וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניו יורק של לפני 5,000 שנה": עיר עצומה התגלתה בשרון

6.10.2019 / 11:09

מזה שנתיים וחצי מתקיימת חפירה ארכיאולוגית באזור תל אסור, ליד מושב עין עירון, שחשפה עיר שהשתרעה על פני כ-650 דונמים ושאכלסה כ-6,000 בני אדם. מנהלי החפירה: "זו הניו יורק של אזורנו בתקופת הברונזה הקדומה; עיר קוסמופוליטית שחיו בה אלפי בני אדם"

תל אסור עיר גדולה מלפני 5,000 שנה התגלתה בשרון/היילייט סרטים, באדיבות רשות העתיקות

עיר ענקית, הגדולה והמרכזית הידועה בישראל מלפני כ-5000 שנה, התגלתה בחפירות רחבות היקף של רשות העתיקות יחד עם אלפי בני נוער ומתנדבים, שנערכות מזה שנתיים וחצי באזור עין עירון שבצפון השרון. החפירות, החושפות עיר שהשתרעה על פני כ-650 דונמים ואשר אכלסה כ-6,000 בני אדם, מתבצעות לפני הקמת מחלף הכניסה לעיר חריש, פרויקט ביוזמה ובמימון של חברת נתיבי ישראל.

החפירות הנרחבות באתר הארכיאולוגי עין אסור, אשר שוכן בסמוך לוואדי ערה, מגלות עיר מתוכננת מתקופת הברונזה הקדומה 1ב' (סוף האלף הרביעי לפנה"ס), מוקפת חומת ביצור עם אזורי מגורים ואזורים ציבוריים, רחובות וסמטאות. בחפירות שהעמיקו מתחת לבתיה של עיר זו, התגלה יישוב רחב ידיים קדום אף יותר, מהתקופה הכלקוליתית בן 7,000 שנה. נראה, כי שני מעיינות שופעים שנבעו באזור בעת העתיקה, היוו את גורם המשיכה לאתר לאורך התקופות.

בחפירות השתתפו כ-5,000 בני נוער ומתנדבים במסגרת פרויקט הנחלת המורשת של רשות העתיקות, שמטרתו ליצור חיבור רגשי וחווייתי לעבר ולמורשת התרבותית, ולפתח את תחושת השייכות לארץ ואת המודעות לחשיבות השמירה על עתיקותיה. בין המשתתפים היו תלמידי המועצה האזורית מטה מנשה, חניכי מכינות קדם צבאיות, תלמדי מגמות לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה, חניכי שנת שירות וגרעיני נח"ל, תלמידים מהחינוך המיוחד, סטודנטים וקבוצות משותפות של יהודים וערבים, שהגיעו בשיתוף פעולה עם ארגון SHARE הבינלאומי. לדברי נועה שאול, מדריכה מטעם רשות העתיקות: "האתגרים שזימנה החפירה הארכיאולוגית לתלמידים, וחשיפת הממצאים, תרמו גם להתפתחותם האישית ולהעשרת היכרותם עם נופי הארץ, אתריה ותולדותיה".

עיר בת 5,000 שנה התגלתה ליד עין עירון תל אסור. אסף פרץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
צילום אווירי של אתר החפירות בתל אסור, צפון השרון/רשות העתיקות, אסף פרץ, רשות העתיקות
עיר בת 5,000 שנה התגלתה ליד עין עירון תל אסור. יולי שוורץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
העבודות באתר/רשות העתיקות, יולי שוורץ, רשות העתיקות

"תקופה מרתקת בקורותיה של ארץ ישראל"

לדברי איתי אלעד, ד"ר יצחק פז וד"ר דינה שלם, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "אין ספק שהאתר הזה משנה באופן דרמטי את הידוע לנו על אופייה של התקופה ועל ראשית העיור בארץ ישראל. זוהי תקופה מרתקת בקורותיה של ארץ ישראל - כנען של אותם ימים, שאוכלוסייתה עוברת תמורות שמשנות את פניה כליל. האוכלוסייה הכפרית מפנה את מקומה לחברה מורכבת, המתגוררת ברובה במסגרות עירוניות. אלו הם צעדיה הראשונים של התרבות הכנענית בארץ, המגבשת לעצמה זהות באתרים העירוניים שאך נוסדו, ומכאן חשיבותה העצומה של העיר הקדומה שנחשפה בצפון השרון. עיר שכזו לא היתה יכולה לצמוח ללא יד מכוונת ומנגנון מנהלי שעמד מאחורי הקמתה. תכנונה המרשים והעובדה שבאתר התגלו כלים שיובאו לארץ ממצרים וטביעות חותם, הם עדות לכך.

"שכנה כאן עיר ענקית - מגלופוליס ביחס לתקופת הברונזה הקדומה, אשר בה חיו אלפי בני אדם שהתפרנסו מחקלאות וקיימו קשרי מסחר עם אזורים שונים ואף עם תרבויות וממלכות שונות במרחב".

עיר בת 5,000 שנה התגלתה ליד עין עירון תל אסור. יולי שוורץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
מימין לשמאל: איתי אלעד, ד"ר דינה שלם וד"ר יצחק פז, מנהלי החפירה/רשות העתיקות, יולי שוורץ, רשות העתיקות
פסלון בני אלפי שנים שנמצא בחפירה עין עירון תל אסור. קלרה עמית, רשות העתיקות, רשות העתיקות
"באתר התגלו כלים שיובאו לארץ ממצרים וטביעות חותם". פסלון בני אלפי שנים שנמצא בחפירה/רשות העתיקות, קלרה עמית, רשות העתיקות

נחשפו עדויות להקרבת קורבנות

באזור הציבורי של העיר גילו הארכיאולוגים מתחם פולחני (מקדש) חריג במימדיו המרשימים, ובחצרו אגן אבן ענקי לנוזלים ששימש לטקסים פולחניים שנערכו במקום. בתוך המקדש התגלה מתקן עם עצמות בעלי חיים שרופות - עדות להקרבת קורבנות, וכן צלמיות (פסלונים) נדירות, בהן ראש אדם וטביעת חותם של אדם הנושא ידיו מעלה ולידו דמות בעל חיים. ממצאים אלה מאפשרים לנו להביט מעבר לחומר אל חיי הרוח של הקהילה הגדולה שחיה באתר".

הממצאים המפתיעים מאפשרים, לראשונה, להגדיר את מאפייני התרבות של תושבי אזור זה בתקופות הקדומות. אלה, התפרנסו מחקלאות בזכות המעיינות הקרובים, והמרחבים ששימשו לגידולים. שרידי מבני המגורים, המתקנים המגוונים והמבנים הציבוריים שנחשפו, מעידים על חברה מאורגנת ועל היררכיה חברתית שהיתה קיימת בעת ההיא. בחפירה נחשפו מליוני שברים של כלי חרס, כלי צור, כלי אבן מבזלת שיובאו למקום, ועוד.

בעקבות חשיפת האתר הייחודי בחפירות של רשות העתיקות, בצעה חברת נתיבי ישראל שינויים תכנוניים על מנת לשמור על העיר המרשימה במקומה. השרידים הארכיאולוגיים מתועדים באמצעים מתקדמים, הם יכוסו בצורה מבוקרת, יילמדו וייחקרו על ידי חוקרי רשות העתיקות, והמחלף החדש ייבנה גבוה מעליהם, כך שהאתר יישמר לדורות הבאים.

אגן אבן לנוזלים ששימש לטקסים פולחניים בעיר בת 5,000 שנה תל אסור. יולי שוורץ, רשות העתיקות, רשות העתיקות
אגן אבן לנוזלים ששימש, ככל הנראה, לטקסים פולחניים/רשות העתיקות, יולי שוורץ, רשות העתיקות
עיר בת 5,000 שנה התגלתה ליד עין עירון תל אסור. יניב ברמן רשות העתיקות, רשות העתיקות
בחפירה השתתפו אלפי בני נוער ומתנדבים/רשות העתיקות, יניב ברמן רשות העתיקות
פסלון בני אלפי שנים שנמצא בחפירה עין עירון תל אסור. קלרה עמית, רשות העתיקות, רשות העתיקות
פסלון בני אלפי שנים שנמצא בחפירה/רשות העתיקות, קלרה עמית, רשות העתיקות
פסלונים בני אלפי שנים שנמצאו בחפירה עין עירון תל אסור. קלרה עמית, רשות העתיקות, רשות העתיקות
פסלונים בני אלפי שנים שנמצאו בחפירה עין עירון תל אסור/רשות העתיקות, קלרה עמית, רשות העתיקות
צלמית ראש אדם מלפני 5,000 שנה עין עירון תל אסור. קלרה עמית, רשות העתיקות, רשות העתיקות
צלמית ראש אדם מלפני 5,000 שנה/רשות העתיקות, קלרה עמית, רשות העתיקות

רשות העתיקות וחברת נתיבי ישראל מזמינות את הציבור להפנינג חינמי של סיורים, חפירות ארכיאולוגיות וסדנאות יצירה בחול המועד סוכות, ימים שלישי ורביעי, (15-16/10) בין השעות 10:00-14:00. יש להגיע עם נעליים סגורות, מכנסיים ארוכים, כובע ומים. ההורים אחראים על פעילות הילדים. פרטים נוספים בדף הפייסבוק "רשות העתיקות- לגעת בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully