר שמקורו בסלע קדום אחר) באגם סלדה עשויים להכיל עדויות חיוניות לקיומם של חיים קדומים על המאדים. הם טוענים שבמינרלים וסלעי המשקע שמצאו שם יש את ההתאמה הקרובה ביותר על פני כדור הארץ לאלה שנמצאו סביב מכתש ג'זרו במאדים. ההערכה היא שהמכתש, בו נחת לפני כחודש פרסווירנס של נאס"א, היה מוצף בעבר במים (מכאן שמו - ג'זרו בשפות הסלאביות זה אגם, מה שמרמז על עברו הרטוב של המכתש שנוצר מפגיעת מטאוריט. מנתוני הלוויינים החוקרים איתרו גם בתוך המכתש דלתא קדומה שנוצרה באזור שבו נהר עתיק זרם אל תוך האגם במכתש). מידע שנאסף מהאגם בטורקיה יכול לסייע למומחים בזמן שהם מחפשים אחר עקבות מאובנים של חיים מיקרוביאלים שהשתמרו במשקעים סביב תצורת הדלתא והאגם שלכאורה היה קיים שם ונעלם לפני המון שנים.

אגם סלדה בטורקיה. Umit Bektas, רויטרס
אגם סלדה בטורקיה/רויטרס, Umit Bektas

תומאס זורבוצ'ן מנאס"א אמר כי אגם סלדה "ישמש כאנלוגיה ואמצעי השוואה חזק ממנו נוכל ללמוד ולחקור". הוא הוסיף: "כשנמצא משהו בפרסווירנס נוכל לחזור להסתכל על אגם סלדה, בכדי לבחון באמת את התהליכים, להסתכל על קווי דמיון, אך חשוב לא פחות - להסתכל על ההבדלים בין הממצאים של הפרסווירנס לבין אלה שבאגם סלדה.אנחנו ממש שמחים שיש לנו את האגם הזה, רק בגלל שאני חושב שהוא יהיה איתנו לעוד הרבה זמן".

אגם סלדה בטורקיה. Umit Bektas, רויטרס
בזכות האגם הזה יצליחו להוכיח חיים קדומים במאדים?/רויטרס, Umit Bektas
אגם סלדה בטורקיה. Umit Bektas, רויטרס
האגם היפהפה בטורקיה הפך למוקד מחקר של נאס"א/רויטרס, Umit Bektas

מדענים אמריקאים וטורקים ביצעו מחקר בשנת 2019 על קו החוף של האגם, הידוע בכינויו "האיים המלדיביים של טורקיה" בגלל המים התכולים וחופיו הלבנים. הצוות שעומד מאחורי פרסווירנס, שהוא מהמתקדמים ביותר שהוטסו למאדים אי פעם, רוצה לברר האם יש חומר דומה למשקעים שנמצאים סביב האגם העתיק במאדים. ולכן ישוו גם את משקעי החוף עם מינרלים פחמתיים - שנוצרו מפחמן דו חמצני ומים - והתגלו בשולי מכתש ג'זרו. דוגמאות סלע שנקדחו מאדמת מאדים אמורות להיות מאוחסנות על פני השטח לצורך אחזור ומסירה ארצה על ידי שתי משימות רובוטיות עתידיות, כבר בשנת 2031.

צפו במומחה של נאס"א מסביר את הקשר בין האגם בטורקיה למאדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully