וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערבים אמרו לא לחלוקה, ואז החל הקרב ששינה הכול

הקרב על הקסטל היה חלק ממבצע "נחשון", שבו באפריל 1948 עברו כוחות ההגנה לראשונה ממגננה להתקפה וסמל לקרבות פריצת הדרך לירושלים

גן לאומי קסטל/עמיר אלוני, רשות הטבע והגנים

בימים אלו לא ניתן כל כך לצאת לטייל בחוץ ולכן אתם מוזמנים להצטרף לסיור וירטואלי לכבוד יום הזיכרון באתר הלאומי הקסטל. אחד מאתרי המורשת החשובים בישראל, שמספרים את סיפור מלחמת העצמאות של מדינת ישראל.

הגבעה, שבלב האתר הלאומי הקסטל המתנשאת מעל הכביש לירושלים, הפכה לסמל של קרבות פריצת הדרך לירושלים במלחמת העצמאות. בין תעלות ובונקרים ובין תחנות פעילות, מנציח הקסטל בדרך של חוויה והתנסות את אחד הפרקים המרתקים במלחמה בו שינתה הלחימה את אופייה ובעקבות כך, הדרך לירושלים הנצורה היתה בידי כוחותינו.

בנובמבר 1947 התקבלה בעצרת הכללית של האומות המאוחדות תכנית לחלוקתה של ארץ ישראל. הערבים דחו אותה ובעקבות כך פרצה מלחמת העצמאות. בשלביה הראשונים התנהלה המלחמה כמלחמת אזרחים. הערבים התמקדו בניתוק הדרכים ליישובים העבריים, והיהודים ניסו לפרוץ את הסגר בשיירות של משאיות ובאוטובוסים משוריינים.

כיבוש הקסטל היה חלק ממבצע "נחשון", שבו בין ה-3 ל-9 באפריל 1948 הצליחו אחרי מספר קרבות כוחות ההגנה, ובהם יחידות מחטיבת עציוני ומהפלמ"ח, להבטיח שליטה על חלקו המזרחי של הכביש לירושלים. הכיבוש של המבצר גם מסמל שינוי אסטרטגי במאבק של היישוב העברי: לא עוד ניסיונות לפרוץ את המצור הערבי בשיירות, אלא יוזמה התקפית אלא השגת שליטה בנקודות אסטרטגיות בדרך לירושלים.

גן לאומי קסטל. עמיר אלוני, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
אחרי קרבות מרים, לבסוף הוא נכבש די בקלות. הקסטל/רשות הטבע והגנים, עמיר אלוני, רשות הטבע והגנים

המבצר - חוליה בשרשרת ביצורים שהוקמו בהרי ירושלים

מקור השם הקסטל במילה הרומית קסטלום, שפירושה מבצר, ובאתר אכן התגלו שרידים מהתקופה הרומית. במאה ה-12 בנו הצלבנים בהר מבצר בשם "קסטלום בלוּואר". המבצר היה חוליה בשרשרת ביצורים שהוקמו בהרי ירושלים. לימים נבנה כאן כפר ערבי קטן והוא שימר את שמו הרומי הקדום של המקום - הקסטל.

הקסטל הוכרז כאתר לאומי בשנת 1980. האתר מנציח את המורשת שהתגבשה בקרב על הדרך לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות, והוא אתר הנצחה ללוחמים בקרבות. מאז הפיכתו לאתר לאומי בניהול של רשות הטבע והגנים פוקדים את האתר מדי שנה עשרות אלפי מבקרים ביניהם משפחות, חיילים, עובדי חברות וארגונים, בני נוער ותלמידי בתי ספר שבאים להיחשף ולחוות את סיפורי המורשת מקרוב.

המבקרים באתר זוכים לראות סרט קצר ומיצגים שונים המתארים את קורות הקרב על הקסטל, ויכולים לטייל ולקחת חלק פעיל בשביל הערכים שהוקם באתר וממחיש בדרך של פעילות חוויתית לקבוצות ומשפחות את ערכי התקופה ומורשת הקרב ביניהם: רעות, מנהיגות ונחישות. ערכים שאומצו לימים גם על ידי צה"ל ומוטמעים בקרב חייליו ומפקדיו. בנוסף, ניתן לסייר בדרך נופית בין תעלות הקשר, בית המוכתר עם תצפית מרהיבה לעבר ירושלים והסביבה ואתר ההנצחה, שבו חרוטים על סלע שמות הנופלים בקרבות הקסטל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גן לאומי קסטל. יניב כהן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
ה"סנדוויץ'" המפורסם. המשוריין של "ההגנה" ששימש את השיירות/רשות הטבע והגנים, יניב כהן, רשות הטבע והגנים
הנוף לירושלים מגן לאומי קסטל. יניב כהן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
המבצר שלט על הדרך החשובה. הנוף לירושלים מהגן הלאומי קסטל/רשות הטבע והגנים, יניב כהן, רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully