וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מפריז: זה היעד שאסור לפספס בצרפת

יפעת סני

5.1.2020 / 9:42

האנשים נחמדים יותר, האוכל טעים יותר, המחירים נוחים יותר, הרחובות יפים (וורודים!) יותר, ואפילו יש לשם טיסה ישירה מתל אביב. הנה כל הסיבות לנסוע לטיול בטולוז

טולוז. ShutterStock
יפה בוורוד. טולוז/ShutterStock

טולוז לא נחשבת לאחת הערים שחייבים לבקר בהן בצרפת. למעשה, רוב הישראלים בכלל לא חושבים עליה כשהם חושבים על טיול באירופה. אבל זו טעות שהגיע הזמן לתקן. טולוז, עיר הבירה של מחוז גארון עילית וחבל אוקסיטניה, היא אחד המקומות שהכי כדאי לכם לבקר בהם, הנה כמה סיבות.

כי היא לא תיירותית מדי

בהרבה ערים אירופאיות התחושה היא שמרכז העיר תוכנן במיוחד עבור תיירים. אנשים עומדים מחוץ למסעדות וקוראים לתיירים פנימה, שלטים באנגלית מעטרים כל חנות שנייה, ותפריטים מלאים תמונות פתוחים לרווחה כדי לקרוא לכם להיכנס. בטולוז העניינים עובדים אחרת. מדובר בעיר גדולה מאוד - למעשה היא הרביעית בגודלה בצרפת - והיא מלאה בעשרות אלפי סטודנטים שמגיעים לאוניברסיטאות השונות בעיר. כתוצאה מכך, מרכזי העיר שוקקים כל הזמן, ומלאים בעניין, אבל לא באופן תיירותי.

העיר מתנהלת בקצב שלה, והתיירים מוזמנים ליהנות מזה, אבל היא לא מתאימה את עצמה אליהם. כך לדוגמה, כל החנויות בעיר נסגרות עד שבע וחצי (כי כולם הולכים לאכול ארוחות ערב בבית), וברוב המסעדות כלל לא תמצאו תפריטים באנגלית (אם כי המלצרים נחמדים באופן מאוד לא צרפתי, וישמחו לתאר לכם את כל המנות באנגלית שבורה). זה אולי נשמע כמו מטרד, אבל התוצאה היא חוויה אותנטית שסוחפת אתכם ליהנות מהעיר באמת, גם אם זה רק לכמה ימים.

טולוז. ShutterStock
בשבע וחצי החנויות נסגרות, ובלילה העיר מתמלאת מחדש. סמטאות טולוז/ShutterStock

מכיוון שטולוז מתנהלת בקצב משלה, היא אמנם נותנת את כל מה שעיר אירופאית גדולה יכולה לתת - מסעדות, חיי לילה, חנויות ואטרקציות - אבל בקצב אחר. הכל בטולוז רגוע הרבה יותר, אין בה את המרוץ של עיר גדולה. אפשר לחוות בה כל אחד מהדברים בלי התחושה שאתה חייב לרוץ כדי להספיק הכל. אם תשאלו את תושבי האזור, הקצב הזה והחוויה המאוד לא פריזאית הזו, היא פועל יוצא של האופי של תושבי הדרום, שנחשבים אותנטיים וידידותיים יותר.

כי הכל יותר יפה בוורוד

ברוב מדריכים התיירים קוראים לטולוז "העיר הוורודה", שכן רוב המבנים בה בנויים מלבנים שטוחות בצבע ורדרד. העובדה הזו הופכת את העיר ליפה במיוחד. מלבד הסמטאות הוורודות שיהפכו כל שיטוט בעיר לרומנטי וציורי, מרכז העיר מלא בכיכרות, שכל אחת מהן מציעה מסעדות, ברים, וסתם מקומות לשבת בהם וליהנות מהעיר, מקום מפגש. כיכר סנט ג'ורג' לדוגמה הייתה בעבר מקום לשוק מרכזי (היום נותרו בה 3-4 דוכנים), והיום יש בה מאפיות, ברים ומסעדות. בלב העיר העתיקה יש את הכיכר המרכזית, כיכר סנט רומן, בה תמצאו בניין אופרה מפואר, את בניין העירייה, שוק בכל בוקר, וכמובן - מסעדות וברים.

נהר הגארון בלב טולוז. יפעת סני, מערכת וואלה!
הלב של העיר. נהר הגארון/מערכת וואלה!, יפעת סני

מלבד הכיכרות הציוריות והמבנים הוורודים שמקנים לעיר מראה של גלויה, בתוך העיר ממש נמצא נהר הגארון, שהופך אותה ליפה אפילו יותר. נהר הגארון הוא הלב של העיר - מיימיו זורמים בתוך העיר העתיקה, והרציפים שלו משמשים אתרי בילוי. מלבד הנהר תוכלו למצוא בעיר גם את תעלת הדרום (canal du midi), שהוגדרה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי, וגם פארקים וגנים רבים שפתוחים לקהל.

בגלל המטוסים

נושא השיחה המרכזי של תושבי טולוז והסביבה הוא מטוסים. העניין המרכזי בעיר הוא יצרנית המטוסים איירבוס - וסביבה התפתחה תעשייה מטורפת - יש יותר מ-8,000 שכירים בתחום בטולוז, ועוד עשרות אלפי נותני שירות. מלבד העובדה שלא תוכלו לנהל שיחה בטולוז בלי שהשם איירבוס יעלה, אחת האטרקציות המרכזיות באזור היא סיור במוזיאון התעופה ארוסקופיה.

במוזיאון הזה, שגודלו 7,000 מ"ר, תוכלו לראות ולהרגיש את ההיסטוריה של תחום התעופה - מהמטוס הראשון שהורכב ממנוע של אופנוע, מיתרים של פסנתר ויריעות קנבס, דרך מטוס הקונקורד המיתולוגי ועד המטוסים המודרניים שמרכיבים בטולוז עצמה. ממוזיאון התעופה תוכלו להמשיך לסיור מודרך באיירבוס. בנסיעת האוטובוס הקצרה להאנגרים בהם מרכיבים מטוסים, מדריך יסביר לכם על הרומן ההיסטורי בין טולוז למטוסים, וכשתגיעו לשם תראו איך מרכיבים את המטוסים שאתם טסים בהם היום.

טיול בטולוז הוא גם הזדמנות להבין את היקום שלנו קצת יותר טוב, בזכות ההפעלות ושטחי התצוגה של פארק קריית החלל, שם תוכלו לראות טילים, חלליות ולבקר בפלנטריום.

בגלל האוכל המנחם

החורף בטולוז קר למדי, ולכן האוכל באזור כבד, חם, כפרי ומנחם. כך לדוגמה, מנת הדגל של האזור היא קאסולה - תבשיל של שעועית, עם ברווז, חזיר ולפעמים נקניקיות. מדובר בסוג של חמין, שמגיע בקערות ענקיות. במסעדות וגם בברים נוהגים להזמין אותה לשולחן ולחלוק אותה. גם אם לא תתחברו לחמין האזורי, תמצאו הרבה אוכל איכותי בטולוז, כאשר חלק גדול ממנו מורכב מאווזים או ברווזים (כבד אווז היא אחת ממנות הדגל). בנוסף, בגלל הקרבה היחסית לספרד, תמצאו באזור גם לא מעט טאפסים ותבשילים ספרדיים.

באופן כללי בטולוז יש המון מסעדות, של מטבחים מכל העולם וגם של מטבחים צרפתים קלאסיים יותר, ומכיוון שהעיר חיה את הסטודנטים שגרים בה, המחירים בהן לא מאוד יקרים. זה אולי מסביר את העובדה שהן תמיד מלאות.

בגטים בשוק האוכל ויקטור הוגו. יפעת סני, מערכת וואלה!
סיור של שעתיים יבטיח שתמיד תבחרו בגטים מושלמים. בגטים בשוק האוכל ויקטור הוגו/מערכת וואלה!, יפעת סני
נקניקים בשוק האוכל ויקטור הוגו. יפעת סני, מערכת וואלה!
מאוד אוהבים נקניקיות, וחזה אווז. בשרים בשוק האוכל ויקטור הוגו/מערכת וואלה!, יפעת סני

מלבד מסעדות, בעיר יש גם שווקים שלא תרצו לפספס, בעיקר אם אתם רוצים לקחת אתכם בחזרה לארץ גבינות טובות ויינות משובחים. אחד מן השווקים הללו הוא שוק האוכל המקורה ויקטור הוגו, שפתוח 6 ימים בשבוע (מלבד שני) עד השעה 13:00. אם אתם רוצים לוודא שלא תפספסו משהו מטעמי האזור, ניתן להזמין סיור מודרך באנגלית בשוק הקרוי Taste of tulus. את הסיורים הללו מעבירה אמריקאית שחיה בטלוז ומתמחה בגבינות צרפתיות ויין. בסיור תלמדו איך לבחור כבד אווז באופן מוסרי (יחסית), מהם סימני ההיכר של בגטים טובים באמת ואיך בוחרים גבינה לכל אירוע, ואת היין שמתאים לה.

אם מעדיפים לרכוש את המעדנים הצרפתיים שלכם מבלי לבקר בשוק, ברחוב Rue du Rempart Matabiau תמצאו חנויות שוקולד וממתקים רבות, מעדניות, חנויות יינות והרבה מאוד גבינות.

כי יש בה את המוזיאון הכי כיפי שתבקרו בו

המוזיאון Halle de La Machin הוא מוזיאון של מכונות שונות ומשונות, והוא לא דומה לשום מוזיאון שביקרתם בו. הוא מציג את המכונות הייחודיות של פרנסואה דה לה רוזר, אומן שמכין מכונות ענקיות להופעות רחוב בכל העולם. החברה שהוא הקים, שבונה את המכונות, נולדה בטולוז, ולכן שם הוחלט להקים מוזיאון גדול שירכז את כל היצירות הללו אחרי שהן מסיימות להופיע ברחובות ערי בירה שונות בעולם. במוזיאון תמצאו עשרות מכונות - משולחן ארוחת ערב מכני, לבלרינה עצומה ועד כלי נגינה שונים ומשונים.

למעשה לא מדובר ממש במוזיאון, שכן המכונות שם משתנות כל הזמן, והמקום מאוד דינמי. במוזיאון הזה לא תמצאו אנשים שיאמרו לכם לשמור על השקט, או מדריכים חמורי סבר, אלא רק "מפעילי מכונות", שהם למעשה שחקנים שמפעילים עבורכם את המכונות, וגם בלי לדעת מילה באנגלית, מצליחים להשאיר אתכם מרותקים לאורך הסיור. אף שכל המכונות במוזיאון הזה ראויות לזמן שלכם, אין ספק שהכוכב של המקום הוא מינוטאור - חצי אדם חצי שור בגובה 14 מטר ובמשקל 7 טון - שזז למול עינכם ואפילו יכול לקחת אתכם לסיור של 45 דקות ברחבי העיר.

כניסה למוזיאון עולה כ-9 יורו, והוא קרוב מספיק למרכז העיר כדי שתוכלו להגיע בקלות באוטובוס או רכבת.

בגלל ההיסטוריה

אחת הגאוות של תושבי טולוז היא המיקום המוצלח של האזור, בדיוק באמצע הדרך בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי, ומרחק נסיעה סביר מאתרי הסקי של הפירנאים. טולוז היא שער הכניסה לאזור ה-midi-pyrenees והיא משמשת נקודת מוצא לטיולים בטבע ובכפרים היפים ביותר בצרפת, בהם אלבי, לורד, מואסאק, וגם קרקאסון - נקודת עצירה שאסור לוותר עליה.

קרקאסון היא עיר קטנה ובה מבצר עתיק ועוצר נשימה שמושך אליו 2.5 מיליון מבקרים בשנה. מדובר באתר מורשת עולמית של אונסק"ו עם היסטוריה של יותר מ-2,500 שנה. תוכלו לטייל בסמטאות המבצר העתיק הזה, לבקר במוזיאון וגם ליהנות מסעדות ייחודיות וחנויות יוצאות דופן. אם תרצו תוכלו גם ללון בחוויה ההיסטורית הזו, שכן במקום יש בד אנד ברקפסט (שיעלה לכם כ-65 יורו ללילה בערך) וגם מלונות (אחד של 5 כוכבים, וגם מלון 4 כוכבים במחירים סבירים של 120 יורו ללילה בערך).

קרקאסון. מערכת וואלה!
מסע בזמן. קרקאסון/מערכת וואלה!
קרקאסון. מערכת וואלה!
2.5 מיליון מבקרים בשנה לא טועים. קרקאסון/מערכת וואלה!

מלבד המבצר יש במקום גם בזיליקה יפיפיה שנבנתה במאה ה-13, וכל יום ראשון בשעה 11:00 נערכת בה מיסה חגיגית. בעונת הקיץ יש במקום מדי יום הופעה של מוזיקאים, פעם בשעה בערך. ואם אתם מגיעים לאזור בקיץ, כדאי גם לבדוק מתי מתקיים במקום (באיצטדיון שבקצה העיר העתיקה) פסטיבל קרקאסון - מופעי מוזיקה מכל העולם, שמשך אליו בעבר אפילו את סטינג ואלטון ג'ון.

הבזיליקה בקרקאסון. מערכת וואלה!
הבזיליקה בקרקאסון/מערכת וואלה!

ואל תוותרו גם על ארוחת צהריים באזור. בעיר העתיקה של קרקאסון יש מסעדה מעוטרת כוכב מישלן, ועוד שתי מסעדות מישלן בקרבת מקום. אבל גם בלי דירוגים רשמיים, מדובר באזור עם אוכל טוב במיוחד. אחת המסעדות המומלצות במקום היא comte roger הפועלת כבר שנים ארוכות ומציעה מטבח גורמה המבוסס על מאכלים מקומיים. מדובר במסעדה שהמקומיים אוהבים במיוחד, אולי בגלל שהיא מאוד לא מתחכמת - מציעה אוכל פשוט ברמה גבוהה מאוד.

לאחר ביקור בעיר העתיקה הזו וארוחה טובה, אפשר להמשיך לאחד מעשרות היקבים המצויים באזור, שכן כמו בכל מקום בצרפת - יין הוא חלק חשוב מהחוויה. אחד היקבים המומלצים באזור הוא lorgeril, יקב ששייך למשפחה מהאזור המנהלת אחוזה יוצא דופן בשם Chateau de Pennautier הפתוחה למבקרים בעשר השנים האחרונות. באחוזה הזו, שנראית כאילו יצאה מדרמה תקופתית, ניתן לערוך כנסים, סדנאות, אירועים ואפילו להתארח בה (אבל רק אם תגיעו לפחות 4 משפחות). בית האחוזה מוקף גנים הפתוחים לקהל בימי חול בין השעות 10:00 ל-17:00, וניתן לערוך סיור מודרך באחוזה עצמה (9 יורו לאדם). ביקב lorgeril ניתן לבקר, רצוי בתיאום מראש, ולהשתתף במפגש טעימות והסברים ובסיור ביקב ובכרמים. מלבד טעימות ניתן לתאם ביקב ובשאטו מגוון פעילויות אחרות, כמו טעימות יין משולבות בפיקניק, או סיור אופניים בכרמים.

כמה דברים שכדאי שתדעו כשאתם מגיעים לטולוז

חברת איזי ג'ט פתחה לאחרונה קו ישיר לטולוז, כך שההגעה אל היעד התיירותי הזה נוחה במיוחד. הטיסות יוצאות בימים שלישי ושבת, ואורכות כארבע שעות. משדה התעופה ניתן להגיע להעיר בעזרת שאטל העולה 8 יורו, או במונית העולה 35 יורו.

אם אתם מגיעים למקום בין החודשים אפריל לאוקטובר כדאי שתדעו שניתן ליצור קשר עם לשכת התיירות של האזור ולתאם סיור מודרך שיגלה לכם את המקומות הכי קסומים בעיר. סיור קבוצתי כזה עולה 12 יורו, וסיור פרטי יעלה לכם 150 יורו. מלבד סיורים אלה, יש מספר טיולים מתוכננים שתוכלו ליהנות מהם. טיול הכולל שאטל ו-3 סיורים מודרכים (כולל מוזיאונים) יעלה לכם 17יורו ליום אחד, 28 יורו ליומיים, ו-35 יורו לשלושה ימים.

ולסיום - קניות. כמו בכל עיר אירופאית שמכבדת את עצמה, גם בטולוז תוכלו למצוא את כל סוגי השופינג, בכל רמות המחירים. ברחוב Rue d'Alsace Lorraine תמצאו מותגים בינלאומיים כמו זארה, יוניקלו ו-H&M. אם מעדיפים להתפנק בחנויות יוקרתיות יותר, תוכלו לבדוק את הרחובות, Rue Croix Baragnon ו-Rue Bouquiere. אם אתם מעדיפים לרכוש בגדים בחנויות מקומיות, וזה בהחלט מומלץ, תוכלו ללכת לרחובות Rue Cujas, Rue Sainte Ursule ו-Place de la Bourse. כל הרחובות שהוזכרו כאן נמצאים ממש במרכז העיר, וברחק הליכה זה מזה. אם אתם קונים ביותר מ-175 € בחנות אחת, ניתן לבקש טפסים לצורך החזר המע"מ.

הכותבת היתה אורחת של חברת איזי ג'ט ולשכת התיירות הצרפתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully