וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופס, טעות בזיהוי: אתרים בישראל שאין להם קשר למציאות

מה הקשר בין אהובתו של קיסר רומאי להר בטבריה, בין שלמה המלך לפארק גיאולוגי במדבר, או בין דוד המלך למגדל המפורסם בירושלים? כנראה שמעט מאוד, אם בכלל. שישה אתרי תיירות בארץ שהקשר בין שמם למהותם מקרי בהחלט

AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

כארץ בעלת מורשת היסטורית מפוארת ורבת פנים, זכו מקומות רבים בישראל להיקרא בשמותיהם של גיבורים מקראיים ידועים יותר או פחות. אבל מה קורה כאשר המחקר העכשווי מתנגש בכינויים שנולדו לפני דורות רבים? הנה שישה אתרי תיירות שהקשר בין שמם למהותם מקרי בהחלט.

מגדל דוד, ירושלים

אחד מסמליה המפורסמים של ירושלים פוגש באחד המלכים המפורסמים בהיסטוריה. התוצאה: מגדל דוד - מצודה מרהיבה ושמורה הנטועה בחומות העיר העתיקה, ליד שער יפו. אך למרות שמה, המצודה לא נבנתה על ידי דוד המלך. למעשה, בימיו של המלך, שטח העיר כלל לא הגיע למתחם הזה.

למעשה, היה זה המלך הורדוס שהחליט להקים כאן שלושה מגדלי שמירה שנועדו להגן על ארמונו. במהלך הדורות שונה והורחב המקום - הכל על פי גחמותיהם של כובשי ושליטי העיר. ובאשר לשם? אף אחד לא יודע מי העניק לו אותו.

מקור הטעות טמון כנראה בפרשנות מוטעית של כתבים קדומים. גם העובדה שבערבית מכונה המצודה "מחרב נבי-דאוד", הוסיפה לעניין.

לבקר כאן: מעבר לעובדה שמדובר באתר ביקור פופולרי ומשומר לעילא, במקום פועל מוזיאון מרתק המגולל את קורותיה של ירושלים מימיה הראשונים. אל תוותרו על התצפית הנערכת מראש המגדל, וצופה לעבר העיר העתיקה. בשעות הערב, נערך כאן חיזיון ייחודי המשלב תאורה ומוזיקה. הגעה ברגל משער יפו. www.tod.org.il.

מגדל דוד. AP
מקור הטעות טמון כנראה בפרשנות מוטעית של כתבים קדומים. מגדל דוד/AP

יד אבשלום, ירושלים

אבשלום, הבן הסורר, חתר תחת אביו - דוד המלך - בעודו בחיים. כאשר ברח מפני חייליו של אביו נתפס שיערו הארוך בענפי עץ והוא נשאר תלוי באוויר. תוך זמן קצר הגיעו אליו נאמני המלך והרגו אותו.
במשך דורות רבים סברו כי מצבת הקבורה המפוארת, השוכנת בערוצו של נחל קדרון, בין הר הזיתים והר הבית, היא מקום מנוחתו. עם זאת, הארכיאולוגים מסבירים כי הקבר הוקם במאה הראשונה לספירה, מאות שנים לאחר מעלליו של אבשלום. יש אף מי שסבורים שמדובר בקברו של המלך אגריפס הראשון, נכדו של הורדוס.

כך או כך, מדובר ממצבות הסלע היפות בישראל. צד אחד שלה חשוף כלפי חוץ, צדדיה הנותרים מוקפים בסלע המקורי, והיא מתנשאת לגובה של כ-20 מטרים. גרם מדרגות מוריד את המבקרים אל פנים חדר הקבורה האפלולי.

לבקר כאן: ניתן להגיע רגלית ממרכז מידע הר הזיתים, על דרך יריחו בירושלים (כביש 417). שימו לב: האתר סמוך לרובע המוסלמי. ואם אתם כבר כאן, בקרו לצד מונומנטים נוספים, כגון קבר זכריה וקבר בני חזיר, וכן בגת שמנים ובכנסיית מריה מגדלנה.

יד אבשלום קברי נחל קדרון. צילום: זיו ריינשטיין,
הקבר הוקם במאה ה-1 לספירה, מאות שנים לאחר מעלליו של אבשלום. יד אבשלום/צילום: זיו ריינשטיין

הר ברניקי, טבריה

היא היתה אחת הנשים המשפיעות ברומא העתיקה וגם שנים רבות לאחר מותה שימשה השראה לספרים, למחזות ואף לאופרה. זוהי המלכה היהודיה ברניקי, בת המאה הראשונה לספירה, נינתו של הורדוס ומאהבתו של טיטוס הרומאי. ומה הקשר בינה לבין ההר הנושא את שמה במזרח העיר הגלילית טבריה? בערבית מכונה ההר "ארמון בת המלך" ובעבר סברו כי כאן שכן ארמון אגריפס, שאותו בנה הורדוס אנטיפס. מאוחר יותר קיבל ההר את השם "ברניקי". נשמע מסובך? לפני כ-30 שנים נפתרה התעלומה בעת שארכיאולוגים קבעו כי אין במקום כל שרידים לאותו ארמון.

לבקר כאן: כיום מספק ההר - שעליו שרידי כנסייה קדומה וחומה ביזנטית - תצפיות יפהפיות אל הכנרת, הרי הגולן ואתרי טבריה העתיקה והחדשה. בשנים האחרונות הוכשרו באזור אתרים ארכיאולוגיים רבים, כמו גם מתחמי פיקניק הממוקמים מול הנוף. ניתן להגיע ברכב מרחוב טולדנו שבשיכון אל"ף בטבריה. ואם אתם כבר באזור, מומלץ לקנח בטיול תצפיות ובפיקניק ביער שוויץ.

טבריה הכנרת. Shutterstock, ShutterStock
ארכיאולוגים קבעו כי אין במקום שרידים לארמון בת המלך. הר ברניקי מעל טבריה/ShutterStock, Shutterstock

עמודי שלמה, פארק תמנע

הפארק הגיאולוגי תמנע, צפונית לעיר אילת, מציע חוויה מדברית מהנה בזכות מגוון האתרים המצויים בו: ציורי סלע קדומים, פטריית הסלע המפורסמת, שרידי מקדש מצרי עתיק, אגם מלאכותי שעטוף בנוף מדברי ומיצג המתאר את מכרות הנחושת שפעלו פה לפני אלפי שנים.

כאן גם ניצבים עמודי סלע גבוהים ועוצרי נשימה העונים לשם "עמודי שלמה". אבן החול האדמדמה וגובהם הרב (40 מטרים) משווים להם מראה סוריאליסטי למדי. ומה הקשר לשלמה המלך? בעבר סברו כי כאן פעלו מכרות הנחושת של המלך שלמה, אך כיום רוב החוקרים סבורים כי המכרות הופעלו על ידי מצרים קדמונים, מאות שנים לפני ימיו של שלמה המלך.

לבקר כאן: פארק תמנע נמצא על כביש 90 (כביש הערבה), כ-35 ק"מ מצפון לאילת. www.parktimna.co.il.

פארק תמנע. ShutterStock
מכרות הנחושת פעלו כאן מתקופת המצרים הקדמונים. עמודי שלמה, פארק תמנע/ShutterStock

מפל שולמית, שמורת עין גדי

שמורת הטבע עין גדי, לחופי ים המלח, נחשבת לאחת הפופולריות בישראל, בזכות השילוב בין מעיינות, מפלים ונחלים ירוקי-גדות לבין נוף מדברי דרמטי. על פי המקרא, בנווה מדבר זה הסתתר דוד המלך מפני שאול, וזו הסיבה שאחד מנחלי השמורה נקרא בשמו - נחל דוד. עם זאת, אתרים נוספים לצד נחל דוד זכו לכינויים בהשראת ספר שיר השירים. כך למשל, מעיין ומפל שולמית - גיבורת שיר השירים שכנראה מעולם לא שכשכה במי הנחל ולא היתה קשורה אליו בשום דרך. המפל, הקרוי גם מפל דוד, מתנשא לגובה של 36 מטרים.

לבקר כאן: שמורת הטבע עין גדי מציעה מספר מסלולי טיול. המסלול בנחל דוד קצר יחסית ומתאים למשפחות. המסלול בנחל ערוגות ארוך יותר. בשניהם תמצאו מים זורמים, בריכות טבעיות ומפלים. על כביש 90, צפונית לקיבוץ עין גדי. הכניסה בתשלום.

נחל דוד עין גדי. איל שפירא, איל שפירא
אתרים נוספים לצד נחל דוד זכו לכינויים בהשראת ספר שיר השירים. עין גדי/איל שפירא, איל שפירא

נחל אלכסנדר

במישור החוף זורם נחל אלכסנדר, המושך אליו מבקרים רבים בסופי השבוע בזכות קרבתו לאזור המרכז והאטרקציות הפזורות לגדותיו: חורשות אקליפטוסים שמתאימות לפיקניק נינוח, חורבה קדומה, פארק מטופח ויותר מכל - נקודת תצפית על צבי נחלים.

כאשר החלה ההתיישבות היהודית במקום סברו כי שמו הערבי, Iskandruna, מרמז לשמו של המלך היהודי אלכסנדר ינאי, בן המאה הראשונה לספירה, שכבש חלקים מחבל ארץ זה. אך יש מי שטוענים כי האמת ההיסטורית פשוטה בהרבה: מדובר כנראה בשמו של סוחר אבטיחים ערבי נודע בן המאה ה-19 שייצא מכאן את מרכולתו למצרים ולבנון. מי צודק? ביחרו אתם את הגיבור המועדף עליכם.

לבקר כאן: תחילת המסלול בין צומת העוגן לצומת חפר (הגעה מכביש 4). אורך המסלול כשלושה קילומטרים לכל כיוון (ניתן להשאיר רכב איסוף בגשר הצבים). מומלץ גם כטיול אופניים לכל המשפחה.

שביל השרון נחל אלכסנדר. איל שפירא, איל שפירא
האם מדובר בשמו של סוחר אבטיחים ערבי? נחל אלכסנדר/איל שפירא, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully