וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ירושלים היא לא דיסנילנד": להוציא 220 מיליון שקל על רכבל דווקא עכשיו?

28.6.2020 / 15:02

פרויקט הרכבל מעל העיר העתיקה אמור לצאת לדרך בקרוב, אולם מחר בג"צ ידון בעתירה נגד הרכבל, שעלותו כ-220 מיליון שקלים. אנשי תיירות, אדריכלים והירוקים מתנגדים להקמת הפרויקט בימים של משבר תיירות ענק, וטוענים לפגיעה נופית והיסטורית בירושלים

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בווידאו: עובדי ענף התיירות הקימו מאהל מחאה מול משרד האוצר בירושלים, היום

הקואליציה לשמירת אגן העיר העתיקה (שבה חברים מורי דרך, גופים ירוקים, התאחדות האדריכלים ועוד) תקיים מחר, יום שני בשמונה בבוקר, הפגנה מול בית המשפט העליון לפני הדיון בבג"ץ בעתירה נגד הרכבל שאמור להיבנות מעל לעיר העתיקה בירושלים. תחת הכותרת "ירושלים היא לא דיסנילנד", ישתתפו בובות דיסני בהפגנה במחאה כוונת משרד התיירות והרשות לפיתוח ירושלים לבנות רכבל מעל גיא בן הינום.

כידוע, תוכנית הרכבל לכותל (תת"ל 86) שמקדמים משרד התיירות והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), כוללת שלוש תחנות שבהן יעלו וירדו הנוסעים - אחת במתחם התחנה, שנייה בהר ציון ותחנה שלישית במתחם קדם של עמותת אלע"ד שבעיר דוד. תחנה נוספת תשמש כמרכז תחזוקה לקרונות ולא להעלאת נוסעים. על פי התוכנית, בתפוקה מלאה יהיו על הקו בו זמנית יהיו כ-45-48 קרונות (עד 24 קרונות לכל כיוון), כשבכל קרון 10 אנשים. הרכבל יאפשר תנועה של עד 3,000 איש לכל כיוון בכל שעה (כל 12 שניות ניתן יהיה להוציא קרון עם 10 אנשים בו, כלומר - 50 איש בדקה, כלומר - 3,000 איש בשעה).

משך ההקמה של הפרויקט הינו כ-18 חודשים, כשעלותו הראשונית של פרוייקט הרכבל נאמדת בכ-220 מיליון שקלים - זאת בשעה שענף התיירות במשבר ענק. מאז מונה לתפקיד, פנו הארגונים לשר התיירות אסף זמיר בבקשה לבטל את הפרוייקט או לפחות לעצור את אישורו עד לבחינת ההתנגדויות.

בהחלטת הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות, נקבע כי לפרויקט הרכבל לעיר העתיקה יש יכולת להשתלב באופן אינטגרלי עם מערך הסעת ההמונים הקיים והמתוכנן בירושלים, ולהקל במידה רבה על הגודש התחבורתי באזור הסובב את העיר העתיקה, ובפרט באזור האגן הדרומי שלה. "הרכבל הינו תשתית תחבורתית תומכת תיירות לאגן הדרומי של העיר העתיקה, ועולה בקנה אחד עם השימושים המותרים בהתאם לתמ"א 8", נמסר מהוועדה הארצית. "הוועדה ערה לכך שהצלחת הפרויקט תלויה ביישומם של פרויקטים תחבורתיים משלימים, שיזינו את הרכבל מחד ויאפשרו את שיפור המצב התנועתי הקיים בסובב העיר העתיקה מאידך. הועדה התרשמה שנעשה התכנון המיטבי על מנת שהפרויקט ישולב במרחב הנופי, הערכי והתרבותי הרגיש הקיים באזור".

הדמיה של רכבל בעיר העתיקה בירושלים. עמותת עמק שווה,
האם באמת נחוץ רכבל בירושלים?/עמותת עמק שווה
הדמיה של רכבל בעיר העתיקה בירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים,
כך תיראה אחת התחנות של הרכבל, לפי הרל"י/הרשות לפיתוח ירושלים
הדמיה של רכבל בעיר העתיקה בירושלים. עמותת עמק שווה,
הפריקט מוערך בכ-220 מיליון שקלים. קרונות לצד חומת העיר העתיקה/עמותת עמק שווה

"פרויקט שיפגע בצורה נופית, היסטורית, ארכיאולוגית"

ההתנגדות לרכבל, שאושר לטענת הקואליציה בהליך מזורז בות"ל, היא רחבה וכוללת מספר רב של ארגונים: ארגוני סביבה ואדריכלים מתנגדים בגלל הפגיעה בנוף בירושלים ההיסטורית; ארגוני תחבורה מתנגדים בגלל הפקקים שיביא לציר התחבורה הציבורית בדרך חברון שם תהיה תחנת המוצא; גם מורי הדרך מתנגדים, לדבריהם לא עונה על צרכי התיירים בעיר, היהדות הקראית המתנגדת לפגיעה בבית הקברות העתיק שלה. לדברי הקואליציה, בין שלל הבעיות שמביאה עמה התוכנית, יבלטו למרחוק עמודי הרכבל, כמו גם הקרונות והתשתיות הנלוות שיפגעו במרקם וצביון העיר העתיקה ובתושבים המתגוררים בתוואי הרכבל.

ברשות לפיתוח ירושלים הדגישו בעבר כי לא מדובר בפרויקט תיירותי, אלא באמצעי תחבורה ציבורית שנועד לסייע בפתרון עומסי התנועה הקשים באזור. "הרכבל לעיר העתיקה יאפשר גישה קלה ונוחה לתיירים ולתושבים כאחד", נמסר מהרשות לפיתוח ירושלים. "הרכבל הינו חלק ממערך הסעת ההמונים של ירושלים, והנסיעה בו תהיה במחיר של נסיעה ציבורית. באמצעותו תתאפשר הסעת 3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון תוך צמצום משמעותי של עומסי התנועה, זיהום הרעש, זיהום האוויר והטיית המרחב הציבורי להולכי הרגל, כיאה לעיר עתיקה. תהליך התכנון של הרכבל נעשה בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה הרלוונטיים וגופי התכנון המקצועיים, כל זאת במקביל לתהליכי שיתוף ציבור ומפגשים עם התושבים. כמו בשלביו המוקדמים כך גם בשלבים הבאים הרכבל יקודם מתוך שקיפות ואיזון מתמיד בין שלל ההיבטים הכרוכים בקידום הפרויקט".

ב"אדם טבע ודין" פנו במכתב לשר התיירות וטענו ש"לפי שורה ארוכה של מומחים, מדובר בפרויקט בעייתי שצפוי לפגוע בצורה נופית, היסטורית, ארכיאולוגית ועוד בלב המורשת הרגיש והייחודי של אגן העיר העתיקה", כתב מנכ"ל העמותה, עו"ד עמית ברכה.

לטענתם, הליך קבלת ההחלטה בענין הרכבל היה פגום מהיסוד ולאור זאת יש לבחון מחדש את הקמתו. "כדי להבין עד כמה רעיון הקמת הרכבל בלב אגן העיר העתיקה הוא אווילי והרסני, צריך רק לדמיין שבונים רכבל מעל ונציה שמוביל לכיכר סן מרקו, או מעל רומא שמוביל לקולוסיאום, רק כדי לצמצם את הפקקים בדרך לאתרים האלו. באף מדינה שדואגת באמת לשימור ערכי המורשת שלה לא יעלה על הדעת דבר כזה. ואילו כאן החליטו לאשר כזה דבר בהסתמך על בדיקות לקויות, בועדה לתשתיות לאומיות שנוהגת לאשר אוטומטית כל תכנית שמגישים לה. מי שהכריז על הפרוייקט הזה כתשתית לאומית הוא שר התיירות, ולכן אנו מצפים משר התיירות החדש שיבחן שוב את הפרוייקט שצפוי לעלות כ- 200 מיליון שקלים מכספי המשרד, בזמן שתעשיית התיירות בארץ קורסת".

רכבל לעיר העתיקה בירושלים (סרטון הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

הדמיה של רכבל בעיר העתיקה בירושלים. עמותת עמק שווה,
לטענת הירוקים, עמודי הרכבל יבלטו למרחוק/עמותת עמק שווה
הדמיה של רכבל בעיר העתיקה בירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים,
לטענת הרל"י, תתאפשר הסעת 3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון/הרשות לפיתוח ירושלים

ארגון נכי צה"ל: "פתרון ראוי בהנגשתה של עיר הבירה"

גם קבוצה של רכזי קורס מורי דרך בארץ חתמו על מכתב, הקורא לשר התיירות לבטל או לפחות לדחות את הדיון בבג"צ מחר. "אנו פונים אליך מתוך הבנה ואמונה עמוקה, שהקמה והפעלה של רכבל שיוביל לעיר העתיקה בירושלים, לא רק שלא יוסיף ולא יועיל לתיירות המגיעה לעיר הקודש, אלא תפגע עמוקות בתיירות ובצליינות המגיעים אליה", כתבו. עוד נכתב, ש"בניית הרכבל תיראה כזילות של העיר הקדושה - נטיה להוסיף לירושלים מעין קווי אופי של 'דיסנילנד'"

לעומת כל אלה, ארגון נכי צה"ל כתב לממשלה, כי "התוכנית, אשר אושרה בממשלת ישראל בנובמבר 2019, תהווה עבורנו פתרון ראוי בהנגשתה של עיר הבירה והעיר העתיקה ובפרט רחבת הכותל המערבי לטובת אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות. הרכבל יהווה פתרון חברתי ראוי לנכי צה"ל, אשר רבים מהם כמהים להגיע לעיר העתיקה ולסביבותיה באופן פשוט ונוח. מאמצכם להשלמה ולהפעלת הרכבל לעיר העתיקה תהווה בשורה סולידרית חשובה עבור כ-50 אלף נכי צה"ל מכלל גופי מערכת הביטחון".

גם הסתדרות הגמלאים בעד הפרויקט. "הפרויקט יאפשר לנו, ציבור גדול ורחב של גמלאים בני ובנות הגיל השלישי, להגיע לעיר העתיקה ביתר קלות, במהירות ובנוחות", כתב יו"ר הסתדרות הגמלאים בישראל שמוליק מזרחי.

משרד התיירות נמסר: "משרד התיירות שקל את כלל השיקולים הרלוונטיים והגיע למסקנה, כי במאזן האינטרסים בין חשיבות הרכבל כתשתית לאומית והתועלת שתצמח ממנו לכלל הציבור לבין הטענות שהועלו, גוברים יתרונות הקמת הפרויקט על החסרונות שבאי הקמתו.

"קיימת חשיבות גדולה גם לנגישות, לצמיחה ולפיתוח התיירותי של אזור אגן העיר העתיקה, הלב ההיסטורי של ירושלים, שיוצר תעסוקה ופרנסה למאות אלפי אנשים. המשרד אינו מקל ראש בטענות שהועלו בידי הגופים השונים ומודע לרגישויות העולות מהקמתו ואולם האינטרס הציבורי גובר עליהן.

"יש לציין כי תכנית הרכבל אושרה בממשלה הקודמת, עוד בשנת 2018 וקידומה יצא לדרך, כשתקציבים בסך כ-100 מיליון שקלים למימוש התכנית כבר הוסטו ממשרד האוצר, נוסף על 100 מיליון שקלים שהוקצבו לפרויקט על ידי משרד התיירות עוד בשנת 2019. סוגיית הרכבל והטענות המובאות במסמך כבר הובאו לפתחו של בג"צ, אשר עתיד לדון בו לעומק".

משר התיירות החדש אסף זמיר לא נמסרה תגובה.

הדמיה של רכבל בעיר העתיקה בירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים,
הדמיה של רכבל בעיר העתיקה בירושלים/הרשות לפיתוח ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully