וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקצות תבל ועד לישראל: הפירוש והמקור של שמות המשפחה שלכם

בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

13.5.2020 / 10:06

מה מקור שמות המשפחה של שייע גלזר, ישראל כ"ץ ועלמה ז"ק? רק במאה ה-18 החלו להתקבע שמות משפחה בקרב יהודים ומדריך פגסוס, דניאל בן שטרית מספר כיצד ניתנו השמות השונים ומה עומד מאחוריהם. צפייה מהנה

צילום: דניאל בן שטרית

שם המשפחה הוא חלק מהזהות שלכם, האישית והמשפחתית. בעת העתיקה לא היו שמות משפחה והאישים השונים נקראו על שם אבי השבט, אבי המשפחה או המקום ממנו באו. השימוש הראשון בשמות משפחה מתחיל במאה ה-10 באיטליה, צרפת, ספרד וצפון אפריקה. רק בסביבות המאה ה-16 התקבעו שמות משפחה באירופה, בעיקר בקרב המעמד הגבוה. היהודים קיבעו שמות משפחה רק במאה ה-18 וזאת בעיקר עקב דרישת השלטונות לצורכי מיסוי וגיוס לצבא.

המקור לשמות המשפחה של היהודים באותה עת נבע משתי סיבות: שם שבו בחרה המשפחה, או שם שהמשפחה קיבלה מהשלטונות או מהסביבה. במרוצת השנים המקור של שמות משפחה הפך למגוון יותר. משפחות נקראו על שם אב או אם המשפחה, מקום מגורים, מקצועו של אב המשפחה, אפיון פיזי כלשהו, שמות מהטבע, תפקיד בקהילה או מועדים ועונות בשנה.

שמות משפחה דוגמת ריבקין או סורקיס מקורם בשמות רבקה או שרה, משפחת צנעני היא מהעיר צנעא שבתימן, משפחות בן שושן ושיראזי מגיעות מהערים שושן ושיראז שבאיראן.

יש שמות משפחה שמקורם במשלח יד ברור, דוגמת בנאי, נגר וחייט. יהודים רבים קיבלו שם משפחה שמקורו במקצוע בשפת המקום, כך אפשר למצוא את שניידר (חייט), מועלם (מורה), טביב (רופא) וגלזר (זגג).

כאמור, גם תכונות גוף או אופי הוכרו כשמות משפחה, כך אפשר למצוא שמות כמו וייס (לבן), ויסוקר (ארוך או גבוה), אלטמן (זקן) או ארבייטמן (איש עבודה). יש שמות שמקורם בטבע דוגמת רוזנטל (עמק ורדים), רוזנברג (הר ורדים) או קליינשטיין (אבן קטנה).

ישנם שמות משפחה שהם ראשי תיבות לשושלת או מוצא. לדוגמה, כ"ץ הוא כהן צדק, ז"ק הוא זרע קדושים ומזא"ה הוא מזרע אהרון הכהן. שמות כמו איבגי (אנא בכח גדולת ימינך) וזילכה (זכר לכהן גדול) הם דוגמה לשמות משפחה שהגרשיים נעלמו מהם במרוצת השנים. צפו במדריך פגסוס דניאל בן שטרית מספר על המקור והפירוש של שמות המשפחה השונים שניתנו ליהודים ואולי גם תגלו דבר או שניים על שם המשפחה שלכם. צפייה מהנה.

בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • שם משפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully