וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכרים את התחושה הזו? "מוזיאון האושר" הראשון בעולם נחנך בקופנהגן

המוזיאון החדש כולל מוצגים ופריטים מהעולם כולו, שמטרתם להבין לעומק את מושג האושר במקומות שונים. ואיך כל זה קשור לארנק מלא בכסף שמונח על רצפת המוזיאון? וגם: לא תאמינו באיזה מקום ניצבת תל אביב במדד האושר העולמי

ערך: רן צימט צילום: זיו ריינשטיין

(בווידאו: עוד מקום עם סיפור מיוחד שכדאי להכיר בדנמרק)

אושר. מכירים את המושג הזה? אם במקרה אתם זקוקים לתזכורת, זו היתה המילה שהיתה שגורה בפינו עוד בשנת 2019, לתיאור תחושות של הנאה וסיפוק.

אבל המושג הזה התפוגג במהרה בשנת 2020, עם התפרצות המגפה העולמית והצרות החברתיות-כלכליות שנלוות אליה. מצד שני, זוהי גם המילה שבזכותה נפתח בקופנהגן שבדנמרק, "מוזיאון האושר".

וכן, דווקא בדנמרק, הנחשבת לאחת המדינות המאושרות בעולם. אבל עוד נגיע לכך בהמשך.
רשת CNN מדווחת כי זהו המוזיאון הראשון שבעולם שמוקדש כולו, ובאופן מפורש, למושג ה"אושר". הוא מצוי במרחב נעים ששטחו 240 מ"ר, במרכז ההיסטורי של קופנהגן.

המוזיאון החדש נוסד על ידי "המכון לחקר האושר" הדני, שמטרתו לחקור מבחינה מדעית, מדוע חברות מסוימות בעולם מאושרות יותר מאחרות. בנוסף, המכון שם לו למטרה להשפיע על קובעי מדיניות בעולם, לכלול את הרווחה כחלק בלתי נפרד בכל דיון בנושא המדיניות הציבורית שלהם.

מייק וויקינג, מנכ"ל המכון לחקר האושר, מספר כי הרעיון לפתוח מוזיאון הגיע לאחר שנים של בקשות מצד מבקרים שהגיעו למכון, ופגשו מתחם משרדים עגמומי למדי. "אנשים מדמיינים שמקום הקרוי 'מכון לחקר האושר' ייראה כמו מקום קסום - חדר מלא בגורי כלבים חמודים או בגלידות - אבל מדובר בסך הכל בשמונה אנשים שיושבים מול מסכי מחשבים ומנתחים נתונים", הוא מספר. "ואז חשבנו, מדוע שלא ניצור מקום שבו אנשים יוכלו לחוות אושר מנקודות מבט שונות, וגם לספק להם תערוכה שתרחיב את אופקיהם?"

מבחן הארנק הנטוש

כיום, מציע המוזיאון למבקריו נקודות מבט מעניינות על תפיסת האושר בעולם במרוצת ההיסטוריה, כיצד נראה ונחווה אושר במקומות שונים בעולם, ומדוע במדינות מסוימות מדווחים בני האדם על רמת אושר גבוהה יותר מבאחרות.

על הדרך, יתנסו המבקרים בשאלוני אושר ובחוויות אינטראקטיביות, שנועדו הן למען ההנאה נטו, והן לטובת העמקת המחקר המתמשך בתחום.

בהקשר זה, מסביר וויקינג כי גורם משמעותי במדד האושר של אזרחים הוא מידת האמון שהם רוחשים למוסדות הפוליטיים שלהם, וגם כלפי אזרחים אחרים ממדינתם.

כדי לבחון את נושא האמון, אחד המוצגים במוזיאון מגיע בדמות ארנק המונח על הרצפה, וגדוש בכסף מזומן. במוזיאון מספרים כי פעם אחר פעם, הארנק הזה מוחזר אחר כבוד אל דלפק הקבלה, בידי המבקרים. עם הכסף בתוכו, כמובן.

מוצגים רבים במוזיאון הם פריטים שנשלחו אליו על ידי אנשים מרחבי העולם - פריטים שעבורם מייצגים שמחה ואושר. באמצעות פריטים אלו, לומדים המבקרים במוזיאון על מושג האושר במקומות שונים על פני הגלובוס.

בין קופנהגן לתל אביב: מה גורם לעמים להיות שמחים?

אחד מן המוקדים העיקריים במוזיאון מגיע בדמות מוצגים המסבירים מדוע עמים מסוימים מאושרים יותר מאחרים. למעשה, אין זה מפתיע לגלות כי מוזיאון מסוג זה הוקם דווקא בקופנהגן, בירת המדינה שניצבת במקום השני במדד האושר העולמי של האו"ם, שפורסם בחודש מרץ האחרון (במקום הראשון השנה ניצבת פינלנד).

זאת ועוד: אם בוחנים את מדד האושר העולמי בפילוח לפי ערים, עולה כי קופנהגן ניצבת במקום החמישי במדד האושר מבין ערי העולם. אגב, גם ישראל ניצבת במקום טוב בטבלה, שבה 156 מדינות: על פי המדד, ישראל מצויה במקום ה-14, ולפי חלוקה לערים, מתברר כי ירושלים תופסת את המקום ה-33 ותל אביב - את המקום השמיני המכובד.

במבט ראשון, קשה להבין מדוע מדד האושר של מדינות סקנדינביה כה גבוה, שהרי יש בהן אלמנטים שלא מזכירים אושר במאומה. "זרים רואים אותנו כמעין חידה", אומרת הפסיכולוגית הדנית מארי האלווג-לארסן. "הרי אצלנו המיסים גבוהים, מזג האוויר קר ויש חושך במשך תקופות ארוכות. מה שמסביר את רמת האושר אצלנו הוא רמת האמון הרב שלנו בסובבים אותנו - בני אדם ומוסדות. הסוד הוא ביצירת אמון בתוך הקהילה".

וויקינג מוסיף כי מחקריו בתחום האושר מוכיחים כי בני האדם "עמידים" להפליא בפני צרות וטלטלות. "כאשר אנו עוקבים אחר אנשים לאורך זמן, אנו מגלים כי יש בכוחם להתגבר על קשיים ואתגרים רבים שפוקדים אותם. אני אופטימי, ואני סבור שגם על הזמנים הנוכחיים נוכל להתגבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully