תצפית משולש הגבולות בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
תצפית משולש הגבולות בגולן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הכי קרוב לחו"ל

31.7.2020 / 7:24

תקועים בארץ? קבלו 8 נקודות תצפית מעולות על חו"ל במרחק נגיעה: סוריה, לבנון, מצרים, ירדן וגם על ערב הסעודית

בינינו, נדמה שהמגפה הזו נמשכת זמן כה רב, עד שיש מצב ששכחתם איפה חבוי הדרכון שלכם. מצד שני, זה שאתם לא נוסעים לחו"ל בקיץ הזה, לא אומר שלא תוכלו לצפות בו. לעתים אפילו לנופף לשלום (תרתי משמע?) לשכנים מהצד השני של הגבול. הנה כמה מקומות בארץ שבהם תוכלו ממש לגעת בחו"ל, אבל מבלי לעבור בדיוטי פרי.

בווידאו: חניון לילה הר יהורם, שממנו נראות מצרים וסעודיה

חניון לילה הר יהורם בשמורת טבע מסיב הרי אילת/צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים

תצפית אל סוריה (וירדן): בין קיבוץ מיצר לעין אי"ה

קיבוץ מיצר בדרום רמת הגולן נטוע בלב מרחב נופי יפה, אבל כאשר ממשיכים מספר דקות לכיוון דרום-מזרח, מגיעים אל קצהו של רכס שיורד בתלילות מטה, לכיוון מעין עין אי"ה.

מנקודה גבוהה זו, וגם מהכביש הצר שיורד אל לב העמק, ישנן נקודות תצפית נהדרות אל השכנה הסורית. למעשה, לא רק הסורית - אלא גם הירדנית. מה שנקרא "מפגש שלושת הגבולות". זהו אזור שישראלים רבים אינם מכירים, והוא מציג לראווה את התוואי של נהר הירמוך. יפה כאן במיוחד בשעות בין ערביים, כאשר הכל נצבע בגוונים כתומים.

הגעה: מכביש 98, לפי השילוט למיצר, ומשם לכיוון דרום-מזרח, לעבר עין אי"ה.
לפני/אחרי התצפית: טבילה בעין אי"ה. יותר מתבקש מזה? מדובר במעיין קטן ואינטימי, שבו בריכת בטון, פינות התרגעות מוצלות לצד ובלב הסבך, ועיקר תחושה של נינוחות ורוגע שעוטפת את כל מי שמגיע לכאן.

תצפית משולש הגבולות בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הלוואי ויכולנו פשוט לנסוע עם הרכב לחו"ל. תצפית משולש הגבולות בגולן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

תצפית אל סוריה: תצפית קוניטרה (מצפה רונן)

נקודות תצפית רבות ברחבי הגולן מספקות מבטים אל עבר סוריה, אך אחת המרשימות שבהן היא תצפית קוניטרה, ליד קיבוץ עין זיוון. מכאן רואים היטב את עמק קוניטרה (וכן את קוניטרה ההיסטורית, ההרוסה, ואת העיר קוניטרה החדשה), את קו הגבול בין שתי המדינות וגם את החברים מהאו"ם, שנמצאים בין לבין. כיום, קרויה התצפית על שמו של רונן גלבוע, תושב עין זיוון.

הגעה: מכביש 91, צפונית לקיבוץ עין זיוון.
לפני/אחרי התצפית: חם עכשיו, אז לא נשלח אתכם לטיול של ממש, אלא לטבילה הכי מרעננת שחוויתם מזה זמן רב: בעין מוקש הסמוך. שימו ווייז ותגיעו בקלילות. אל תחמיצו.

תצפית קוניטרה מצפה רונן ברמת הגולן. עדי פיאדה, מערכת וואלה!
מכאן רואים היטב את עמק קוניטרה. תצפית קוניטרה/מערכת וואלה!, עדי פיאדה

תצפית אל ירדן: מצפה אל-חמה

גבוה מעל אתר המרחצאות חמת גדר, מסתתר מצפה נוף מדהים, שדומה כי אינו מוכר דיו למטיילים: "מצפה אל-חמה". מנקודה זו נראים היטב יישובים קטנים בחו"ל, שטחים חקלאיים מעובדים ובעיקר - רמז לימים רחוקים, בדמות גשר "אל-חמה" הרוס, החולף מעל נהר הירמוך.

גשר זה הוקם על ידי העומתאנים בתחילת המאה ה-20 כחלק מפרויקט קו הרכבת החיג'אזית. הוא הופצץ בליל הגשרים, ביוני 1946, ועד היום הוא נותר בהריסותיו. הנוף מכאן מרהיב, וגם בימי הקיץ, גדות הירמוך מתהדרים בכתמי צבע ירוקים. במקום ישנם שלטי הסבר מעניינים, וגם מוצב צה"לי נטוש העונה לשם "מוצב ברכה", שבו תעלות קשר ישנות.

הגעה: פניה מכביש 98 לפי השילוט "מוצב ברכה", כמה מאות מטרים צפונית לכביש הגישה לחמת גדר.
לפני/אחרי התצפית: טיולון ב"שביל הבוסתנים", דרומית לכפר חרוב, למרגלות "מצפור השלום" (הגעה מכביש 98). זהו מסלול טיול קליל וקצר, עם נוף מדהים לכנרת וגם מעיין חמוד שמסתתר לצד השביל. תביאו בגד-ים.

תצפית אל חמה. איל שפירא, איל שפירא
הגשר מעל נהר הירמוך הופצץ בליל הגשרים, יוני 1946. הנוף מתצפית אל חמה/איל שפירא, איל שפירא

תצפית אל ירדן: דרך השלום בערבה

יורדים לאילת בקיץ הזה? אתם חייבים לעצור לרגע את הדהרה שלכם בכביש 90, ולהעביר שעה קלה באחת הנקודות היפות המסתתרות לצד "דרך השלום". מדובר בדרך נוף מפותלת שאורכה כ-20 ק"מ, וממנה נראית היטב ירדן. נקודת התצפית האולטימטיבית שלכם תהיה ב"מצפור השלום". ממרפסת יפה זו, הנוף הקרוב אליכם יהיה מרחב של סלעי חוואר שביניהם מתפתלים נקיקים צרים, ומעבר להם - נחל הערבה, שבו עובר הגבול, וכמובן - מרחביה של ירדן השכנה.

הגעה: מצומת עין חצבה פונים מזרחה עפ"י השילוט. דרך השלום מסתיימת בקרבת עין יהב.
לפני/אחרי התצפית: טיול קליל ולא מחייב בין סלעי החוואר שממתינים לכם למרגלות מרפסת התצפית. זה כמו טיול מחבואים מן הטבע. נסו ותיהנו.

מצפה דרך השלום בערבה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בדרך נוף מפותלת שאורכה כ-20 ק"מ. מצפה דרך השלום בערבה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

תצפית אל לבנון: מצפור הר אדיר

סמוך לקיבוץ סאסא, ממתין לכם מצפור חדש יחסית, המוקף בחורש צפוף של עצי אלון. לא ממש על קו הגבול, אבל מצד שני - תצפית מדהימה לעבר דרום לבנון.

ההגעה למצפור תדרוש מכם הליכה של כ-200 מטרים בלבד מחניון הרכב. המצפור, המתנוסס בגובה של 1,008 מטרים מעל פני הים, מתהדר במרפסת רחבת ידיים, שבה מפות של האזור כולו, כמו גם הסברים מאירי עיניים על אתרי קרבות ממלחמת לבנון השנייה, שנראים מכאן בבירור.

הגעה: על כביש 899 נוסעים מצומת חירם לכיוון מערב, וממשיכים לפי השילוט להר אדיר.
לפני/אחרי התצפית: טיול קצרצר אל מערת פער הסמוכה, הכולל אתנחתא מוצלת בבולען האינטימי המצוי לצדה.

מצפה הר אדיר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
תצפית מדהימה לעבר דרום לבנון. מצפה הר אדיר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

תצפית אל לבנון: מצפה משגב עם

ברוכים הבאים אל מה שמתהדר בתואר "הקיבוץ הכי צפוני בעולם". אבל מעבר לשיא העולמי הקצת מוזר הזה, ממתינה לכם בקיבוץ משגב עם שבאצבע הגליל, מרפסת תצפית יפה ומטופחת, שממנה ניבט אזור דרום לבנון במרחק הושטת יד. זאת בשל העובדה שהקיבוץ צמוד לגדר הגבול, כמו גם לכפר לבנוני סמוך. מכאן רואים היטב גם חלקים נכבדים מהגולן, וביום טוב - אפילו את העיר הלבנונית צידון.
קחו בחשבון שהמצפור פתוח בשעות 16:00-10:00, אך לעתים פתוח כאן גם בשעות 20:30-18:30, וניתן להזמין קפה מול השקיעה. לבירור: 04-6953223.

הגעה: מכביש 886, דרומית למטולה.
לפני/אחרי התצפית: שיטוט לא מחייב ברחובות הקטנים של מטולה, דילוג למצפור דדו הסמוך (שגם ממנו ניבט דרום לבנון) או טיול קצר אל מפל התנור, הזורם גם בקיץ, בשמורת טבע נחל עיון.

תצפית ללבנון ממשגב עם. איל שפירא, איל שפירא
וביום טוב רואים אפילו את העיר צידון. תצפית ללבנון ממשגב עם/איל שפירא, איל שפירא

תצפית אל מצרים: הר צפחות

מהקיבוץ הכי צפוני בעולם אל ההר הכי דרומי בישראל. הר צפחות באילת קרוי על שם סלעי הצפחה, אם כי מעניין לגלות כי הוא דווקא מורכב מסלעים מסוג אחר, הקרויים גנייס. אבל תכלס, השם "הר צפחות" נשמע טוב יותר מ"הר גנייס".

ההר אמנם אינו גבוה יחסית (בסך הכל 279 מטרים), אך קל יחסית לטפס עליו, וחשוב לא פחות: מפסגתו הצנועה ניתן לראות ארבע מדינות במבט אחד: ירדן, מצרים, ערב הסעודית וישראל. גם מפרץ אילת ניבט מכאן במלוא הדרו.

הגעה: הדרך הפשוטה ביותר היא להגיע לחנייה של מלון קלאב-אין באילת, לצעוד לכיוון דרום-מערב, לחפש אחר סימון שבילי בצבע כחול - ולהתחיל לטפס.
לפני/אחרי התצפית: שנירקול חובה בין אלמוגים צבעוניים ודגים אקזוטיים, בשמורת חוף האלמוגים הסמוכה (כניסה בתשלום).

הר צפחות והעיר אילת. זיו נדר, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
ארבע מדינות במבט אחד. הנוף מהר צפחות/רשות הטבע והגנים, זיו נדר, רשות הטבע והגנים

תצפית אל מצרים: הר יהורם

הרים רבים באזור אילת קרויים על שם מלכי יהודה, וכך גם הר יהורם, שגובהו המרבי כ-680 מטרים. מחניון הלילה שהוכשר כאן למעלה, יש תצפיות מדבריות נהדרות - והכל במרחק של רבע שעה נסיעה מאילת. המבט הפנורמי שלכם יכלול את מפרץ אילת, ובימים בהירים - רואים היטב את השכנה המצרית, וכן את ירדן וסעודיה. רוצים להגדיל? כלומר להגביה? נסו את שביל הטיול לפסגת הר שלמה הסמוך (יש להצטייד במפת סימון שבילים).

הגעה: על כביש 12 מאילת, לפי השילוט לחניון הר יהורם.
לפני/אחרי התצפית: לאחרונה שורג כאן חניון הלילה החינמי, וזו הזדמנות מצוינת לערוך לינת שטח ולקבל תצפיות שקיעה וזריחה יחדיו. בחניון יש מי שתייה, שירותים אקולוגיים ונקודות מדורה מסודרות.

חניון לילה הר יהורם בשמורת טבע מסיב הרי אילת. אסף הברי, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
רואים אפילו את סעודיה. חניון לילה הר יהורם/רשות הטבע והגנים, אסף הברי, רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully