וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומר אדם ואביב גפן הצטלמו עם בזים קשורים בדובאי, ועוררו סערה

תופעת הבַּזְיָירוּת - שימוש בבזים לציד במדינות ערב - נתפסת לעיתים כאטרקציה תיירותית, כשלא מעט מצטלמים עם הבזים המאולפים עבור כסף. עומר אדם ואביב גפן תיעדו עצמם עם הבזים בביקור שלהם בדובאי ועוררו סערה: מנהלי היח"צ שלהם: "זה לא עוף חי"

עומר אדם/אינסטגרם

(בווידאו: עומר אדם חוגג במסיבה בדובאי)

בזמן שכולם מדברים על דובאי, טיסות, ויזות, עיכובים וחגיגות בנסיכות הפופולרית באיחוד האמירויות הערביות, יש גם צד פחות זוהר לביקור של הישראלים שם - צילום עם בזים קשורים ו/או מאולפים - שנחשב אולי בקרב אחדים לאטרקציה תיירותית. אילוף הבזים שנפוץ במדינות ערביות, נקרא בַּזְיָירוּת - שימוש בבזים עבור צייד של יונקים ומכרסמים - ומדובר בתופעה בת אלפי שנים, שכוללת אילוף בסבל והכחדתם של מיני הבז הגדולים בעולם.

שניים מהמצטלמים שתיעדו את התופעה הם אביב גפן שנפש בדובאי וכבר חזר ארצה, ועומר אדם שנמצא בנסיכות מזה מספר שבועות. צילומים שלהם עם הבז, או אולי פוחלץ שלו, התפרסמו בתקשורת הישראלית ובאינסטגרם. אולם הצילום עם בזים קשורים או מאולפים עורר תגובות שליליות בקרב שוחרי הטבע והמתנגדים לבזיירות והשימוש בבעלי חיים לטובת צילומים עבור כסף.

עומר אדם מצטלם עם בז בדובאי. צילום מסך,
לטענת המנהל שלו, לא מדובר בבז אמיתי. עומר אדם עם הבז בדובאי/צילום מסך
אביב גפן מצטלם עם בז בדובאי. צילום מסך,
היה כיף בחופשה אביב? מקווים שגם לבז/צילום מסך

הבזיירות - תעשייה עולמית שמגלגלת סכומי עתק

החברה להגנת הטבע, פנתה היום (שלישי) למנהלים של השניים והפנתה את תשומת ליבם שמדובר בעוף דורס בסכנת הכחדה עולמית חמורה, בגלל ציד ושתופעת הבזיירות גורמת סבל נוראי לבזים ואין לה קיום יותר, בשנת 2020. "בזים שניצודים בטבע, מוברחים ומאולפים ל'תחביב' הבזיירות", כתב לשניים דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע. "הבזים האלו עוברים תהליך אילוף, שגורם סבל נוראי לבז והבזיירות הביאה את מרבית מיני הבזים הגדולים, בעולם לסכנת הכחדה. אחד המוקדים המרכזיים של התופעה הפסולה הזו, הוא בארצות ערב שונות ובמיוחד בחצי האי ערב, שם צדים בעזרת עופות דורסים והבזים הגדולים, ובמיוחד בז הציידים, חביבים מאוד על הבזיירים שם, וזה פוגע אנושות באוכלוסיות הטבעיות".

עוד נכתב כי "סביב הבזיירות מתקיימת 'תעשייה' עולמית, שמגלגלת סכומי עתק על גבם של בעלי הכנף המיוחדים האלו".

לפי הערכות, בכל שנה נלקחים מהטבע בין 6,825 ל-8,400 בזים. האוכלוסייה העולמית כיום, מוערכת ב-29,800-12,200 פרטים בלבד. "זהו מין נדיר ביותר והוא בסכנת הכחדה אמיתית... מקומו של הבז הוא בטבע, חופשי, שם זה הבית שלו", כותב אלון.

עוד נכתב במכתב אל השניים, כי "יכול להיות שלא ידעת את כל זה, לפני שהתמונה הזו צולמה, הועלתה לרשת וקיבלה חשיפה גדולה. כארגון שמירת הטבע הגדול בישראל, חשוב לנו להצביע על תופעות אסורות, שאינן יכולות להתקיים בשנת 2020. אנחנו בטוחים שלא התכוונת לקדם את ה'תעשייה' המחרידה הזו, שעשית זאת מבלי שהמידע שהבאנו כאן, היה ידוע לך ומקווים שאתה, והמבקרים הבאים אחריך בדובאי, לא יביעו תמיכה בבזיירות באיחוד האמירויות".

בזיירות בדובאי. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
צילום עבור כסף. אמירתי עם בז לצילום עבור תיירים בדובאי, בשבוע שעבר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מנהל היח"צ של אדם: "הוא לא הצטלם עם עוף חי"

לדברי עופר מנחם מנהל יחסי הציבור של אדם, "עומר לא קיבל מכתב עד כה, והוא לא הצטלם עם עוף חי אלא דגם, תודה על המידע".

לדברי דוברות החברה להגנת הטבע, המכתב אכן נשלח היום למייל של מנחם.

מרויטל שטראוס, מנהלת יחסי הציבור של אביב גפן, נמסר: "אביב מאד מכבד וידוע כאוהב בעלי חיים.זה לא היה עוף חי אלא דגם. אם מישהו נעלב או נפגע אביב מתנצל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully