וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיירות או נמות: הדלק למנוע של הכלכלה בישראל נגמר

ההפגנה הגדולה ביותר של עובדי ענף התיירות, כנראה המגזר שנפגע הכי קשה מהקורונה, התקיימה היום בירושלים. בענף, שמעסיק כרבע מיליון ישראלים, קראו: "בלי תיירות נכנסת אין כלכלה בריאה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

ההפגנה הגדולה ביותר של עובדי ענף התיירות התקיימה היום (שלישי) בירושלים, בקריאה לראש הממשלה נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ, למנוע את אובדנם של מארגני התיירות לישראל שאמורים להציל את הכלכלה ועשרות אלפי משרות בעיקר בפריפריה.

בלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל שאחראית על מורי דרך, נהגי אוטובוס, אתרי הסעדה ושאר שירותים לתיירות הנכנסת, מייצרים 8 מיליארד שקלים הכנסה ישירה למדינה בכל שנה ושרידותם הכלכלית של כ-40 אלף משפחות תלויה בהם.

הפגנת של ענף התיירות, מול משרד האוצר, ירושלים 30 ביוני 2020. רוני כנפו
8 מיליארד שקלים הכנסה ישירה למדינה מתיירות נכנסת. מתוך ההפגנה, היום/רוני כנפו
חיים חזקי מטה המאבק של סוכני הנסיעות וענף התיירות. מטה המאבק של סוכני הנסיעות וענף התיירות, מערכת וואלה!
חיים חזקי, מטה המאבק של סוכני הנסיעות וענף התיירות/מערכת וואלה!, מטה המאבק של סוכני הנסיעות וענף התיירות

קריטי לפריפריה

לפי לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל התרומה הכלכלית של התיירות הנכנסת לישראל מוערכת ב-8 מיליארד שקלים בשנה, שהם 40% מסך כל ההכנסות מתיירות נכנסת בשנה. בנוסף, התיירות המאורגנת לישראל אחראית ל-7.5 מיליון לינות בשנה שמכניסים כ-3.8 מיליארד שקלים בשנה ומהווים כ-65% מלינות התיירים בארץ, פרנסתם של כ-12,000 מתוך סך הכל 35,000 עובדי תעשיית בתי המלון, חדרנים, פקידי קבלה, מאבטחים ועוד תלויה בהגעת התיירות המאורגנת לישראל.

חברי הלשכה לתיירות נכנסת לישראל הינם ארגון המעסיקים החתום על ההסכם הקיבוצי של מורי הדרך בישראל ומייצרים כ-230,000 ימי הדרכה בשנה אשר מהווה מקור פרנסה ישירה למעל 2,500 מורי דרך מוסמכים מטעם ועל ידי המדינה. התיירות המאורגנת לישראל מייצרת מעל 200,000 ימי נסיעה באוטובוסים לטיולים ברחבי הארץ, כך שהיא מייצרת פרנסה לכ-2,600 נהגי אוטובוסים.

כמו כן, התיירות המאורגנת לישראל היא קריטית לפריפריה. היא מייצרת 90% מהכנסות מתיירים בעיר טבריה, 55% מהכנסות תיירים בנצרת והגולן,57% מהכנסות תיירים בעיר הבירה ירושלים ו-55% מהתיירים שמגיעים לים המלח והנגב.

שר התיירות אסף זמיר, אמר: "אני עובד על גיבוש פתרונות שיעזרו לאנשי הענף להחזיק את הראש מעל המים. עוד השבוע בהמשך לדיונים המקצועיים השוטפים, יתקיים דיון בצוות התעופה במל"ל, בהשתתפות נציגי משרד התיירות, התחבורה, הבריאות, האוצר, רשות שדות התעופה ומומחים נוספים כדי לזרז את פתיחת השמיים ולייצר מתווה להבאת קבוצות תיירים לארץ בהקדם האפשרי. דרשתי לקבל את המלצות הצוות המקצועי בתוך מספר ימים. בתיאום עם שרת התחבורה ושר הבריאות, החלטנו לקדם פגישה משותפת של ראשי המשרדים עם נציגי הענף כדי להגיע להבנות ולבחון דרכים להחזרת ענף התיירות לפעולה באופן בטוח מבוקר ואחראי".

הפגנת של ענף התיירות, מול משרד האוצר, ירושלים 30 ביוני 2020. רוני כנפו
40% מסך כל ההכנסות בתיירות בשנה, מקורם מתיירות נכנסת/רוני כנפו

מנכ"ל ארקיע: "ענף התעופה הישראלית על סף תהום"

דני אמיר, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל אשר ינאם היום בהפגנה מוסר: "אנו נמצאים כעת בשעה קריטית עבור ענף התיירות הנכנסת. לצערנו הרב ההתנהלות של האוצר תוביל את הענף שלנו לקריסה מוחלטת - פיטורים של עשרות אלפי עובדים, קריסה של מאות אלפי עסקים ומעל הכל אובדן של 8 מיליארד שקלים הכנסות למדינה בשנה. התיירות הנכנסת שאנו מביאים לישראל היא הדלק למנוע של הכלכלה בישראל והחמצן לבתי המלון בישראל, לענף המזון והמסעדות, חברות אוטובוסים ונהגי מוניות, מורי דרך, מרכזי קונגרסים, מרכזי קניות, אטרקציות תיירותיות ועוד רבים".

אמיר הוסיף: "אני קורא לכבוד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ולשר האוצר, מר ישראל כ"ץ להציל את ענף התיירות הנכנסת לישראל ולמנוע את המחדל של איבוד 140 חברות ובסך הכל 1,500 עובדים שיכולים לסייע להציל את הכלכלה מיד ביום שייפתחו השמים. לכם הכוח לשמור על מגזר חיוני קטן ואיכותי המדורג שישי בענפי היצוא של ישראל (יותר מכל היצוא הביטחוני של ישראל). כל מה שנדרש הוא שמירת המסגרות העסקיות לפי נוסחאות שהמדינה כבר הכירה בהם ושימור העובדים-מומחים. אין תסריט שאובדן מארגני התיירות לישראל לא יגרור פשיטות רגל של עשרות אלפי עסקים בעיקר בפריפריה החיים מהתיירים".

גם עובדי והנהלת חברת ארקיע משתתפים כעת בהפגנה. לדברי מנכ"ל ארקיע ירון אמזלג, "ענף התעופה הישראלית על סף תהום. התמשכות המשבר ואי הוודאות פגעה בענף הזה יותר מבעל ענף אחר". בתקופה לא קונבנציונלית שכזו נדרשים פתרונות לא קונבנציונליים על ידי הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים. הענף הזה דורש טיפול מיוחד כדי שתישאר כאן תעופה ישראלית שהינה נכס אסטרטגי למדינת ישראל.

"הפיתרון כאן צריך להיות משולב כאשר מטרתו היא אחת - וודאות: הארכת החל"תים בענף על מנת לא לאבד את העובדים המקצועיים והמוכשרים, יצירת וודאות בפתיחת השמיים, מתן מענקים, התאמת ההלוואות ליכולת התזרימית של החברות בעת הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully