וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר: כרישה לבנה תוקפת ומטביעה לוויתן ענק בדרום אפריקה

2.8.2020 / 0:02

בתיעוד ראשון מסוגו נחשף כיצד הכרישה מזהה את חולשת הלוויתן החולה, תוקפת באכזריות את חלקו האחורי ומטביעה אותו אחרי 50 דקות של מאבק: "היא היתה מאוד אסטרטגית בתקיפה הזו"

תיעוד מרחפן של כרישה לבנה תוקפת ומטביעה לווייתן גדול סנפיר/National Geographic

תיעוד נדיר שמגיע מדרום אפריקה חשף מחזה מרהיב ואכזרי: כרישה לבנה תוקפת ומטביעה לוויתן ענק באורך של מעל 10 מטרים. בתיעוד הזה שבוצע מרחפן נראית כרישת העמלץ, שאורכה כ-4 מטרים ובעבר תוייגה במחקר וזכתה בו לשם הלן, צדה את הלוויתן גדול הסנפיר שעל פי הדיווח היה מאוד חולה והתקשה לזוז. הלן הרגה את הטרף שלה בצורה אכזרית במשך 50 דקות, כך על פי הביולוג הימי ריאן ג'ונסון.

כרישה תוקפת לוויתן. National Geographic, צילום מסך
תקיפה אסטרטגית שהסתיימה בהצלחה/צילום מסך, National Geographic

הכרישה תקפה בשלב הראשון עורק בזנבו של הלויתן לפני שעברה לראשו ואז הטביעה אותו במים. "הכרישה היה מאוד אסטרטגית לגבי התקיפה הזו, לא היו לה היסוסים", הסביר ג'ונסון, "היא ידעה בדיוק איך לתקוף את הלויתן. התקיפה הראשונה היתה בזנבו של הלויתן שזה החלק הרזה ושם היא יכולה ללעוס בחופשיות. היא הצליחה לפתוח עורק חשוב והדימום החל מיד".

התקיפה הזו התרחשה בפברואר, כאשר הלוויתן היה מבודד למשך מספר חודשים והיה לכוד בתוך חבל דייגים. אחרי שהלוויתן הפצוע החל לדמם, הכרישה נסוגה מעט וראתה כיצד הטרף שלה גוסס לפני שהיא חידשה את המתקפה כעבור חצי שעה.

"היא התחילה ללכת על הראש שלו והצליחה לתפוס אותו", אמר ג'ונסון, למרות המשקל הגדול שלו, היא ניסתה לסובב אותו ולמשוך אותו למטה כדי להכניס את החלק המדמם מתחת למים, כנראה בניסיון להטביע אותו". המאמצים של הכרישה אגב נשאו פרי והלוויתן שקע במצולות והפך לארוחה גדולה במיוחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

צפו בתיעוד הראשון מסוגו

"הלן נראתה מאוד מיודעת לגבי מה שהיא עושה, מה שגרם לי להסתקרן האם היא מנוסה כבר בהרג של לווייתנים, או שהיא פעלה מאינסטיקנט או אינטליגנציה פשוטה באמצעותה איתרה את נקודות החולשה של הטרף שלה", אמר ג'ונסון.

המקרה הזה הוא תיעוד וידאו ראשון של לוויתן גדול סנפיר בוגר נהרג על ידי כריש עמלץ, כשב-2015 תועד מקרה של לוויתן צעיר מאוד שנקלע למארב של כ-20 כרישי עפרורי. חוקרים ימיים מסבירים שהבדלי הגודל בין לוויתן בוגר לכריש לרוב מספיקים בכדי למנוע מכרישים מלנסות ולתקוף אותם ובנוסף הלוויתנים מצויידים בזנבות עוצמתיים שמגינים עליהם מפני ניסיונות תקיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully