וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ים של סכנות: זהו ה"קומנדו הימי" המיוחד של ישראל

בשיתוף רשות הטבע והגנים

1.3.2020 / 8:24

הים הוא עולם אחר ויש לו חוקים משלו. בפרק החמישי של "רבע לטבע" יפתח חוצב ועידן ברקאי מצטרפים ליחידה הימית של רשות הטבע והגנים, נחשפים לפגיעה בטבע שנוצרת בעקבות דיג לא חוקי ומצליחים לשרוד בים הפתוח כדי לספר על זה. טוב, רק אחד מהם באמת שרד. צפו

ים. כולנו מכירים ואוהבים אותו. רבים מאתנו חושבים שמדובר בסך הכל מקווה מים גדול, כחול, כיפי, מעורר השראה, שיש בו דגים ויצורים שונים, והוא פשוט שם. תמיד יהיה שם. ותמיד נהנה ממנו ללא קשר לאופן שבו אנו מתייחסים אליו או מתנהגים בקרבתו. ים זה ים.

אלא שכאן מתחילה הטעות. כי הים הוא משאב טבע ייחודי ובעל חשיבות עצומה למערך האקולוגי העולמי, לאוויר שאנו נושמים, למים שאנו שותים ולאוכל שאנו אוכלים, וכשהים סובל מניצול יתר כולנו ניזוקים. כדי להבין למה הכוונה, ניקח לדוגמה את הדיג.

"דייג אוהב דגים?", שאל הגשש, ואנחנו עדיין מחפשים את התשובה. לכאורה דיג הוא עיסוק פסטורלי. הוא אינו מזהם ואינו מרעיש ויש לו יתרונות רבים. הבעיה מתחילה כשהתחביב הבלתי מזיק הופך לדיג יתר באמצעים פסולים וללא בקרה. או אז האיזון מתחת לפני המים מופר, ומתברר שחוסר איזון זה נוגע לכל אחד ואחד מאיתנו.

הבה נחזור אחורה בזמן. מבדיקות וסקרים ימיים רבים שנעשו במשך השנים עלו ממצאים מדאיגים: דיג יתר באזורים ימיים בעולם וגם בארצנו פגע במיני דגים רבים והביאם לסף הכחדה. מינים רבים של דגים ויצורים ימיים מידלדלים - הן בכמות הדגה והן באיכותה: הדגים קטנים יותר, הגיוון מתמעט ואוכלוסיות שלמות משגשגות פחות ופחות. בכמה שיטות דיג גורפים מקרקעית הים את הכול, גם פרטים שאין להם ערך מסחרי כגון אלמוגים וצבי ים, ופוגעים בהם פגיעה קשה, ובשיטות אחרות נגרם צמצום משמעותי של אוכלוסיות דגים בים. אולם לא רק השיטה חשובה, חשוב גם העיתוי. דיג בעונת הרבייה פוגע ביכולת הדגים להתרבות, לכן אפילו לגודל החורים ברשתות הדיג יש חשיבות מכרעת לדגים החיים הרחק מעינינו. אם כן, נתונים אלו של צמצום רב בכמות ובאיכות הדגה פירושם שאנחנו כורתים את הענף שאנחנו יושבים עליו, פשוט כך.

או את החכה. תלוי איך מסתכלים על זה.

נעים להכיר: היחידה הימית של רשות הטבע והגנים

בים התיכון הישראלי תקנות דיג שאמורות להבטיח את המשך קיומו של משאב הדגה לא נאכפו שנים רבות. לנו נראה שהדגה לא תיגמר לעולם, אך הנתונים הראו מציאות אחרת. על רקע זה נדרשה בחינה מחדש של האכיפה. החברה להגנת הטבע יזמה ודחפה, וב- 2016 משרד החקלאות העביר בכנסת תקנות דיג חדשות בתחום ולשם ביצוען בפועל נדרשה יחידה מקצועית ייעודית לשמירה ואכיפה.

הדרישות מגוף כזה היו מיומנות בפעילות ימית ובאכיפת חוקי ציד, מוטיבציה גבוהה וגיבוי מדעי ומקצועי, ולכן המשימה הוטלה על רשות הטבע והגנים. כך הוקמה היחידה הימית לאכיפת חוקי הציד הימי (דיג) מכוח פקודת הדיג.

תפקידה של היחידה הוא לשמור על דיג בר-קיימא, לנהל נכון את המשאב הימי ולהסתכל על הים בראייה כוללת, בהיותו חלק ממערך אקולוגי רחב יותר. ואכן, עם הזמן רבים מן המתנגדים להפעלת היחידה גילו שהוא משרת גם אותם, כיוון שהאינטרס לשמור על החיים בים משותף לכולנו.

בה בעת השמירה על החיים בים צברה תאוצה גם באפיק הכרזות על שמורות טבע ימיות. "נתוני הסקרים הימיים שערכנו הראו כי ברגע שיוצרים שמורת טבע ומגינים על הדגים, רואים שכל המערכת האקולוגית עשירה, בריאה ומתפקדת, ושמתקיימים בה יותר בעלי חיים וצמחים", מסבירה ד"ר רות יהל, האקולוגית הימית של רשות הטבע והגנים. "למשל, רק בשמורות ניתן למצוא דגים נדירים שכמעט נעלמו מנופי הים של ארצנו, כמו למשל תוכידג כרתי (תודו שזה שם מעולה) וסלפית צהובת פסים".

ומה הקשר בין שמורות טבע ימיות לדייגים ולתקנות הדיג החדשות? "שמורות טבע ימיות גדולות ומפוקחות כמו ראש הנקרה עוזרות מאוד לא רק לטבע אלא גם לדייגים. רק בשמורות אלו מצאנו דגים גדולים, כאלו שגודלם מאפשר להם להתרבות ולהעמיד צאצאים. מחוץ לשמורות כל הדגים שמעניינים את הדייגים (כמו דקרים) קטנים מאוד וכמעט שלא פוגשים דגים גדולים. כך השמורות מספקות לדייגים דגים חשובים בשטחי הדיג שמחוץ להן". במילים פשוטות: דיג בלתי מבוקר ושימוש שאינו בר-קיימא בים ובאוצרותיו פוגעים בנו פגיעה ישירה, וכמובן גם בכל העולם העשיר והנדיר שמתקיים מתחת לפני המים.

תכנית הרשת רבע לטבע: היחידה הימית של רשות הטבע והגנים. רשות הטבע והגנים,
דיג בלתי מבוקר ושימוש שאינו בר-קיימא בים ובאוצרותיו פוגעים בעולם הימי ובנו פגיעה ישירה/רשות הטבע והגנים

אם כן, היחידה הימית עושה פעולות בקרה על דיג שאינו בר-קיימא. בעבודתה היא נעזרת בנתונים שמספקות שמורות הטבע הימיות ומלבד אכיפה ובקרה היא גם עושה מחקרים וסקרים ימיים, והם מסייעים להבין טוב יותר את הנעשה מתחת לפני המים. פעילותה הענפה של היחידה כבר נושאת פירות:

אז אם נחזור להתחלה, השאלה היא לא למה יש יחידה ימית שמפקחת ואוכפת את חוקי הדיג אלא למה היא לא הייתה שם קודם.

ואכן, ירידה בשימוש בשיטות דיג הרסניות, פעולות אכיפה לצד הסברה נרחבת בקרב הדייגים ושיתוף פעולה הולך ומתרחב איתם, ובעיקר אישוש אוכלוסיות של דגים שהיו בסכנה גדולה.

אז בפעם הבאה שתלכו לים, חשבו גם על החיים שבתוכו. חשבו כמה חשוב לשמור עליהם, להימנע מניצול יתר שלהם ולהבין שכשננהג באחריות, הטבע ירוויח וגם אנחנו.

בפרק החמישי בסדרה "רבע לטבע" יפתח ועידן נחשפים לפגיעה בטבע שנוצרת בעקבות דיג לא חוקי ומצליחים לשרוד בים הפתוח כדי לספר על זה.

*כתבה: נעמה טוכפלד, מנהלת תחום תוכן ברשות הטבע והגנים

בשיתוף רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully