וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד מיוחד "במינו": צבי וצביה בהזדווגות ולנטיינ'ז נדירה

תיעוד יוצא דופן שמגיע מאתר הטבע העירוני עמק הצבאים בירושלים, מציג זוג צבאים שמממשים את ההזדווגות שיכולה להימשך שלושה ימים. "הזכר קופץ על הנקבה ומנסה להזריע אותה, כשהממוצע הוא הצלחה אחת לכל 10 ניסיונות", מסביר מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע

צבאים בחיזור בפארק עמק הצבאים בירושלים/צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

בזמן שרובכם תפתחו בקבוק יין, תעמעמו את האורות, תמלאו אמבט חם או כל דבר אחר שזוגות מאוהבים עושים, חיות הבר מוצאות גם הן את הדרך ללב האחד של השנייה.

תיעוד יוצא דופן שמגיע מאתר הטבע העירוני עמק הצבאים בירושלים, השייך לעירייה ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, חושף את תקופת הייחום וההזדווגות של הצבי הישראלי, שבסתיו, נכנס לשיא עונת החרמנות ואילו בחורף הנקבות כבר אמורות להיות בהיריון. עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מסביר כי הזכר, בתהליך ארוך, מאתר את הנקבות שמבייצות ומתייחמות, על ידי הרחה של השתן שלהן.

"כשנקבה נכנסת לייחום מתחיל תהליך של חיזור - הזכר מלווה אותו ללא הרף, רודף אחריהן ומנסה לשדל אותן להזדווג. הן, מצידן, לא תמיד ממהרות להיכנע. הזכר מלטף את הנקבה עם הרגליים הקדמיות ובעזרת הזקנקן העדין שלו הוא מעורר אותן על ידי מגע באזור הירכיים. כשהן מוכנות, מתחיל שלב ההזדווגות. הזדווגות עם נקבה מיוחמת יכול להימשך יומיים-שלושה, במהלכם הזכר קופץ על הנקבה ומנסה להזריע אותה. זה לא תמיד מצליח, כמו שרואים בסרטון, והממוצע הוא הצלחה אחת לכל 10 ניסיונות, ויכולים להיות מאות 'קפיצות' כאלו ביום".

צבאים בעונת החיזור בפארק עמק הצבאים בירושלים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
הזכר רודף מנסה לשדל את הנקבות להזדווג. הן לא ממהרות להיכנע/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

"הזכרים מסיימים את עונת החיזור מותשים לחלוטין"

בלבלן מוסיף ש"בדרך כלל, זכרים עם נחלות איכותיות ועדר נקבות גדול, מסיימים את עונת החיזור והייחום מפורקים ומותשים לחלוטין. ככל שהם מתבגרים, זה נעשה קשה יותר ויותר עבורם ולכן הם מודחים מהנחלות שלהם על ידי זכרים צעירים נמרצים". לדבריו, ההמלטות מתרחשות בחודשים מרץ-אפריל, כשהעשב לרוב גבוה, והוא משמש גם כמזון הכרחי לייצור חלב לצביות גם כמקום מסתור לעופרים.

פארק עמק הצבאים, בליבה של ירושלים, הוקם בשטח פתוח המתפרס על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע, ללא תשלום וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully