וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 נשים שיטיילו, יספרו ויארחו אתכם בבית שלהן בירושלים

עודכן לאחרונה: 5.3.2021 / 10:38

ירושלים נחשבת לעיתים לעיר גברית, של כיבושים וניצחונות, אבל לכבוד יום האישה הבינלאומי, יצאנו למצוא נשים ואהבות ירושלמיות אצל שלוש מחברות "קהילת נשים וסיפורים בירושלים", שמארחות בביתן ומאפשרות הצצה נדירה אל חייהן

במבט חטוף ירושלים היא עיר גברית, שהשיח סביבה הוא כמעט תמיד על כיבוש וניצחון: הבסטיונרים בשוק, הגיבורים ההיסטוריים, הבניינים חמורי הסבר, נהגי המוניות - אבל לצידם, מאחוריהם ולפעמים מאוד מאוד לפניהם, נמצאות הנשים הירושלמיות, אוהבות ואהובות, כמעט תמיד מקרינות עוצמה פנימית, ומספרות סיפור מקביל, רך ואוהב על העיר.

לכבוד יום האישה הבינלאומי, יצאנו למצוא נשים ואהבות ירושלמיות אצל שלוש מחברות "קהילת נשים וסיפורים בירושלים" - קהילה שהוקמה ביוזמת המחלקה לקידום נשים באגף חברה בעיריית ירושלים לפני כעשור, ומהווה דוגמא לתיירות חברתית במסגרתה נשים מארחות בביתן יחידים וקבוצות, מספרות את סיפור חייהן, ומאפשרות הצצה נדירה לביתן ולאורח חייהן בשילוב כיבוד קל. החלק של ההצצה הוא אמיתי לגמרי, הן באמת גרות בבית שבו הן מארחות, ולפעמים לצידן נמצאים גם הבעל (הבשלן) הילדים, השכנים והחברים.

בקהילה חברות כ-70 נשים מכל קשת החברה הירושלמית: חילוניות, חרדיות, דתיות לאומיות, נוצריות וערביות. היוזמה הוקמה מתוך רצון לאפשר לנשות העיר (ברובן מבוגרות) ליהנות מעצמאות כלכלית, תוך יצירת מודל של שיתופי פעולה ביניהן, תמיכה ולמידת עמיתות.

החזון הזה הצליח להן ובגדול: האירוח הביתי היא אחת המגמות הבולטות בתעשיית התיירות העולמית היום, כשיותר ויותר תיירים מביעים עניין בתיירות "מחוץ למסלול" באמצעות היכרות עם האוכלוסייה המקומית באשר היא, במנהגים, מאכלים, אורח חיים, פולקלור ועוד. תכל'ס - חולמים להתארח בבית משפחה יפנית אמיתי? אז זהו. הבנתם את הרעיון.

הפעילויות מושלמת לימי הקרונה, מתאימות לקבוצות וליחידים, לנשים ולגברים, ומתקיימות בהתאם להנחיות משרד הבריאות. האירוח בבתי הנשים מתקיים בתשלום ובתאום ישירות מולן, והן ערוכות לשינויים גם בטווח קצר. פרטי כל חברות הקהילה מופיעים באתר: https://women-jerusalem.com/

דלילה שמש אל קורטיז'ו. אל קורטיז'ו,
"מה יש לך אם לא את הקהילה הקרובה התומכת?" דלילה שמש/אל קורטיז'ו

סיורים תיאטרליים בסמטאות הנסתרות

פתחו את היום, איך לא, קרוב לשוק מחניודה, בחצר ירושלמית הנושאת את השלט אל קורטיז'ו, שמשמעתה "חצר" בעגת הלדינו המקומית. בדלת עמדה דלילה שמש, מורת דרך ומארחת של מפגשי סיפורים ירושלמיים שבהם שזורים זיכרונות ילדות, מנהגים, סיפורי אהבות ודמויות, עדות, מנהגים, שבתות, וחגים לאורך 20 דורות.

המפגשים מתקיימים בביתה האוריינטלי, לצד כיבוד עשיר וליווי פיוטי רומנס ולדינו. הבית משמש גם כמיני מוזיאון ובו וחפצים מאז קום המדינה, ואנחנו זכינו בסיפורי אהבות חתונות ושידוכין ובורקסים ירושלמים ביתיים.

דלילה, טיפוס צבעוני במיוחד, היא גם שחקנית תיאטרון בובות וחפצים, ומספרת את סיפור המשפחה האינסופית שלה באמצעות מערכוני משחק, תחפושות ומלא יצירתיות: "אני בת למשפחת דה-לרוז'ה, שמאוהבת בשכונות הנוסטלגיות של העיר, מקיימת סיורים תיאטרליים בסמטאות הנסתרות מן העין בהן גדלתי ובהן אני חיה, תוך שאני משתמשת בעגלת חפצים, שירים, מערכונים ופיוטים בזמן הסיור. אני חושבת שהקרונה, יותר מכל תקופה אחרת, לימדה אותנו על החשיבות של חוסן קהילתי", היא אומרת. "כשאתה בסגר של עד 100 מטר מהבית, מה יש לך אם לא את הקהילה הקרובה התומכת? ומה יותר נכון מאשר לשוטט בסמטאות ולאכול אוכל מקומי עם מדריכה מקומית, שיודעת ממש מהשטח ומהחיים, דבר או שניים על הטוב שהעיר הזאת מציעה?"

דלילה שמש, אל קורטיז'ו, אגריפס 92, נחלאות, טל. 050-8679877.

דלילה שמש אל קורטיז'ו. אל קורטיז'ו,
המפגשים מתקיימים בביתה האוריינטלי של דלילה, לצד כיבוד עשיר וליווי/אל קורטיז'ו

טובלת במקומות המרגשים של ירושלים

ירדנו מהחומה בשער האשפות, ליד הכותל, והמשכנו ישר אל ירושלים הקדומה - עיר דוד - שם גרה מארחת ביתית נוספת מקהילת נשים וסיפורים - אפרת חלמיש שקוראת למרפסת הענקית שלה "חן המקום בעיר דוד".

אפרת היא אשת חינוך במקצועה, שהגיעה לעיר דוד כמעט במקרה לפני כ-29 שנה. יש לה 10 ילדים משלה בכל הגילים, והיא כבר גם סבתא לכמה נכדים. המרפסת המשוגעת שלה היא המרפסת של בית מיוחס, הבית היהודי הראשון בעיר דוד מהמאה ה-19, וטובלת בתוך המקומות הכי מרגשים של ירושלים.

אפרת מארחת בבית ובמרפסת, לבר ובת מצוות, אירועים פרטיים וקבוצות שבאות לקבל השראה מהמקום, מהבית, המשפחה והאישה העדינה והשקטה הזאת שנראית כמו ילדה, וחולקת סיפורים על ההתמודדויות המשפחתיות, על החיים בתוך שכונה היסטורית בה חיים יהודים וערבים יחד, ומאפשרת לשאול שאלות ולקבל תשובות מכל הלב. האירוח בדרך כלל מלווה בכיבוד קל ומפנק שאת רובו היא כמובן מכינה לבד, וניתן לשלבו גם עם סיור, סדנאות אוכל וצורפות ירושלמית או ערבי שירה, כשהכל מתקיים באוויר החופשי. אנחנו התנסינו בהפרשת חלה וסדנת קליעת חלות תוך הסבר על זכויותה של האישה בתוך המנהג הייחודי הזה, ואם זה לא הטרנד הכי היסטרי עכשיו - אנחנו מוכנים להישאר בעיר דוד לנצח.

אפרת חלמיש, חן המקום בעיר דוד, בית מיוחס, עיר דוד, טל. 052-3331786.

אפרת חלמיש, חן המקום בעיר דוד. חן המקום,
הגיעה לעיר דוד כמעט במקרה לפני כ-29 שנה. אפרת חלמיש/חן המקום
אפרת חלמיש, חן המקום בעיר דוד. חן המקום,
סדנאות אוכל וצורפות ירושלמית של חלמיש/חן המקום

שוברת המוסכמות

קלועי חלות, ידיים ולבבות המשכנו לעין כרם, הפנינה הטרנדית של העיר, אבל במקום לרדת כמו כולם אל מרכז הכפר והמעיין המתויירים לעייפה, נסענו אל ביתה של האמנית מרים מס, בערך בחצי הדרך בירידה מהר הרצל לכפר.

הבית המהמם צופה אל נוף עוצר נשימה של עין כרם והרי ירושלים, והצבעים של יצירות האמנות של מרים מבלבלים לא פחות מסיפור חייה - היא גדלה בבית חסידי, גידלה הרבה ילדים משלה, שברה הרבה מוסכמות, עברה בין קבוצות ייחוס, נסעה לבדה להימלאיה למסע פנימי ופיזי, ובין לבין פיתחה יצירה נפלאה משהו בין רקמה להדבקה של חומרים טבעיים וססגוניים. בקול רגוע מאוד מרים מגוללת סיפור בין דורי על ישראליות, יהדות, ירושלמיות, נשיות, אנושיות ואומנות. האמנות שלה מבוססת על טכניקה ושפה ייחודית שפיתחה בעצמה, היצירות שלה הן חוויה אומנותית, אסתטית ורוחנית שמוצגות בארץ וברחבי העולם. קבוצות ומבקרים ב"לרקום חיים" - כך היא קוראת לאירוע האירוח - חווים חוויה מרתקת, מעשירה, מחזקת ומוסיפה שאר רוח.

מומלץ לשלב את הביקור אצל מרים מס עם סופי השבוע בכפר של פסטיבל פריחת האביב, שחוגגות (ברור חוגגות!) היזמיות של אגדת עין כרם בסופי השבוע של מרץ.

מרים מס, לרקום חיים, רח' שאול ברקלי 106, עין כרם, טל. 050-4566247.

מרים מס, לרקום חיים. לרקום חיים,
האמנות שלה מבוססת על טכניקה ושפה ייחודית שפיתחה בעצמה. מרים מס/לרקום חיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully