וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוח נתקע בגדר הגבול, גשש צה"לי שהיה בסיור חילץ אותו

גששים מצה"ל, שהיו בסיור לילי בגבול הערבה, מצאו את הדורס המדברי נעוץ בגדר הברזל כשניסה להגיע למחילת מכרסמים. הם הזעיקו את רשות הטבע והגנים ויחידת המתנדבים, שהעבירו אותו לטיפול. "זה המקצוע שלי כגשש, אני גם שומר על הטבע", אמר הגשש

גששים מצילים אוח בערבה/צילום: מיזם צבא ההגנה לטבע

לאחר שהצילו גירית, צבוע מצוי, צבי ישראלי, חוברה מדברית, דיה שחורה וחיות בר נוספות, מצאו בסוף השבוע האחרון גששים מצה"ל אוח מדברי שנתקע בגדר הגבול באזור הערבה התיכונה, וסייעו בטיפולו.

יחידת הגששים, שמורכבת מכמה מאות לוחמים שחמושים באפוד, נשק ובעיקר בחוש ראייה מפותח, זיהו במהלך סיור בט"ש שגרתי בערבה, בלילה שבין שישי לשבת האחרון את הדורס הלילי כשהוא תקוע בגדר הברזל הדוקרנית.

עומר אל עטרש וחליל גבוע, הגששים שמצאו את האוח, העבירו אותו לשני מתנדבים של רשות הטבע והגנים באיזור הערבה ומשם להמשך טיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן, בתקווה שלאחר הטיפול והשיקום יוכל לשוב אל הטבע. "זה המקצוע שלי כגשש, אני גם שומר על הטבע. זה חלק מהיופי של הגזרה", אמר אל עטרש.

גששים מצילים אוח בערבה. מיזם צבא ההגנה לטבע, החברה להגנת הטבע
מחלצים את האוח שנתקע במעופו בגדר/החברה להגנת הטבע, מיזם צבא ההגנה לטבע
גששים מצילים אוח בערבה. מיזם צבא ההגנה לטבע, החברה להגנת הטבע
"זה המקצוע שלי כגשש, אני גם שומר על הטבע". הגשש בפעולה/החברה להגנת הטבע, מיזם צבא ההגנה לטבע

בבית החולים לחיות בר עדכנו כי התיל הוסר והאוח הפצוע קיבל טיפול ראשוני שכלל נוזלים, משככי כאבים ואנטיביוטיקה והוכנס לחדר שקט. אתמול (רביעי) הוא נלקח להמשך הבדיקות ובמהלכן התברר כי יש לו פציעה עמוקה בקרום כנף ימין באזור הכתף, לאחר סדרת צילומי רנטגן, התברר כי הרקמה פגועה ויש צורך לבצע ניתוח. האוח עבר ניתוח שבמהלכו נתפר האזור הפגוע והקרוע, ובחברה להגנת הטבע מקווים כי בקרוב ניתן יהיה להשיבו אל הטבע.

אורן פריטל, פקח רשות הטבע והגנים שאסף את האוח הפצוע מחיילי צה"ל, מספר כי קיבל דיווח משני גששים שהיו בסיור שגרתי על ציר הגבול עם ירדן, על אוח מדברי במצוקה. "קפצתי לנקודה עם שני מתנדבים מיחידת המתנדבים של רשות הטבע והגנים בערבה שפועלת בשנתיים האחרונות ומסייעת לפקחי רשות הטבע להציל חיות בר רבות, ארבל בן וגדי קידן מהישוב צופר. כשהגענו ראינו שהאוח ניסה להגיע למחילת מכרסמים בתחתית גדר התייל, ובדרך נתקע בגדר. לאחר מאמצים חתכנו את הגדר ואספנו אותו עם החלק של הגדר תלתלית תקועה בכנפיו. מתנדבת נוספת שמרה על האוח בלילה ולמחרת דאגה להעביר אותו לבית חולים לחיות בר לטיפול", הוא אומר.

גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", מוסיף כי "אני מברך על העירנות ושיתוף הפעולה המבורך והפורה של יחידת הגששים עם ארגוני הסביבה בישראל, שמסייעים להציל חיות בר בגזרות בהן הצבא נמצא באופן תדיר. כולי תקווה שבקרוב אחרי הטיפול ושיקום האוח נזכה לשחרר אותו שוב לטבע הפתוח".

אוח מקבל טיפול בבית החולים לחיות בר. בית החולים לחיות בר, החברה להגנת הטבע
לאחר הטיפול והשיקום, יוכל האוח לשוב אל הטבע/החברה להגנת הטבע, בית החולים לחיות בר
גששים מצילים אוח בערבה. מיזם צבא ההגנה לטבע, החברה להגנת הטבע
האוח ניסה להגיע למחילת מכרסמים מתחת לגדר/החברה להגנת הטבע, מיזם צבא ההגנה לטבע
אוח מקבל טיפול בבית החולים לחיות בר. בית החולים לחיות בר, החברה להגנת הטבע
האוח עובר צילום כדי לאבחן את הפגיעה/החברה להגנת הטבע, בית החולים לחיות בר

האדם מקיף עצמו בגדרות, בעלי החיים משלמים את המחיר

האוח המדברי (Bubo ascalaphus) הוא דורס הלילה הגדול של המדבר הקיצון של ישראל, וניתן למצוא אותו באזור שדה בוקר, הנגב הדרומי, דרום מדבר יהודה, לאורך הערבה ובסביבות אילת. בשונה מהאוח העיטי החי במרכז ובצפון הארץ, האוח המדברי מעדיף לעמוד על הקרקע ולהקשיב לתנועת טרפו.

התעופה החרישית של האוח בדרך כלל מתבצעת נמוך מעל הקרקע, אך לעיתים הוא מעדיף לרוץ אל טרפו במקום לעוף", מסביר נועם וייס, ממרכז הצפרות אילת. לדבריו, האוח ניזון מזוחלים, מכרסמים והוא מתמחה גם בצייד קיפודים. "האוח המדברי למד להתקרב אל סביבות האדם. שטחי החקלאות המוריקים והישובים מושכים אליהם את השממיות והלטאות, הגרבילים והקיפודים ולכן הוא מבלה את רוב שעות הצייד שלו במטעים, בשדות ולצד הישובים. גם לאורך הכבישים חיות בר דרוסות הן מקור מזון לאוח. לכן הפך האוח לסיפור ההצלחה של המדבר והוא בסך הכול כנראה מתרבה, בעיקר לאורך הערבה. אך זו גם נקודת התורפה שלו. האדם מקיף עצמו בגדרות תייל דוקרניות בהן האוח מסתבך לעיתים כשהוא רודף אחרי טרף, אוחים שוברים כנפיים בתעופה דרך קווי מתח ולעיתים קרובות מוצאים אוחים דרוסים על הכביש", הוא מוסיף.

גששים מצילים אוח בערבה. מיזם צבא ההגנה לטבע, החברה להגנת הטבע
האוח המסכן בזמן שהוא נלכד בגדר הגבול/החברה להגנת הטבע, מיזם צבא ההגנה לטבע

חיילים של טבע

לפני כשבע שנים הוקם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו.

לשם כך, חברו בצה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות - ויחדיו הם מפעילים כ-60 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון.

מפקדי וחיילי היחידות יוצאים לפעילות בשטח היחידות, תוך קבלת ייעוץ וליווי מקצועי משותפי המיזם, וגם מקבלים תכני חינוך והכשרה בנושאי סביבה, טבע ומורשת. המיזם ביסס עצמו כמוקד משמעותי בשמירה על הסביבה, הטבע ואתרי המורשת בתחומי הפעילות של היחידות הפעילות במיזם וכעת, פועל למנף את ההטמעה בשטח להטמעה רחבה וכלל צה"לית ולאורך זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully