וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלומה הגדולה נפתרה? פרופסור טוען כי הוא יודע מי היא המפלצת מלוך נס

1.2.2021 / 23:48

פרופסור אמריקאי בן 89 שעוקב אחרי הסיפור של נסי כבר יותר מ-60 שנה טוען שהגיע למסקנה מיהו הייצור המסתורי שמרתק את סקוטלנד כבר כ-1,500 שנה ומפריך את הטענה כי מדובר בדינוזאור. וגם: שנת השיא של תצפיות המפלצת

תיעוד של המפלצת מלוך נס/יוטיוב

מדען טוען שהוא פתר את אחת מחידות המיסתורין הגדולות ביותר בהיסטוריה של בריטניה והעולם, וקבע שהיצור שמוכר כמפלצת מלוך נס הוא בעצם "זן עתיק של צב ים". המחקר של פרופסור הנרי באוור טוען כי 'נסי' היא סוג של צב ים לא מזוהה שככל הנראה נלכד במי האגם כשהם עלו לגובה רב בסוף עידן הקרח האחרון.

פרופסור באוור בן ה-89, פרופסור לכימיה ומדעים בפנסיה מהמוסד הפוליטכני שבוויריג'יניה אמר: "הרעיון הפופולורי ביותר הוא שלמפלצת מלוך נס יש קשר כלשהו לפלסיוזאורוס (זוחל ימי שנכחד לפני כ-66 מיליון שנים). אבל העובדה הזאת לא מתיישבת עם תצפיות שנעשו על מבנה המים והשטח באגם. בצד השני, הכל מצביע שהמפלצת מלוך נס היא למעשה אחד מבין זנים רבים של יצורים ימיים שקשורים לצבים, סוג שמסוגל לנשום באוויר אך יכול גם לבלות תקופה ארוכה במים עמוקים, לעלות אל פני השטח, לנוע במהירות במים ולשרוד גם במים קרים במיוחד. ה'נסיס' לא התגלו עדיין, אבל אפשר להגדיר אותם כאחד מבין צבי ים רבים שחיים בנישות שונות של האוקיאנוס".

נצפתה לראשונה בשנת 565 ו-3 פעמים מאז תחילת 2021

העבודה של פרופסור באוור, שפורסמה במגזין מקצועי, היא החלק האחרון עד כה במרדף אחרי 'נסי'. אחת האגדות המיתולוגיות הגדולות של סקוטלנד, האגדה על המפלצת מלוך נס מכניסה 52 מיליון דולר מדי שנה לכלכלת סקוטלנד, כשמאות אלפי מבקרים מגיעים לאזור בתקווה לצפות במפלצת בפעולה - הכנסה שכמובן נפגעה קשות בשנה הארחונה..

הפעם הראשונה ששמענו בעת המודרנית על המפלצת מלוך נס הייתה ב-1933 בכתבה שהופיעה ב"אינוורנס קוורייר" אודות זוג מקומי שראה, לדבריו, "חיה ענקית מתגלגלת וטובלת באגם". הסיפורים על המפלצת החלו כבר בשנת 565 לספירה. בספר המתאר את סיפור חייו של הקדוש קולומבה, מסופר איך הציל את חייו של פיקט (סקוטי קדום) מלועה של מפלצת על האגם נס. דיווחים על קיומה של המפלצת באגם המשיכו להגיע לאורך השנים. על פי האתר "Legend of Nessi", המרכז מידע רב בנוגע לקיומה של המפלצת, נטען כי היא נצפתה לראשונה (לכאורה, כן?) כבר באוקטובר 1871. ב-1933 פורסם בעיתון הבריטי "Inverness Courier" סיפור על זוג מקומי שראה, לדבריו, "חיה ענקית מתגלגלת וטובלת באגם". הדיווח הפך לסנסציה עיתונאית והעיתונים הלונדוניים שלחו כתבים רבים לאגם בניסיון להשיג תמונה של ה"מפלצת". קרקס אחד אפילו הציע פרס של 20 אלף ליש"ט למי שימצא אותה. מאז הגיעו דיווחים נוספים של מקומיים ותיירים, על אודות מפלצת שמציצה מפעם לפעם ממימי האגם. העובדה שהאגם עמוק במיוחד (226 מטרים) תרמה למסתורין, ונראה שלמפלצת היה שטח גדול למדי להסתתר בו. היו אפילו עדויות מצולמות להימצאה של המפלצת, שצולמו על ידי רופא לונדוני בשם רוברט ווילסון. הוא צילם שתי תמונות, לא ברורות במיוחד, שהתפרסמו בדיילי מייל ושימשו במשך כ-60 שנה כהוכחה לקיומה. רק ב-1993 התברר שהמפלצת שווילסון צילם הייתה עשויה בכלל מדגם של צוללת צעצוע ועיסת עץ.

גם לאחר שהתגלתה התרמית, המשיכה נסי להסעיר את הדמיון. חוקרים רבים התייחסו לנושא במלוא הרצינות, ערכו מחקרים גיאולוגיים והשתמשו בסונר ובציוד צלילה מתקדם כדי למצוא הוכחות לקיומה של המפלצת באגם. ב-2007 הציעה סוכנות הימורים בריטית פרס בסך מיליון ליש"ט למי שיצלם את המפלצת מלוך נס. אף אחד לא זכה בפרס בינתיים.

פרופסור באוור מצידו אמר כי הוא בטוח שהמפלצת אמיתית: "הסירטון של טים דינסדייל משנת 1960 היא הוכחה ברורה, אבל 26 שנה לאחר מכן, כצופה באגם, הייתי חלק מהספינות שחיפשו דרך סונארים את נסי והכל מצביע על קיומו של יצור שמבלה את רוב זמנו בתחתית האגם. שום ממצא לא תומך בטענה שמדובר בסוג של דינוזאור".

רק ב-2020 נרשמו 12 מקרים בהם אנשים טענו כי ראו את המפלצת, מה שנחשב לשנת שיא בתצפיות אבל שלוש תצפיות של מפלצת לוך נס נרשמו כבר השנה, כל לפחות טוען המעריץ המושבע של המפלצת המיתולוגית, יואין או'פאודגיין, שאמר ל-SUN הבריטי שלאחר שהיא נצפתה לראשונה השנה ב-11 בינואר, הוא ראה אותה (וצילם) עוד פעמיים דרך מצלמות הרשת שעוקבות באופן קבוע אחרי האגם ומשדרות תמונות משם - כשכל התצפיות נרשמות במאגר התצפיות הרשמי. כן. יש כזה דבר. הוא נקרא The Official Loch Ness Monster Sightings Register ובו רשם או'פאודגיין שצפה ביצור במשך 20 דקות ואף הצליח להבחין לדבריו בשניים מארבעת הסנפירים שהוא משוכנע שיש לו - ואף טוען שניתן לראות אותם בצילומים.

זו התצפית הראשונה השנה של המפלצת

אז מה באמת יש באגם של לוך נס?

ישנם הרבה הסברים מדעיים למה שנראה בעיני אנשים רבים כמפלצת באגם: זרמים תת קרקעיים שעשויים להקפיץ בולי עץ מעל המים באופן שיכול להזכיר חיה גדולה, קבוצות של לוטרות, דג חדקן גדול ועוד. מחקר DNA של מי האגם שנערך לאחרונה מצא בהם ריכוז גבוה של שתן צלופחים, מה שהעלה את ההשערה המתבקשת כי מדובר במספר צלופחים שחיים שם כבר מאות שנים, אך למרות המאמצים הרבים לגלות את נסי, היא עדיין לא אותרה, וייתכן שהיא עדיין שוחה לה במעמקי האגם. או שלא, כמובן.

התיאוריה האחרונה לגבי סיפור המקור של המפלצת התפרסמה בשנת 2015 על ידי הפרופסור גארת' וויליאמס, מרצה באוניברסיטת בריסטול והיסטוריון ידוע, שטען כי מדובר בכלל ב"מיתוס שהומצא על ידי אנשי עסקים סקוטים, שהיו מודאגים בשל משבר התיירות במדינה בשנות ה-30 של המאה הקודמת". וויליאמס טוען בספר שפרסם בנושא שהאגדה ושמה נסי הומצאה בכלל בפאב לונדוני באיזור כיכר טרפלגאר. הוא כתב כי קבוצה של בעלי מלונות בסקוטלנד התקבצה כדי למצוא פתרון לשוק התיירותי הדל, וחשבה על רעיון: לטעון כי באחד האגמים המקומיים חיה מפלצת, דבר שימשוך תיירים רבים למדינה. וכמה שהם צדקו. על פי הערכות שונות, עשרות מיליוני לירות שטרלינג נכנסו לקופת המדינה - רק מתיירים שהגיעו לאגם לוך נס כדי לחפש את נסי בעצמם.

וויליאמס טוען כי אותם אנשי עסקים סקוטים שכרו צעיר בריטי בשם די. ג'י גראת'י כדי שיפיץ את הסיפור בפאבים אנגלים, במטרה למשוך תיירים למדינה. הפרופסור שאמון על הספר טוען למעשה כי כמה ליטרים של בירה הם שעזרו לסיפור להפוך לאחד הסיפורים הגדולים של העת המודרנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully