וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמר ננסי: צמח חדש נוסף התגלה בישראל בבריכת סמר בחדרה

בפעם השנייה בתוך שבוע - עוד מין חדש של צמח שלא תועד כאן מעולם, התגלה לראשונה בשמורת הטבע בריכת סמר בחדרה. הכירו את סמר ננסי (שם זמני). לדברי הסוקר הבוטני שמצא אותו: "ייתכן שזו אוכלוסייה חדשה שהגיעה עם זרעים שנשאה ציפור, או שלא שמנו לב אליה עד כה"

סמר ננסי. מימי רון, החברה להגנת הטבע
נחשב למין בסכנת הכחדה. הצמח החדש שהתגלה בארץ - סמר ננסי/החברה להגנת הטבע, מימי רון

אחרי בר דורבן הסירה, צמח חדש לישראל שלא תועד כאן מעולם ונמצא בימים האחרונים במזרח גוש עציון, עוד צמח התגלה לראשונה בישראל: סמר ננסי (שם זמני).

דר בן נתן, סוקר בוטני, המבצע סקרי טבע עירוני מטעם החברה להגנת הטבע, מספר: "לפני מספר ימים, בשעות אחר הצהריים, סקרנו בבריכת סמר בחדרה, ששופעת צמחי ביצות וצמחי שלוליות נדירים, חלקם נמצאים בסכנת הכחדה. תוך כדי החיפושים, מצאנו מין חד - שנתי של צמח הסמר, שהייתה לו צורה משונה. סמר הוא סוג גדול והגדרת המינים בתוכו מורכבת. סמר מצוי, שהוא מין חד-שנתי נוסף, הנפוץ בארץ בבית גידול דומה, הוא מין מגוון מאוד בעל מופעים שונים, ולכן לא היינו בטוחים בהתחלה אם זה מופע נוסף שלו, או משהו אחר. מכיוון שהוא נראה לנו מיוחד, אספתי כמה פרטים, ורק בבית, בבדיקה מעמיקה יותר, השתכנעתי שמדובר במין אחר לחלוטין.

"כמה ימים לאחר מכן, הגעתי לעשביה של האוניברסיטה העברית בגבעת רם, כדי לחפש חומר על סמרים בספרות המדעית. אחרי מאמץ רב וחיפוש באינטרנט, הושלמה התמונה - מדובר ב-Juncus pygmaeus, שייקרא מעתה, באופן זמני, "סמר ננסי". מדובר במין חדש לישראל, ולכן אין לו שם עברי רשמי, שאושר על ידי הוועדה לשמות צמחים, של האקדמיה ללשון".

לדברי בן נתן, "סמר ננסי הוא מין רחב תפוצה למדי, המופיע בדרום ומערב אירופה ובצפון אפריקה. בבריטניה הוא נחשב למין בסכנת הכחדה. סמר ננסי מתאפיין בתפרחות מקובצות, דמויות כדור דוקרני, בעלי עטיף כמעט שווים באורכם, ובעלים בעלי מחיצות פנימיות. הימצאותו של סמר ננסי בארץ, לא מפתיעה לחלוטין, היות ואנחנו לא רחוקים מדי משולי תחום התפוצה המוכר שלו. עם זאת, התגלית היא משמחת בהחלט. ייתכן שמדובר באוכלוסייה חדשה, שהגיעה עם זרעים שנשאה ציפור, וייתכן שזו אוכלוסייה ותיקה שלא שמנו לב אליה עד כה. זה צמח קטן בעל פרחים ירוקים, שאפשר לראות אותו רק לפרק זמן קצר בכל שנה, וששייך לקבוצה הקשה להגדרה לחובב הממוצע. ייתכן בהחלט שקיימות אוכלוסיות נוספות שלו בארץ, שהתפספסו עד כה".

סמר ננסי. מימי רון, החברה להגנת הטבע
אין לו עדיין שם עברי רשמי. סמר ננסי/החברה להגנת הטבע, מימי רון

הצמח ייכנס ל"רשימה האדומה"

לצד הגילוי של הסמר הננסי, נמצא לאחרונה בבריכת סמר גם צמח בשם אגמון נטוי. מדובר בצמח חד-שנתי, זעיר ונדיר ביותר, שנאסף במאה הקודמת מכמה בריכות לאורך מישור החוף, אך התמעט מאד מאז וכיום כנראה נותרו אוכלוסיות בודדות שלו בארץ. מינים נדירים נוספים ומיוחדים בבריכה, הם סמר הפרקים וסמר קרקפתי.

"אם האוכלוסייה בבריכת סמר תתברר כקבועה, סמר ננסי ייכנס ל"רשימה האדומה" של מיני הצמחים בסכנת הכחדה בישראל, ויתווסף לכ - 7-8 המינים ה"אדומים" (בסכנת הכחדה) שכבר מוכרים בבריכת סמר. בית הגידול שלו רגיש מאוד, כאמור. לפני כמה שנים התברר שיש המשך לבריכת סמר, מעברה הצפוני של מסילת הרכבת, והבריכות ההן, שהתגלו כאוצר בלום של בית גידול שהולך ונעלם במישור החוף, והחזיקו מגוון יפה של צמחי שלוליות נדירים, חלקם בסכנת הכחדה חמורה. לצערנו, עד שהתגלה העושר שבהן, כבר יצאו לפועל תכניות לפיתוח מרכז מסחרי במקום, וכיום הן הרוסות ולא נשאר הרבה מהן ומכל העושר שהיה בהן. על בריכת סמר, שעוד נשארה לנו, חשוב להגן ולהשקיע מאמץ בממשק נכון ובשחזור בתי הגידול הלחים בקרבתה, למשל ביער חדרה, ובשמירה על המגוון הביולוגי הייחודי שלהם".

סקר הטבע העירוני בחדרה, מתקיים בשטחי העיר בשנתיים האחרונות ויוגש בקרוב לעירייה. הסקר נערך על ידי יחידת סקרי הטבע העירוני של החברה להגנת הטבע, עבור עיריית חדרה וחברת נחלים, בליווי ובתמיכת המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות סביבה שרון - כרמל.

"המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה בהכנת הסקרים ומברך על הגילוי החשוב בעיר חדרה", אומרת תמר רביב, ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים הפתוחים במשרד להגנת הסביבה. "ממצאים אלו, מדגישים את חשיבות השמירה על אתרי טבע במרחב העירוני, כחלק בלתי נפרד ממאמצי שמירת הטבע בישראל. שמורת בריכת סמר, היא שריד לבית גידול ייחודי, שלא מיוצג באץ בריכת חורף אחרת בישראל - הגובלת בקרקעות כבדות ובעלת קרקעית חולית ומלוחה יחסית, בהשוואה לרוב בריכות החורף בארץ. זהו נוף ייחודי באזור, הנמצא תחת לחצי פיתוח מתמשכים.

"הסקר יאפשר לעיריית חדרה, לתכנן ולנהל את השטחים הטבעיים בעיר, בצורה נכונה יותר, כדי לשמור על תפקודם של המערכות האקולוגיות בעיר ולהנגישן לציבור. שינוי האקלים צפוי להשפיע בעשורים הקרובים על בתי גידול רגישים, כמו בריכות החורף ונדרשת היערכות ברמה של השלטון המקומי, לפעול לשמירה על המגוון הביולוגי בתחומו. המגמה בעולם כיום, היא למצוא פתרונות מבוססי טבע, על מנת להגביר את החוסן העירוני ולהתמודד עם תופעות שונות, שיתגברו בעקבות שינוי האקלים. גם בעיצומו של משבר הקורונה, היינו עדים לחשיבות השמירה על הטבע, כערך כבפני עצמו, אשר יש לו השפעה חיובית על בריאות ואיכות החיים של התושבים".

בחברה להגנת הטבע ובמשרד להגנת הסביבה, מסבירים כי הסקר נערך כחלק ממאמץ לאומי למיפוי התשתיות הטבעיות בערי ישראל ועד כה הושלמו מעל 50 סקרים בערים ומועצות מקומיות ברחבי הארץ. "אנחנו מקווים שלאור הממצאים הרבים והמעניינים של הסקר, עיריית חדרה תשמור על ערכי הטבע הייחודיים בה, לצד פיתוח מיטבי ומקיים. בימים אלו, העיר נערכת לתנופת פיתוח משמעותית וסקר התשתיות הטבעיות שנערך בה, מהווה אבן דרך חשובה להיכרות עם הטבע הייחודי המאפיין את העיר ושלב ראשון בשימורו לצד הפיתוח", מסכמים במשרד להגנת הסביבה ובחברה להגנת הטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully