שוניות האלמוגים באי "חג המולד" שבאוסטרליה. Shutterstock, ShutterStock
שוניות האלמוגים באי "חג המולד" שבאוסטרליה/ShutterStock, Shutterstock

עשור הרסני

שוניות אלמוגים באוסטרליה, קתדרלת נוטרדאם בפריז, עץ הסקויה המפורסם בקליפורניה ו"החלון הכחול" במלטה - אלו הם רק חלק מאתרי הטבע והתיירות שנפגעו קשות בעשור האחרון. וגם: מדוע החליטו הרשויות בפריז לפרק מיליון (!) מנעולים מ"גשר המנועים" הרומנטי?

בעוד שאתרי תיירות רבים בעולם נסגרו או הגבילו את מספר המבקרים בהם בשל תיירות-יתר, הרי שבמקומות אחרים בעולם, יש פלאי טבע ותרבות שנהרסו בשל גורמים כגון שינויי אקלים, בלייה מוגברת או שריפות. אתר Insider מביא אל קדמת הבמה מספר דוגמאות מרחבי העולם.

קתדרלת נוטרדאם, פריז

לפני שאחזה בה האש הגדולה, באמצע אפריל 2019, עברה הקתדרלה, בת המאה ה-12, שיפוצים נרחבים. אלו, ככל הנראה, רק העצימו את האסון, בשל הסברה כי יש קשר בין הדליקה לבין הציוד ההנדסי ששימש את העובדים.

האש שהשתוללה במבנה, ששימש אחד מסמליה של פריז, גרמה לו לנזק רב. השנה, היתה זו הפעם הראשונה מזה 230 שנים, שלא נערכו בקתדרלה טקסי חג המולד.

קתדרלת נוטרדאם, פריז, צרפת, 16 באפריל 2019. AP
השיפוצים רק העצימו את האסון. קתדרלת נוטרדאם השרופה/AP

הקשת בחוף לגזירה, מרוקו

בספטמבר 2016, קרסה אחת מזוג הקשתות הטבעיות שעיטרו את חוף לגזירה (Legzira) שבמרוקו. החוף, הנושק לאוקיינוס האטלנטי, היה ידוע במשך שנים בזכות הקשתות עוצרות הנשימה שבו. עד שתהליכי בלייה מוטטו כאמור אחת מהן. הסברה היא כי מדובר בעניין של זמן עד שתקרוס גם השקת השנייה.

סלע הקשת בחוף לגזירה במרוקו. Shutterstock, ShutterStock
תהליכי בלייה מוטטו כאמור אחת מהן. קשתות הסלע בחוף לגזירה, מרוקו/ShutterStock, Shutterstock

עץ הסקויה המפורסם בקליפורניה

עץ סקויה מרשים, הידוע בכינוי "עץ המנהרה", ניצב במשך דורות רבים בשמורת הטבע Calaveras Big Trees שבקליפורניה. העץ קרס אל הקרקע בינואר 2017, בעקבות סערה חזקה שהשתוללה באזור קליפורניה ונבאדה. עד לאותו רגע, המבקרים בשמורה הוזמנו לחלוף ב"מנהרה" שחצתה את גזע העץ הענקי, מה שהפך את העץ לאחד ממוקדי הביקור הפופולריים בשמורה, מאז תחילת המאה ה-19

עץ הסקויה בקליפורניה שקרס. Shutterstock, ShutterStock
קרס אל הקרקע בינואר 2017 בעקבות סערה חזקה. עץ הסקויה בקליפורניה בימים יפים יותר/ShutterStock, Shutterstock

"גשר המנעולים", פריז

גשר פון זג אר (Pont des Arts) בפריז זכה לכינוי "גשר המנעולים", בשל חיבתם של תיירים ותושבים לתלות בו מנעולים, ולהשליך את המפתח למי נהר הסן. בשנת 2015, הרשויות הסירו קרוב למיליון מנעולים שהצטברו על הגשר. זאת לאחר שחלקים שונים מהגשר החלו להתמוטט. "הם פגעו ביופיו של הגשר, וגם במבנה שלו, מה שעלול לגרום לתאונות", הסביר אז סגן ראש העיר, ברונו ג'וליאר.

פירוק מנעולים מגשר פון דז אר, פריז, 1 ביוני 2015. רויטרס
שלום לאהבה. פירוק המנעולים מגשר המנעולים ב-2015/רויטרס

מצודת שורי, יפן

מצודת שורי (Shuri Castle) באוקינאווה שביפן, הוכרזה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. המצודה, שנבנתה במאה ה-14, נפגעה קשות פעמיים - בשנת 1945 ובשנת 1992. לאחרונה הוחלט כי היא תשמש תחנה במסלול הדלקת הלפידים באולימפיאדת טוקיו 2020. אך באוקטובר האחרון היא עלתה באש ונהרסה ברובה.

מצודת שורי באוקינאווה ביפן. Shutterstock, ShutterStock
מצודת שורי באוקינאווה ביפן/ShutterStock, Shutterstock

"החלון הכחול", מלטה

החלון הכחול (Azure Window), אחד מסמליה הידועים של מלטה, התמוטט בחודש מרץ 2017. מדובר היה בקשת טבעית בגובה של כ-30 מטרים, באחד מחופי האי גוזו. אתר טבע פופולרי זה אף הופיע בסדרה "משחקי הכס". ההתמוטטות אירעה לאחר סופה שפקדה את האזור.

בשנת 2018, הציע אדריכל רוסי להקים במקום העתק של הקשת הטבעית, שייבנה מפלדה.

סלע "החלון הכחול" במלטה. Shutterstock, ShutterStock
ההתמוטטות אירעה לאחר סופה שפקדה את האזור. סלע "החלון הכחול" במלטה/ShutterStock, Shutterstock

הסופה שזרעה הרס בהרי הדולומטים, איטליה

בנובמבר 2018, סופה עזה התחוללה באזור הרי הדולומיטים שבאיטליה, והותירה מאחוריה הרוגים, וגם הרס נופי ניכר. הסופה גבתה את חייהם של 17 בני אדם והביאה לקריסתם של כ-14 מיליון עצים ולהרס של שטחים מיוערים. "נזדקק לתקופה של עשור לפחות, כדי לחזור לשגרה", אמר גורם במשרד החקלאות האיטלקי.

הרי הדולומטים באיטליה. Shutterstock, ShutterStock
כ-14 מיליון עצים קרסו בסופה. הרי הדולומטים באיטליה/ShutterStock, Shutterstock

שוניות אלמוגים, אוסטרליה

עד לפני זמן לא רב הן היו גדושות בצבעים חיים, אך כיום, שוניות האלמוגים באי חג המולד (Christmas Island) שבאוסטרליה הלבינו ונהרסו, בשל עליית טמפרטורת המים, שהתרחשה בשנים 2016-2015.
חוקרי אוניברסיטת ויקטוריה גילו כי רק חמישה אחוזים משוניות האלמוגים באי, שרדו את עליית הטמפרטורה שהתרחשה באותה תקופה, כפועל יוצא מ"אל ניניו" - תופעה אקלימית תקופתית, הגורמת לעליית טמפרטורת הים.

שוניות האלמוגים באי "חג המולד" שבאוסטרליה. Shutterstock, ShutterStock
שוניות האלמוגים הלבינו בשל עליית טמפרטורת המים. אי חג המולד באוסטרליה/ShutterStock, Shutterstock

הקשת הטבעית במפרץ Porthcothan

קשת טבעית שניצבה במפרץ Porthcothan שבקורנוול, בריטניה, נהרסה בינואר 2014 בשל גאות גבוהה ורוחות עזות. עדיין ניתן כמובן לבקר במפרץ, אך התיירים כבר אינם יכולים לפגוש את אותה קשת סלעית מפורסמת, שנחרבה בשל גלים בגובה של כעשרה מטרים ורוחות במהירות של כ-110 קמ"ש.

קשת שקרסה במפרץ Porthcothan בקורנוול, בריטניה. Shutterstock, ShutterStock
פעם היתה פה קשת בין הסלעים. מפרץ Porthcothan בקורנוול, בריטניה/ShutterStock, Shutterstock

אתרי תיירות באיי פארו

איי פארו (Faroe Islands), הממוקמים בין נורבגיה לאיסלנד, חותמים את רשימת אתרי הטבע והתיירות שנפגעו בעשור האחרון. 14 אתרי ביקור פופולריים באיים ייסגרו באפריל 2020 למבקרים למשך סופשבוע ארוך, כאשר רק מתנדבים יורשו לשהות בהם. זאת כדי לשקם את האזור, ולהבטיח לו עתיד בר-קיימא. יותר מ-5,500 בני אדם מ-95 מדינות ביקשו להתנדב ולסייע בפרויקט השיקום, שנערך גם בשנת 2019, ונועד להתמודד עם תיירות-היתר הגואה באיים המבודדים, שבהם אתרי טבע מרהיבים.

איי פארו. ShutterStock
14 אתרי ביקור פופולריים ייסגרו לשם שיקום. איי פארו/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully