וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיחור של 100 מיליון שנים: גיאולוגים גילו מכתש ענק באוסטרליה שנגרם מפגיעת מטאור

הגילוי החדש הוא רק חלק מהסיפור, וכעת מנסים החוקרים להבין אילו השפעות גרמה פגיעת המטאור בכדור הארץ. התשובות אולי יובילו למסקנות באשר להתמודדות עם פגיעת מטאור עתידית

טיול במכתש רמון/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: רן צימט

(בווידאו: טיול בעוד מכתש, הפעם שלנו)

באזורים המדבריים שבמערב אוסטרליה, גילו גיאולוגים מכתש ענקי שנוצר עקב פגיעת מטאור, ככל הנראה לפי כ-100 מיליוני שנים.

סימנים ראשונים להימצאות המכתש התגלו לראשונה על ידי חברת קידוח מקומית, שעסקה בחיפוש מרבצי זהב בקרקע, דרומית לעיירת כורי הזהב הנטושה אורה בנדה (Ora Banda), בחלק הצפוני והנידח של מערב אוסטרליה.

קוטר המכתש שהתגלה עומד על כחמישה ק"מ, וככזה, הוא גדול פי חמישה מאחד המכתשים המפורסמים והגדולים באוסטרליה שנוצרו עקב פגיעת מטאור - Wolfe Creek Crater באזור קימברלי (Kimberley).

אתר "לונלי פלנט" מדווח כי המכתש אינו נראה לעין במבט מפני השטח, והחוקרים אספו ממנו דגימות קרקע וערכו בשטח מדידות אלקטרומגנטיות וכימיות שונות, ובאופן זה גם מיפו את גבולותיו. כאמור, ההערכה הראשונית היא כי המטאור פגע בכדור הארץ לפני כ-100 מיליון שנים, אך נדרשות בדיקות מקיפות נוספות במטרה לאשש הנחה זו.

מכתש Wolfe Creek Crater באוסטרליה. Shutterstock, ShutterStock
מכתש אורה בנדה גדול פי 5 ממכתש Wolfe Creek/ShutterStock, Shutterstock

"אנשים מגיבים בספקנות"

"בתחום הגיאולוגיה, כאשר אתה מספר למישהו שגילית מכתש שנוצר עקב פגיעת מטאור, בן שיחך מיד יגלגל עיניים ויגיב בספקנות. וזאת בשל נדירות העניין", אומר הגיאולוג ד"ר ג'ייסון מאיירס מהעיר פרת' שחוקר את המכתש. "עם זאת, כאשר אתה נתקל במכתש בעל מאפיינים כי מובהקים וייחודיים, אתה יודע מיד שמדובר במכתש שנוצר עקב פגיעת פצצת אטום או מטאור".

גילוי זה הוא רק חלק מהתמונה הגדולה. הסוגיה הבאה שתיחקר בקרוב היא אילו השפעות אפשרויות נגרמו על פני כדור הארץ בשל פגיעת המטאור. תשובות לשאלה זו יובילו אולי להבנות באשר להתמודדות עם פגיעת מטאור עתידית.

המכתש הגדול בעולם שנוצר מפגיעת מטאור הוא "כיפת פרדפורט" (Vredefort Dome) בדרום אפריקה. קוטרו 190 ק"מ והוא נחשב אתר תיירות פופולרי, במיוחד לאחר שהוכרז בשנת 2005 כאתר מורשת עולמית על-ידי אונסק"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully