וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה היינו: מסע בעקבות יהדות פורטוגל האבודה

בשיתוף פגסוס

17.1.2021 / 13:06

על גירוש ספרד כולנו שמענו, אבל האם אתם מכירים את ההיסטוריה המרתקת של היהדות במדינה השכנה? בליסבון, פורטו וגם בעיירות ציוריות ונחבאות אפשר למצוא שרידים לקהילה מפוארת. וגם לראות איפה נטע זכתה באירוויזיון

בית כנסת עתיק בעיירה בלמונטה, פורטוגל. ShutterStock
היסטוריה עשירה ומרתקת. בית הכנסת בבלמונטה/ShutterStock

עד היום ההיסטוריונים חלוקים בדעתם על כמות היהודים שגורשו מספרד ב-1492. הם מסכימים לעומת זאת, על נתון אחר: כשני-שליש מתוך אותם אלו שעזבו את המדינה במסגרת "גירוש ספרד" המפורסם, נותרו בחצי האי האיברי ועברו את הגבול לפורטוגל.

עשרות, אם לא מאות אלפי יהודים התמקמו לשנים ספורות במדינה המערבית, הגובלת באוקיינוס והצטרפו שם לקהילה היהודית המשגשגת שהתקיימה בפורטוגל עוד מהמאה ה-12. אלא שהספרדים לא היו מרוצים גם מהסידור החדש ובלחץ המלכים, החלה ב-1497 רדיפה גם נגד יהודי פורטוגל, בניסיון לחייב אותם להתנצר. אלו שנשארו במדינה והתעקשו לשמור על דתם היו נתונים בסכנה גדולה, עד שלבסוף התחולל באפריל 1506 "פוגרום ליסבון", במסגרתו נרצחו בתוך שלושה ימים בין 2,000 ל-4,000 יהודים שחיו בעיר. הקהילה הצטמצמה משמעותית, ברחה וכמעט נעלמה, כאשר כיום חיים בפורטוגל פחות מאלף יהודים על פי ההערכות.

המורשת הקסומה של יהדות פורטוגל לעומת זאת, ממש לא הוכחדה וטיול בעקבות היהדות ברחבי המדינה מגלה לנו היסטוריה עשירה ואת קורותיהם של אלו שהפכו לאנוסים או נאלצו להסתיר את אמונתם ולהתמודד עם קשיים ואיבה במשך מאות שנים (רק במאה ה-19 הוכרה רשמית הקהילה היהודית במדינה).

אז אם גם אתם תמיד שמעתם על הקהילות היהודיות העתיקות בספרד, ולא ידעתם שממש לצדה שוכנת היסטוריה יהודית שוקקת ומרגשת, זו ההזדמנות שלכם לצאת למסע בעקבות יהדות פורטוגל והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא בטיול מאורגן, עם מדריך שיוודא שאתם לא מפספסים שום דבר בדרך, מגיעים לכל המקומות הכי מעניינים וכמובן, מקבלים את הטיול הכי משתלם. בטיול מאורגן עם פגסוס לפורטוגל אתם נהנים מחברת אנשים כמוכם, עימם אתם חולקים את החוויות. ובמיוחד בימים שאחרי הקורונה, נסיעה בקבוצה מאורגנת, עם מסלול בטוח ובהתאם להנחיות המשתנות במדינות השונות, אשר נבנה מתוך ניסיון וידע, תעניק לכם את הטיול המוצלח ביותר.

אירוויזיון 2018 תלבושות ישראל. GettyImages
אפילו נטע זכתה כאן באירוויזיון/GettyImages

ליסבון:

סיור יהודי בליסבון חייב להתחיל בכיכר רוסיו (Rossio) היפהפייה, השוכנת מרחק כמה דקות הליכה מהגישה למים. כאשר רואים את הכיכר, עם המקומיים שעוברים בה ללא הרף, קשה לתאר שממש על אותה קרקע נערך פוגרום ליסבון המזוויע.

הדבר היחיד שמסגיר את שאירע היא אנדרטה קטנה עם מגן דוד, ציטוט מספר איוב והסבר קצר בפורטוגזית. היא ממוקמת בצפון הכיכר הרחבה, בסמוך לכניסה לכנסיית סאו דומינגוס.

הליכה של כ-20 דקות מהאנדרטה לכיוון צפון-מערב תביא אתכם לבית הכנסת "שערי תקווה", אשר בנייתו החלה בסוף המאה ה-19, לאחר שהאינקוויזיציה הפורטוגלית סוף כל סוף בוטלה באופן רשמי ומעמד הקהילה היהודית התקבע. המבנה המרשים אירח בעבר את הנשיא היהודי היחיד אי פעם של פורטוגל, ז'ורז'ה סמפאיו והוא בהחלט שווה ביקור מעמיק.

לקינוח, צאו לטיול בשכונות העתיקות, דוגמת הבאיישה (העיר התחתונה) או אלפמה, שם חיו קהילות יהודיות במשך מאות שנים, או תנו הצצה באולם האלטיס ארנה המרשים, בו זכתה נטע ברזילי באירוויזיון ב-2018.

למידע נוסף על טיול מאורגן לפורטוגל - פגסוס - לחצו כאן

אנדרטה בכיכר רוסיו, ליסבון, פורטוגל. ShutterStock
האנדרטה מזכירה את עברה האפל של הכיכר/ShutterStock

פורטו:

ליסבון היא הבירה והעיר הגדולה והחשובה בפורטוגל, ופורטו נמצאת מיד אחריה במקום השני וגם בה אפשר למצוא היסטוריה יהודית עשירה, שחלק גדול ממנה נעלם לאחר גירוש היהודים ב-1497.

לא הרחק מהנהר, ב-Rua de Vitoria, שוכנות "מדרגות ויטוריה" המציעות תצפית על העיר. שלט קטן שמוצב במקום חושף כי שמן המקורי של המדרגות היה למעשה "המדרגות העתיקות של בית הכנסת", והן מגלות לנו כי במקום שכן בית כנסת, בימים בהם בעיר פורטו התקיימה אחת משבע האוטונומיות היהודיות ברחבי פורטוגל.

בית הכנסת הגדול ההוא נהרס וכיום במקום ישנה כנסייה, אבל זה לא אומר שאין מה לראות בפורטו. בית הכנסת "כדורי מקור חיים" נקרא על שם משפחת כדורי, שהגיעה מהקהילה היהודית בהונג קונג והוא נחנך ב-1938. מדובר בבית הכנסת הגדול ביותר בדרום-מערב אירופה והקהילה שלו מונה כיום כ-500 יהודים ומנהלת קשרים מוצלחים עם בכירי העיר.

בלמונטה:

במזרח פורטוגל, בין ההרים וקרוב יחסית לגבול עם ספרד, שוכנת עיירה קטנה ומקסימה בשם בלמונטה וממבט ראשון בה, קשה להאמין שיש לה קשר כה עז ליהדות פורטוגל, אבל זה בדיוק המצב. במשך מאות שנים שרדו בה האנוסים, תוך שהם מסתירים את דתם וממשיכים לקיים בסתר את טקסי היהדות.

הקהילה הזו התגלתה כמעט במקרה מחדש רק בשלהי מלחמת העולם הראשונה, כאשר מהנדס יהודי פולני בשם שמואל שוורץ הגיע לביקור בעיירה ומצא בה משפחות שביצעו טקסים יהודיים והאמינו שהן צאצאי האנוסים. כתוצאה מכך, ההכרה בקהילה חזרה לאיטה, עד שבמקום אף נפתח בית הכנסת בית אליהו ב-1996. בסמוך אליו נמצאו מסמכים וכתובות ששימשו את בית הכנסת המקומי אי שם בימי הביניים ואת כולם אפשר לראות במוזיאון היהודי של בלמונטה שהוקם ב-2005 ובו אפשר לצלול לקורותיה של גרסה לא צפויה של היהדות.

טרנקוזו פורטוגל. ShutterStock
גם בטרנקוזו מתחבא עבר יהודי מיוחד/ShutterStock

טרנקוזו וטומר:

הקהילות המוקדמות ביותר של היהודים התמקמו בין היתר בשני המקומות הללו, המרוחקים כ-40 דקות נסיעה זה מזה.

בטרנקוזו גרו כ-500 יהודים במאה ה-15 ובכל פינה בעיירה עדיין אפשר למצוא כיתובים בעברית, מגני דוד המעטרים את הרחובות והבתים ועוד. הבית היהודי המוכר והמרשים ביותר בטרנקוזו הוא "בית החתול השחור", בלב הרובע היהודי העתיק. אריה יהודה וחומות ירושלים חרוטים על דלתות הבית, שככל הנראה שימש את רב הקהילה והיה גם בית הכנסת המקומי.

סמוך אליו נמצא המרכז לתרבות יהודית ע"ש יצחק קרדוסו, שהוקם ב-2012 וכולל גם בית כנסת, גן יפהפה, אולמות עם תערוכות ואולם כנסים, ומציג את ההיסטוריה היהודית בטרנקוזו.

בעיר טומר נמצא בית הכנסת העתיק ביותר במדינה ואחד העתיקים באירופה כולה. הוא נבנה באמצע המאה ה-15 והשתמר היטב לאורך השנים, כאשר כיום הוא משמש גם כמוזיאון להנצחת היהדות האבודה של פורטוגל ומציג שרידים עתיקים ונדירים.

רוצים לגלות את פורטוגל הקסומה, עם המזג הלטיני, הנופים המרהיבים, ההיסטוריה והתרבות? עכשיו תוכלו לעשות זאת בלי שום בעיות, עם פגסוס טיולים, המציעה טיולים מרתקים בכל רחבי העולם. הצטרפו לפגסוס לטיול מרתק ברחבי פורטוגל, מהצפון ועד לדרום, במשך שמונה לילות ותכירו את כל הטוב שיש למדינה המערבית ביבשת להציע לנו, והכל כמובן עם מדריך ישראלי צמוד ומיומן.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - המקדמת היכרות עם תרבויות עולם, הנגשת והעשרת ידע

בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully