פרג סורי. גיל ברנר, אתר רשמי
פרג סורי/אתר רשמי, גיל ברנר

פתאום נהיה קיץ

גיל ברנר

14.5.2020 / 10:05

התקופה החמה של השנה כבר בפתח, אז אחרי זמן מה בבית בואו לתפוס שאריות אחרונות של פריחה אביבית, באזור יחסית קריר ובגבהים של 1,000 מטרים, בגליל וברמת הגולן

חודש מאי הוא זמן מצוין לבקר את פרחי סוף האביב ותחילת הקיץ בצפון הארץ, ואחרי חודשיים בבית אפשר לקחת יום ולנסות ליהנות מסוף הפריחה האביבית. בימים אלה פורחים כמה מהפרחים המיוחדים של ישראל. הפעם נצפין לאזור הגליל והגולן.

מישויה פעמונית

מישויה פעמונית הוא פרח לבן-צחור וזקוף. התפרחת שלו מסועפת ובה כ-10-5 פרחים לבנים נהדרים המתנשאים מעל עמוד התפרחת. הצמח נדיר מאוד ומופיע רק בקרבת מצוקים נמוכים לאורך גבול הלבנון, רכס רמים, שמורת הר מירון ואזור נחל צלמון. מקום הפריחה בנחל צלמון הוא הנגיש ביותר ומזמין ביקור. המישויה נקרא על שם הבוטנאי אנדרה מישו (André Michaux), שגילה אותו לראשונה במהלך מסעותיו במזרח התיכון במאה ה-18.

איך מגיעים:
מצומת גולני ניסע לכיוון צפון על כביש 65 החדש עד לצומת עילבון. בצומת שמאלה-מערבה לכביש 805 לכיוון בקעת סכנין והכפרים דיר חנא ועראבה. בכניסה הראשית לעראבה, נפנה ימינה-צפונה בכביש 804 לכיוון הכפר ראמה. נמשיך צפונה על כביש 804 , נעבור את צומת הכניסה של הישוב לוטם ונמשיך צפונה. נחצה את אפיק נחל צלמון ונעבור ליד טחנת קמח ישנה, ואחרי 1 ק"מ נסתכל היטב לצד ימין לכיוון מזרח. בצמוד לכביש, על שולי מצוק היורד אל הכביש, נראה את פרחי המישויה הפעמונית המשתלשלים בצבעי לבן בוהק מן המצוק. נחנה את הרכב בשולי הכביש, נצעד בזהירות לאורך השוליים המערביים של הכביש ונראה את הפרחים במלא תפארתם.

מישויה פעמונית. גיל ברנר, אתר רשמי
הצמח נדיר מאוד ומופיע רק בקרבת מצוקים נמוכים. מישויה פעמונית/אתר רשמי, גיל ברנר
מישויה פעמונית. גיל ברנר, אתר רשמי
המישויה נקרא על שם הבוטנאי אנדרה מישו, שגילה אותו במסעותיו במזרח התיכון במאה ה-18/אתר רשמי, גיל ברנר

אכילאה קטנת פרחים (אכילאה אלף העלה)

במרומי הר שיפון ברמת הגולן, בגובה 970 מטרים, קיים מקבץ נהדר ויפהפה של צמח צהוב ממשפחת המורכבים - אכילאה קטנת פרחים. הצמח נקרא על שם אכילס מהמיתולוגיה היוונית. לפי המסופר באיליאדה, חיילי אכילס השתמשו באכילאה אלף העלה כדי לטפל בפצועים שנפצעו בשדה הקרב. אכילס השתמש בצמח זה לאחר שנפגע מחץ ששלח בו פריס יריבו. החץ פגע בעקבו של אכילס, וצמח הריפוי נקרא אכילאה על שמו.

איך מגיעים:
מצומת מחניים נעפיל אל רמת הגולן בכביש 91. ניסע לכוון מזרח נעבור את צומת הכניסה לבסיס נפח, נחלוף על פני צומת השריון ונמשיך מזרחה על כביש 91 בכיוון אורטל-עין זיוון. לפנינו בכיוון דרום-מזרח מתנשא הר שיפון. נחלוף על פני האנדרטה לחללי חטיבת מילואים 679, שנלחמה כאן במלחמת יום הכיפורים (האנדרטה מדרום לכביש - צד ימין שלנו). במרחק של 1 ק"מ מזרחית לאנדרטה, נראה דרך כורכר המעפילה אל הר שיפון. נפנה ימינה וניסע בדרך הכורכר אל מרומי הר שיפון. לאורך הדרך נראה את צמחי הבקיה דקת-העלים בצבעי סגול. נגיע אל פסגת התל ושם, באוכף בין שתי הפסגות, נראה מקבצים גדולים של פרחים צהובים - פרחי האכילאה קטנת פרחים, שזה כמעט מקום גידולו היחידי בטבע כצמח בר, אולם הוא קיים גם כצמח תרבות במשתלות בארץ.

אכילאה קטנת עלים. גיל ברנר, אתר רשמי
צמח הריפוי נקרא על שמו של אכילס. אכילאה קטנת עלים/אתר רשמי, גיל ברנר
אכילאה קטנת עלים. גיל ברנר, אתר רשמי
במרומי הר שיפון קיים מקבץ נהדר של אכילאה קטנת עלים/אתר רשמי, גיל ברנר

יינית בינונית

יינית בינונית, צמח ממשפחת הסוככיים, גדל בבתי גידול לחים המתייבשים בקיץ. הצמח הפך להיות נדיר בארץ, ונותר רק בגולן. צמח היינית הבינונית מסועף מבסיסו, וגובהו כחצי מטר. השם יינית הוא תרגום השם המדעי, מקורו בסברה כי העלים של מינים אחדים מדיפים ריח יין, או שנהגו בעבר לתבל יין בעלי הצמח יינית. יינית בינונית פורחת ברמת הגולן בראשית הקיץ, בחודשים מאי ויוני.

כיצד מגיעים:
ניסע מזרחה על כביש 91 לכיוון עין זיוון. נגיע אל צומת זיוון ונפנה ימינה-מזרחה אל כביש 98. מיד לאחר הפנייה נראה מצד שמאל, צפונה ומזרחה לנו, כביש צר המוביל אל מחנות האו"ם ומעבר קונייטרה. נגיע לאנדרטה חדשה לזכרו של הגנרל פרנסיס ויב-סנזירי, שהיה מפקד כוח פקחי כוח האו"ם בגולן - יונדו"ף - ברמת הגולן בין השנים 2019-2017. הגנרל היה לוחם שלום אמיתי ולזכרו האנדרטה החדשה. באזור האנדרטה ולצידי הכביש המוליך אל מעבר קונייטרה, נראה את היינית הבינונית פורחת בלבן, ולפעמים כשהיא טריה מאוד היא מפיצה ריח קל של יין עדין. חשוב: היו זהירים ואל לחצות גדרות תיל מחשש למוקשים.

יינית בינונית. גיל ברנר, אתר רשמי
יינית בינונית/אתר רשמי, גיל ברנר
אנדרטת הגנרל פרנסיס סניזרי. גיל ברנר, אתר רשמי
אנדרטת הגנרל פרנסיס ויב-סנזירי/אתר רשמי, גיל ברנר

פרג סורי

פָּרָג סורי הוא סוג צמח ממשפחת הפרגיים, שמונה כ-120 מינים. הפרג הסורי מאופיין בכך שהוא פורח עמוק אל תוך קיץ (בזמן שפרגים אחרים כבר לא פורחים). הפרח דומה לפרג אגסני, האדום והמוכר, ותרמילי הזרעים שלו מאורכים והוא פורח ברמת הגולן בקיץ.

כיצד מגיעים:
לאחר ביקור באנדרטה לזכרו של גנרל פרנסיס, ניסע מזרחה בכביש הצר המוביל אל מחנות האו"ם ומעבר קונייטרה. מול הכניסה למחנה האו"ם נראה שלט קטן המפנה צפונה לכיוון חאן עין זיוון. נכנס בדרך עפר טובה וניסע לכיוון צפון אל חאן עין זיוון. מצד ימין, מזרחית לדרך, נראה שדה פרגים ענקי. מומלץ גם לבקר בחאן עין זיוון, ששוכן בלב מטעי עין זיוון למרגלות הר אביטל, בארבעה מבנים סוריים ישנים . המקום מספק לינה קבוצתית ומשפחתית במחיר שווה לכל נפש, בחדרים גדולים, מרווחים ומחוממים. כל קבוצה מקבלת חדר, קבוצה ניתן לפתוח החל משמונה אנשים. טלפון 052-9708956.

פרג סורי. גיל ברנר, אתר רשמי
דומה לפרג המוכר, האגסני, אבל שונה בתרמילים. פרג סורי/אתר רשמי, גיל ברנר
פרג סורי. גיל ברנר, אתר רשמי
גיל ברנר בתוך שדה של פרג סורי/אתר רשמי, גיל ברנר

בקיה דקת-עלים

בקיה דקת-עלים הוא פרח ממשפחת הפרפרניים. מופיע בפריחה סגולה אדירה, יפה ומרשימה בחודשים מאי-יוני עד כי הצמח הגדול נראה סגול כולו וכמעט אין מבחינים בירוק של העלים מתחת לפריחה השופעת. זהו מין נדיר למדי, גדל רק בצפון הארץ. שכיח בראשי הרי-הגעש בגולן ובחרמון בגובה של כ-1,000 מטרים.

כיצד מגיעים:
לאחר הביקור בחאן עין זיוון, נחזור אל כביש 98 וממנו ניסע צפונה לכיוון מצפה קונייטרה. כמה מטרים צפונית למצפה נראה אנדרטה מרשימה לזכרם של אנשי "כוח נתי", שנפלו במלחמת יום הכיפורים תוך קרבות קשים לבלימת הצבא הסורי. לאחר הביקור באנדרטה, ניסע לאט-לאט על כביש 98 לכיוון צפון מצדו המזרחי של הכביש, ובצמוד לו נראה מרבדים בצבע סגול. זו הפריחה של הבקיה דקת-העלים. נמשיך בנסיעה צפונה ולאחר מרבדי הפריחה, מומלץ לסטות מהכביש הראשי מערבה לכיוון מרום גולן, לבקר באנדרטה לזכרו של אלי כהן - שם עומד הפסל של נדיה והילדים מחכים לאבא אלי שיחזור משליחותו בסוריה.

בקיה דקת עלים. גיל ברנר, אתר רשמי
מופיע בפריחה סגולה מרשימה בחודשים מאי-יוני. בקיה דקת-עלים/אתר רשמי, גיל ברנר
בקיה דקת עלים. גיל ברנר, אתר רשמי
שכיח בגובה של כ-1,000 מטרים. בקיה דקת-עלים/אתר רשמי, גיל ברנר

גיל ברנר הוא מורה דרך שמדריך ומתגורר בצפון הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully