וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצא לחפש פטריות וגילה כתובת שיש עתיקה מלפני 1500 שנה

סתיו מאיר בן ה-13, מקיסריה, יצא לפני שבוע עם משפחתו לתור אחר פטריות באזור מגוריו, כלפתע זיהה לוח אבן מבצבץ מן האדמה. הארכיאולוגים: "מדובר בשבר של מצבה משיש מיובא, שאיכותה ממחישה היטב את עושרם המופלג של עשירי קיסריה לפני כ-1500 שנה"

ילד מצא כתובת ביוונית בקיסריה/כארם סעיד, רשות העתיקות

סתיו מאיר בן ה-13, תושב קיסריה, יצא לפני שבוע עם אביו זוהר, אחיו ובני דודיו, לחפש פטריות באזור מגוריו לאחר הגשמים. לפתע, זיהה לוח אבן מבצבץ מן האדמה. הוא מיהר לקרוא לאביו והראה לו את החפץ המסקרן, שעליו הופיעה כתובת ביוונית. "מיד זיהיתי שמדובר במשהו עתיק", מספר סתיו. "בבית הספר 'יסודי קיסריה' למדתי ארכיאולוגיה, כך שאני יודע לזהות עתיקות בקלות כשאני רואה אותן".

סתיו הנרגש, שהבין את חשיבות הדיווח, מיהר לעדכן את רשות העתיקות במציאת הכתובת, וארכיאולוג הגיע לאסוף אותה לטובת מחקר.

לדברי הארכיאולוג ד"ר פטר גנדלמן, חוקר קיסריה ברשות העתיקות, "מדובר בכתובת קבורה - לוח שיש שעליו חקוקה כתובת חקוקה ביוונית, ובראשה מופיע צלב. על הלוח, אשר ציין, ככל הנראה, את מיקום הקבר בבית הקברות ואת זהותו של הנפטר - או הנפטרת, נכתב - "קבר של .... ושל אנסטסיוס, או אנסטסיה .....".

לדברי ד"ר גנדלמן, "כבר בעת העתיקה היתה קיסריה מוקד משיכה לאוכלוסיה חזקה. השימוש בשיש מיובא על מנת ליצור את מצבת הקבר שגילה סתיו מעיד על מעמדו האמיד של הנקבר, ובכלל - על מנהגיהם, אמונתם ועושרם של אנשי קיסריה התקופה הביזנטית. כתובת זו מצטרפת לאוסף גדול של כתובות קבורה, שהתגלו בעבר סביב קיסריה העתיקה".

ילד כתובת שיש יוונית מהתקופה הביזנטית באזור קיסריה. כארם סעיד, רשות העתיקות, רשות העתיקות
סתיו מקבל מכארם סעיד תעודת הוקרה על פועלו ומסירת הממצא החשוב/רשות העתיקות, כארם סעיד, רשות העתיקות
ילד כתובת שיש יוונית מהתקופה הביזנטית באזור קיסריה. כארם סעיד, רשות העתיקות, רשות העתיקות
"מיד זיהיתי שמדובר במשהו עתיק"/רשות העתיקות, כארם סעיד, רשות העתיקות

"סערות הגשמים מעלות על פני השטח ממצאים ארכיאולוגיים"

בתקופה הביזנטית בנו עשירי העיר קיסריה בתי אחוזה מפוארים בפרברי העיר. מבנים אלה, הקנו לבעליהם איכות חיים, כך שהם נהנו מאופיו הכפרי של האזור מחד, ומהקירבה לליבה של העיר מאידך. עד היום נתגלו באזור קטעים של חמישה בתי אחוזה מפוארים שהשתרעו על שטח נרחב, שהמוכר בהם הוא מבנה 'פסיפס הציפורים', ששטחו נאמד כדונם וחצי. רוב הרצפות בחלקי המתחם, אשר נחפר וחלקו פתוח היום לציבור, היו עשויות פסיפסים צבעוניים.

לדברי כארם סעיד, ארכיאולוג מחוז חיפה ברשות העתיקות, "סערות הגשמים שפקדו את הארץ לאחרונה מעלות על פני השטח ממצאים ארכיאולוגיים שהיו קבורים באדמה. רשות העתיקות שמחה וגאה בסתיו על אזרחותו הטובה, ועל יישום בפועל של התוכן שהוא - וגם שני אחיו - לומדים איתנו בכיתה ובשטח. מציאת הכתובת מעשירה את הידע הארכיאולוגי ואת ההבנה של קיסריה העתיקה. אנו הענקנו לסתיו תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה, ונגיע לכיתה שלו לשיעור מיוחד שיעסוק בכתובת שמצא. אנו קוראים לאזרחים להיות שותפים בשמירה על אוצרות הארץ - דווחו לנו באם נתקלו בממצאים ארכיאולוגיים שעלו על פני השטח בגשמים".

אלפי תלמידי בתי ספר ברחבי הארץ לומדים ארכיאולוגיה עם רשות העתיקות כחלק ממדיניות ההנחלה שלה, המבקשת לקרב את הציבור לעברו. תכנית הלימודים מפיחה חיים בתרבויות ובתקופות הקדומות במסגרת שיעורים בכיתה ובשטח. השיעורים משלבים ממצאים ארכיאולוגיים, כתבי חידה, חפירות ארכיאולוגיות וסיורים. הפעילויות שוברות השגרה מחברות את הילדים והנוער בארץ אל עולם העתיקות ואל מי שחיו כאן לפניהם, ומהדקות את שרשרת הדורות. התכנית פועלת בבתי ספר מכל המגזרים ברחבי הארץ ומותאמת לאופיים של אזורי הפעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully