וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמח חדש התגלה לראשונה בישראל: בר דרבן הסירה

במסגרת סיור בוטני-ארכיאולוגי שנערך לאחרונה במזרח גוש עציון, התגלה צמח חדש העונה לשם "בר דרבן הסירה" והוא ממשפחת הנוריתיים. "הבנו מיד כי לפנינו עומד מין חדש לישראל", אומר אחד ממשתתפי הסיור

בר דרבן הסירה. אוהד בנימיני, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
התגלה באזור גוש עציון. בר דרבן הסירה/החברה להגנת הטבע, אוהד בנימיני, החברה להגנת הטבע

במזרח גוש עציון, באתר שהתגלו בו בשנה האחרונה מספר רב של צמחים נדירים שמופיעים כמעט רק שם, התגלה בימים האחרונים צמח חדש ולא מוכר בישראל: בר דרבן הסירה.

הצמח, שלעולם לא תועד בשטח ישראל, נמצא במהלך סיור בוטני-ארכיאולוגי שערכו מספר בוטנאים, ארכיאולוג ומלווים, ביניהם פרופ' אבי שמידע - בוטנאי מן המחלקה לאבולוציה, סיסטמטיקה ואקולוגיה של המכון ע"ש סילברמן למדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים, עפרה פרידמן - אוספת זרעים לשימור עבור בנק הגנים ואוהד בנימיני, איש טבע ומדריך בבית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע, שמספר כי "בתחילת הסיור, הבחנו בצמח חריג ולא מוכר. משהתקרבנו אליו ראינו את הפרחים הקטנים והמיוחדים, והבנו מיד כי לפנינו עומד מין חדש לישראל, שלא נצפה בגבולות הארץ לפני מציאה זו. את הצמח הכרנו מתמונות של ד"ר אורי פרגמן-ספיר, שצולמו בירדן. פרופ' שמידע מיד הזכיר לנו את השם - בר דרבן הסירה".

בר דרבן הסירה. אוהד בנימיני, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
בר דרבן הסירה הוא צמח ממשפחת הנוריתיים/החברה להגנת הטבע, אוהד בנימיני, החברה להגנת הטבע

ב"דורבן" מצוי הצוף של הפרח

בנימיני מציין, כי הצמח שייך למשפחת הנוריתיים, שלה נציגים רבים בישראל והסוג "בר דרבן" קרוי כך על-שם ה"דרבן" - אותו איבר מאורך שנמצא בחלק העליון של הצמח ובו מצוי הצוף. "האזור בו נמצא הצמח אינו שטח שנסקר מספיק מבחינה בוטנית, ובכלל, שטחים כאלה מזמנים פעמים רבות מציאות חדשות ומרגשות, בבית גידול מיוחד ונידח. בית הגידול מזכיר את בית הגידול בירדן - איזור גבוה ומדברי למחצה", הוא מוסיף.

ומהי המשמעות של התגלית, מבחינה אקולוגית? לפי בנימיני, כרגע איננו יודעים, אך עובדת היותו צמח חדש לישראל מצריכה מעקב וניטור אחר אוכלוסייתו, חיפוש פרטים נוספים באיזור הקרוב ובכלל, ולשמור על אוכלוסייתו ועל צמחים נדירים נוספים בסביבתו הקרובה. "בדומה לתגליות בוטניות נוספות - הדיווח המלא על התגלית המרתקת יעלה לאתר האינטרנט של כתב העת לצמחי ישראל, 'כלנית'. אנחנו מאושרים על המציאה המרגשת וכבר מצפים לבאה", הוא מסכם.

  • עוד באותו נושא:
  • צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully