וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי היה "המרטיר המהולל"? פסיפס מרהיב נחשף ליד בית שמש

23.10.2019 / 10:00

כתובת פסיפס שהתגלתה ברמת בית שמש מזכירה דמות שלכבודה נבנתה הכנסייה לפני 1,500 שנים. ברצפות הפסיפס שולבה כתובת מטעם הקיסר טיבריוס השני, כולל עיט שהיה סמל הקיסרות הביזנטית

פסיפס של מרטיר נחשף בכנסייה ביזנטית ברמת בית שמש/צילום: היילייט סרטים, באדיבות רשות העתיקות

מי היה "המרטיר המהולל" שהונצח בכתובת ביוונית, שלזכרו נבנתה כנסייה גדולה ומפוארת - כזו שהורחבה במימון קיסר האימפריה הביזנטית, טיבריוס השני, בכבודו ובעצמו? תעלומה מסתורית זו מעסיקה את הארכיאולוגים ברשות העתיקות, אשר מנהלים מזה שלוש שנים חפירה ארכיאולוגית בשכונת רמת בית שמש.

בחפירות הארכיאולוגיות נחשפו שרידים של כנסייה ביזנטית רחבת ידיים ומפוארת, שנוסדה במקום לפני כ- 1,500 שנה. הכנסייה מעוטרת ברצפות פסיפס מרהיבות, עשירות בדגמים של עלים, פירות וציפורים, ודגמים גיאומטריים. קירות הכנסייה חופו בציורי קיר צבעוניים, ובחלל המבנה שולבו עמודים שבראשם כותרות מרשימות; חלקן עשויות שיש מיובא.

בחפירות נחשף מכלול אדריכלי מורכב ששטחו כ-1.5 דונם. במרכז השטח נחשף מבנה של כנסייה בתבנית של בסיליקה - מבנה מוארך, שלאורכו ניצבו שני טורים מקבילים של עמודים שחילקו אותו לשלושה; אולם תווך מרכזי ושני אולמות מצידיו. לפני חזית הכנסייה משתרעת חצר רחבת ידיים (אטריום).

שלב הבנייה העיקרי של הכנסייה היה בימיו של הקיסר יוסטיניאנוס במאה ה-6 לספירה (527 -565 לספירה). מאוחר יותר, בימיו של טיבריוס השני קונסטנטינוס נוספה לכנסייה קפלה צדדית מפוארת. כתובת מסקרנת שנחשפה בשלמותה בחצר הכנסייה מייחסת את המקום ל"מרטיר מהולל".

פסיפס כנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
מתחם הכנסייה שנחשף ברמת בית שמש/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות
כנסייה ביזנטית עם פסיפס מרטיר נחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
מתחם הכנסייה שנחשף ברמת בית שמש/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות

מימון אימפריאלי של כנסיות בארץ ישראל?

לדברי בנימין סטורצ'ן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, זהותו של המרטיר אינה ידועה לנו, ואולם פארו יוצא הדופן של המבנה והכתובות שהתגלו בו, מעידים על כך שמדובר בדמות חשובה. סטורצ'ן מוסיף כי "בארץ התגלו כנסיות בודדות שיש בהן קריפטה ששרדה בשלמותה. הקריפטה היא חלל תת קרקעי שבו, ככל הנראה, נשמרו שרידיו (רליקיות) של הקדוש. אל הקריפטה הובילו שני גרמי מדרגות מקבילים - מהאחד ירדו אל החלל התת קרקעי, ומהאחר עלו בחזרה אל אולם התפילה. באופן זה יכלו קבוצות גדולות של צליינים נוצרים לבקר במקום. קירות הקריפטה חופו בלוחות שיש שהעניקו לה חזות מפוארת".

לדברי סטורצ'ן, חשיבותו של האתר מקבלת משנה תוקף לאור ההרחבה שבוצעה בחסותו של הקיסר טיבריוס השני קונסטנטינוס (574-582 לספירה). מימון ההרחבה על ידי הקיסר ובחסותו מתועד בכתובת יוונית שנחשפה באתר. "מקורות כתובים רבים מעידים על מימון אימפריאלי של כנסיות בארץ ישראל, ואולם במחקר הארכיאולוגי ידועות מעט מאוד כתובות דוגמת זו שנמצאה ברמת בית שמש", אומר סטורצ'ן. "המעורבות הקיסרית בהרחבת המבנה באה לידי ביטוי גם בדמות עיט גדול פרוס כנפיים - סמלה של הקיסרות הביזנטית, המופיע על אחד הפסיפסים".

פסיפס כנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
מכלול אדריכלי מורכב ששטחו כ-1.5 דונם/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות

האוסף השלם ביותר של חלונות ומנורות זכוכית

החפירות הארכיאולוגיות באתר נוהלו על ידי קבוצת CPM והתבססו ברובן המוחלט על עבודת אלפי בני נוער, אשר השתתפו בפרויקט כחלק מהחזון החינוכי של רשות העתיקות המבקש לחבר את הנוער למורשת ששיכת לו. בין השאר, חפרו במקום תלמידי מכינות ושנות שירות, בני נוער מבית שמש ומהאיזור, מש"צים, תלמידי מגמות לימודי א"י וארכיאולוגיה שהגיעו לחפור כחלק מלימודי הבגרות שלהם, ותלמידי תיכון שבאו במטרה לממן את המסע לפולין. כל המשתתפים עברו חוויה מיוחדת של היכרות עם עברה העשיר של הארץ, עבודת צוות, ומאמץ פיזי מתגמל. למעשה, מרבית הממצאים בחפירה התגלו על ידי בני הנוער, שלמדו על בשרם את הפתגם "יגעת ומצאת - תאמין".

משרד הבינוי והשיכון השקיע כ-70 מיליון שקלים בחפירות, בשימור ובפיתוח פארקים ארכיאולוגים במסגרת בניית השכונה החדשה, ומתוכם הוקצו על ידי מחוז ירושלים של המשרד כ-7 מיליון לחפירה זו. בין היתר, נחשפו אלפי חפצים, ומה שנראה כאוסף השלם ביותר של חלונות ומנורות זכוכית ביזנטיים אשר נמצא עד כה באתר בודד בישראל. בנוסף, התגלה באחד מחדרי הכנסייה אגן טבילה יחיד במינו בצורת צלב, אשר נוצר מאבן קלצית, שנוצרת במערות נטיפים.

אמנדה וייס, מנהלת מוזיאון ארצות המקרא: "חזון מוזיאון ארצות המקרא הוא להוות מרכז תרבותי, חינוכי וחווייתי המחבר את הבאים בשעריו אל שורשי העבר. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם רשות העתיקות המאפשר לנו להציג את הממצאים המרשימים שנחשפו בכנסיית המרטיר המפואר בעזרתם של אלפי מתנדבים ובני הנוער". מייסד המוזיאון, ד"ר אלי בורובסקי: "עתיד האנושות יונק משורשי העבר, רק אם נבין את ההיסטוריה שלנו נוכל לבנות עתיד טוב יותר".

רשות העתיקות ומוזיאון ארצות המקרא שמחים להזמין את הציבור לתערוכה המוקדשת לאתר, אשר נפתחת היום (יום ד', 23 באוקטובר). בתערוכה יוצגו כמה מן הפריטים החשובים שנמצאו באתר.

פסיפס כנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
פסיפס שנחשף ברצפת הכנסייה/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות
פסיפס כנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
פסיפס כנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות
פסיפס כנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
כתובת ביוונית בכנסייה/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות
קריפטה כנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
שני גרמי מדרגות הובילו את הצליינים אל הקריפטה וממנה/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות
אגן טבילה בצורת לב בכנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
אגן טבילה בצורת צלב. היחיד המוכר מסוגו/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות
מנהל החפירה, בנימין סטורצ'ן בכניסה לקריפטה בכנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. יולי שוורץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
מנהל החפירה, בנימין סטורצ'ן, בכניסה לקריפטה/רשות העתיקות, יולי שוורץ, רשות העתיקות
פסיפס עיט בכנסייה ביזנטית שנחשפה ברמת בית שמש. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
העיט - סמל הקיסרות הביזנטית/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully