וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי לצאת מהארץ: החיבור העמוק של פורטוגל ליהדות

בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

18.5.2020 / 11:25

בין ליסבון היפהפייה לפורטו הקסומה, קיימים אתרים רבים המצביעים על הקשר המרתק שבין פורטוגל ליהדות. צפו באודי ליפשיץ, מדריך טיולים בחברת פגסוס, מספר על אנוסי פורטוגל והזווית היהודית של המדינה. צפייה מהנה

צילום: אודי ליפשיץ

בעיר בלמונטה, שבפורטוגל זורם נחל, הנחל הזה עד לפני מאות שנים היה בחזקת "ים סוף" עבור אנוסי פורטוגל. השלטון שכפה על היהודים להמיר את דתם לנצרות, היהודים האנוסים בפורטוגל מצאו דרכים יצירתיות כדי לחגוג את חגי ישראל מבלי להיתפס.

בחג הפסח, היהודים היו יורדים לנחל, גוזמים ענפים מהשיחים, ומשתמשים בהם כדי לחצות לגדה השנייה של הנחל, כדרך לסמל את חציית ים סוף. בנוסף, היהודים היו מתחילים לאפות את המצות רק ביום השלישי של פסח, כדי שבערב ליל הסדר לא יתפסו חלילה חוגגים, הם לא היו אוכלים חמץ מערב פסח אבל את המצות הכינו רק אחרי יומיים אל תוך החג, כשלא היה חשש שיבדקו שמא הם חוגגים.

לפורטוגל היפהפייה שבקצה מערב אירופה, יש היסטוריה עשירה - אימפריית ימים שבה אוצרות טבע רבים ואתרי מורשת עולמיים, ערים יפהפיות כמו ליסבון הבירה ופורטו המרהיבה. ההיסטוריה העשירה של פורטוגל כוללת גם חיבור ליהדות וליהודים. באתרים רבים מוצגת המורשת היהודית, דוגמת תעלות אביירו ובית הכנסת העתיק בטומר. בין הבירה ליסבון שמארמונותיה יצאו מגלי ארצות לבין פורטו והיין המעולה שמיוצר בה, יש לא מעט חיבורים מקומיים ומרתקים ליהודים, שנאלצו לקבל על עצמם את הדת הנוצרית-קתולית בימי הביניים ומוכרים לנו כיום בכינוי "אנוסים".

מעוניינים לקבל מידע נוסף על טיול מאורגן לפורטוגל? לחצו כאן

במשך שנים רבות חיו רבים מהאנוסים חיי יהדות בסתר ובחשש מתמיד מפחד האינקוויזיציה הספרדית והפורטוגזית, חשש אשר גרם להתפתחות מנהגים שונים. כדי לסמן את "הנוצרים החדשים", אותם יהודים שהומרה דתם, סימן השלטון צלבים על משקופי דלתות הבתים שלהם.

במהלך גירוש ספרד ב-1492, עברו יהודים רבים אל פורטוגל השכנה ובתחילת המאה ה-16 היו בפורטוגל כ-200 אלף יהודים, אך גם ממנה חלקם גורשו - רובם אל הולנד - ועל חלקם נכפתה הנצרות. היהודים שנותרו בליסבון, סבלו מרדיפה ופוגרומים בחסות האינקוויזיציה הפורטוגלית, אותה ייסד השליט ג'ואאו השלישי בשנת 1536.

במשך שנים רבות, רבים מהאנוסים הסתירו את יהדותם וחיו בחשש מתמיד מפני האינקוויזיציה הספרדית והפורטוגזית, אורח חיים זה, הביא להתפתחות מנהגים שונים. כדי לסמן את "הנוצרים החדשים", אותם יהודים שהומרה דתם, סימן השלטון צלבים על משקופי דלתות הבתים שלהם. כיום יש פורטוגלים רבים ששורשיהם הרחוקים יהודיים.

"פורטוגל עברה הרבה מהפכות", אומר אודי ליפשיץ, מדריך בחברת פגסוס טיולים מאורגנים, "היא הייתה מלוכה, אחר כך רפובליקה דמוקרטית, אחר כך דיקטטורה ולאחר ההפיכה הצבאית ב-1974 חזרה להיות דמוקרטיה. מיום שהשלטון הדיקטטורי נפל, חלק מהיהודים בבלמונטה עברו לליסבון ולפורטו.

כאשר קולט אביטל מונתה לשגרירת ישראל בפורטוגל ב-1992, היא שוחחה עם הרב הראשי לישראל הרב אליהו, ששלח שליחים לבלמונטה, אשר יהודים שהתגוררו בה רצו לחזור לעירם. יהודי בשם אליהו אזולאי תרם כסף להקמת בית כנסת בבלמונטה והקהילה העתיקה חידשה את ימיה. כיום, חיים בבלמונטה למעלה מ-50 יהודים בני אנוסים ובית הכנסת בה, פעיל בסופי שבוע ובחגים.
צפו בהרצאתו המרתקת של אודי ליפשיץ, מדריך בחברת פגסוס, שייקח אתכם לפורטוגל ויספר את הסיפור שלא הכרתם, על היהודים האנוסים בפורטוגל.

צפייה מהנה!

בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • פורטוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully