וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערי חוף מטריפות והרים מושלגים: מרוקו שלא הכרתם

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

9.7.2019 / 14:45

קחו ארץ מדהימה ביופייה ובעושר התרבותי שלה, תשלבו בה טיולי ג'יפים בין טבע יפהפה לערים צבעוניות ובין היסטוריה ותרבות למקומות ציוריים ותקבלו מסע קסום שיחשוף בפניכם את מרוקו הפראית במלוא הדרה

נווה מדבר על רקע הרי האטלס, מרוקו. ShutterStock
טבע מלא בניגודים ותרבות עשירה. מרוקו/ShutterStock

כמה אתם הרפתקנים? לכל אחד ואחת מאיתנו יש מידה מסוימת של יצר לראות מקומות חדשים, לחוות חוויות שרחוקות משגרת היום שלנו ולמשך כמה ימים לצאת מהחיים הרגילים שלנו ולהפוך למשהו קצת אחר. ישנם סוגים שונים של טיולים בחו"ל שמאפשרים זאת. יש כאלה שרכיבה על פיל בתאילנד מספיקה להם, אחרים יעדיפו מסע אופנועי שלג בלפלנד. אחת המדינות המרתקות, היפות והמקסימות שמאפשרות לכם ולכן "לככב בסרט" על ידי טיול הרפתקאות היא מרוקו.

הממלכה הזאת בפינה הצפון-מערבית של צפון אפריקה, שרגל אחת שלה טובלת בים התיכון, הרגל השנייה באוקיאנוס האטלנטי והגב מופנה אל הרי האטלס הכבירים ומדבר סהרה העצום, היא מדינה של ניגודים מסעירים ותרבות מופלאה, אשר הופכת את הטיול בה ליותר מטיול - הביקור בה הוא חוויה. היא לא דומה לאירופה, ארה"ב או המזרח הרחוק. מרוקו רבת פנים: ערבית, אפריקאית, בעלת השפעות ספרדיות וצרפתיות ועם היסטוריה ומסורת מפוארת משלה. יש כמה דרכים לחוות את מרוקו, אחת הכיפיות והמקיפות בעיניי היא על ידי טיול ג'יפים. מסע המשלב טיול ג'יפים מאורגן למרוקו ייקח אתכם אל כל האתרים המפורסמים, הערים הצבעוניות והכפרים הרחוקים שבהם תיחשפו לנופים מרהיבים ולתרבויות עתיקות.

טיול ג'יפים, הדיונות של מרזוגה, מרוקו. ShutterStock
מסע המשלב טיול ג'יפים מאורגן למרוקו ייקח אתכם אל כל האתרים המפורסמים, הערים הצבעוניות והכפרים הרחוקים/ShutterStock

העיר המכשפת בהרי האטלס

המסע מתחיל במרקש, "פריז של מרוקו", הבירה ההיסטורית והתרבותית של המדינה אשר במידה רבה מבטאת את שורשיה של מרוקו. העיק העתיקה של מרקש, המכונה העיר האדומה בשל צבעי בנייניה והוכרזה כאתר מורשת עולמית ב-1985, מציגה לראווה את האדריכלות היפה של מרוקו. בשווקי העיר ישנם עשרות דוכני מזון, אמני רחוב ומספרי סיפורים שהופכים את ההליכה בה למרתקת ומכשפת. בעיר רובע יהודי שמסמל את הקהילה המפוארת שחיה בו, וכדאי לבקר גם במסגד קוטוביה האדמדם שלו צריח בגובה 77 מטרים, בארמון בהיה, בבזאר הגדול ובגנים הבוטניים שיצר האמן ז'אק מז'ורל ובהם הצמחים והבניינים הצבעוניים יוצרים מראה מהמם. כיכר ג'מעה אל-פנא היא הלב של מרקש. ביום, הכיכר מלאה באמני רחוב ותיירים ובערב דוכני אוכל רחוב ומיצים מאפשרים לטעום את המטבח המקומי.

טיול מאורגן למרוקו

כשיוצאים ממרקש מגיעים למפלי אוזוד היפים. שמם ניתן להם בזכות האוזוד - זיתים בשפה המקומית - שכן האזור עתיר עצי זית. מגובה של כמאה מטרים של אדמה חומה וסלעית, נופלים המים ומהווים הפוגה מרעננת בימי הקיץ. מההרים ממשיך המסע צפונה, אל קזבלנקה המסעירה שלחופי האוקיאנוס.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

זאת סין או לא? האי המדהים במזרח הרחוק שהעולם מתחיל לגלות

בשיתוף פגסוס
כיכר ג'מעה אל-פנא, מרקש, מרוקו. ShutterStock
כיכר ג'מעה אל-פנא במרקש/ShutterStock

ללכת במרוקו ולהרגיש בצרפת

ראשיתה של קזבלנקה כמקום יישוב בשם אנפה בו ישבו שטים ברבריים כ-700 שנה לפני הספירה. הפורטוגלים כבשו את המקום במאה ה-15 ושינו את שמו לקאזה בראנקה, "בית לבן", והשם קזבלנקה השתרש לאחר שהספרדים שלטו במקום. כעיר נמל, היא צמחה בעקבות המסחר המגוון שהתקיים בה ואם מרקש מכונה "פריז של מרוקו", הרי שקזבלנקה תגרום לכם להרגיש שאתם כבר ממש בצרפת ופחות במרוקו. השליטה הצרפתית בה הקנתה שמות צרפתיים לרחובות רבים והפכה אותה לקוסמופוליטית.

העיר צמחה במאה ה-19 כמרכז תעשייתי וסיפק סחורות רבות למפעלי טקסטיל בבריטניה. אמנם השם ספרדי, אבל ההשפעה הגדולה ביותר על העיר היא צרפתית, כשהכיבוש הצרפתי בשלהי המאה ה-19 הפך אותה מעיר נמל צנועה לכרך מודרני. רחובות רבים ושמות מקומות נאמרים בצרפתית, והשדרות הרחבות והכיכרות הגדולות מעניקים לה מראה שהוא יותר אירופאי מאפריקאי. בשנות ה-40 ל המאה ה-20 הסרט קזבלנקה הדגיש את מעמדה הקולוניאליסטי של העיר ומתאר אותה ככרך הקרוע בין המעצמות מחד, אך גם כמקום קוסמופוליטי שבו כל אחד מוצא את מבוקשו. במידה רבה, נשארה מאותם ימים הקוסמופוליטיות התוססת שמעניקה לקזבלנקה קצב ואופי מיוחדים.

המונומנט האדריכלי המרשים ביותר בעיר הוא ללא ספק מסגד חסן השני, הנחשב לשלישי בגודלו בעולם לאחר המסגדים במכה ובמדינה שבערב הסעודית. הוא נחנך בשנת 1993 והפך לאייקוני מיד עם סיום בנייתו. בתפוסה מלאה יכולים להתפלל בו 105 אלף איש, רוחבו כ-200 מטרים, אורכו כ-100 מטרים וגובהו 64 מטרים, לצדו מגדל יפהפה המעוצב בסגנון מוסלמי מודרני. מיקומו על חוף הים הפך את מראהו לדרמטי ומיוחד בכל שעות היממה. אכן, זהו ללא ספק הסמל של העיר.

כיכר מוחמד החמישי התוססת היא אחת המרכזיות בעיר וכדאי לבקר גם בארמון המלכותי שמזרחית לפארק איססקו ובקתדרלת הלב הקדוש הבוהקת בלובנה. המטבח בקזבלנקה מצטיין בקוסמופוליטיות ומנות הדגים ומאכלי הים בו מעולים.

מסגד חסן השני בעיר קזבלנקה, מרוקו. ShutterStock
עיר קוסמופוליטית תוססת ומונומנט אחד אדיר. מסגד חסן השני בקזבלנקה/ShutterStock

מעיר הבירה אל העיר המלכותית

מקזבלנקה כדאי להמשיך צפונה לאורך החוף אל רבאט, בירת מרוקו. למרות שהיא הבירה, רבאט היא יחסית צעירה לערים הגדולות והמפורסמות במדינה והיא החלה כמצודה במאה ה-12 ומכאן נגזר שמה - מצודה. השילוב בה בין בנייה עתיקה למודרנית הוא יפהפה והעיר הוכרזה כאתר מורשת עולמית ב-2012 בזכות כך. גם לרבאט יש מונומנט על שם המלך חסן - מגדל חסן, מינרט שבנייתו לא הסתיימה. המגדל היפהפה בנוי מאבן חול אדומה ונישא לגובה 44 מטרים. מונומנטים נוספים בעיר הם תיאטרון מוחמד החמישי וארמון המלך.

אחרי ביקור בשלוש מהערים הגדולות והחשובות במרוקו, זה הזמן לקצת שטח. נסיעה לכיוון צפון-מזרח אל העיירה שפשוואן תביא אתכם אל שולי ערי הריף ואל מרוקו הכפרית יותר. בדרך תוכלו לעצור בקבר עמרם בן דיוואן - "עושה הניסים" שיהודי מרוקו וגם יוצאי מרוקו הבאים מישראל, מבקרים בו.

אם תדרימו אל מקנס (Meknes) תוכלו לראות את שער באב אל נצור, אחד השערים המפוארים והיפים במדינה. בנייתו הסתיימה ב-1732 וסביב דלתות העץ הגדולות יש קשתות וציפוי של אריחים ירוקים. מקנס נחשבת לאחת מארבע הערים המלכותיות של מרוקו והיא מוקפת חומה שאורכה קרוב ל-25 קילומטרים - הארוכה ביותר במרוקו. רוצים ליהנות קצת מאוכל רחוב ולרכוש מזכרות מקומיות? לכו לכיכר אל-הדים שלמרגלות החומה.

השער הכחול בעיר פס, מרוקו. ShutterStock
העיר העתיקה שבה היא מהגדולות והמיוחדות בעולם. פס/ShutterStock

העיר היהודית של מרוקו

הקרבה של מקנס לפס הופכת אותה לתחנה הבאה במסע. מי שאחראים במידה רבה לעיצוב פניה של העיר הם היהודים, שהפכו אותה במהלך הדורות ל"עיר יהודית". במאה ה-12, עקב הגזרות על יהודי קורדובה, נדד הרמב"ם אל העיר פס, ופעל בה במשך כחמש שנים. לאחר הוצאתו להורג של מורו וראש הקהילה בעיר, הרב יהודה הכהן אבן-שושן, עזב הרמב"ם למצרים, אולם ביתו עדיין ניצב בעיר העתיקה. העיר העתיקה שבה היא מהגדולות והמיוחדות בעולם, וחומתה נמתחת לאורך 17 קילומטרים. ב-1976 אונסק"ו הכריז עליה כאתר מורשת עולמית ובין סמטאותיה תעברו מסע בזמן כשתראו בעלי מלאכה - נגרים, נפחים, בורסקאים, חייטים - יוצרים מוצרים וחפצי אמנות בטכניקות ובכלים שבהם השתמשו אבות אבותיהם.

מדרסת אבו ענאנייה מהמאה ה-14, היא תחנת חובה. מלבד לימודי דת נערכו בו בעבר הוצאות להורג. הקשתות במבנה, והגלופות על קירותיו ושעריו הופכים אותו לייחודי ומרשים. כדאי לבקר גם בקברו של מייסד העיר המלך אידריס השני, הנחשב לקדוש ולחשוב בקברי העיר וכן בבית הכנסת אבן-דנאן שמחוץ לעיר העתיקה ובבית הקברות היהודי העיר.

קופצים על הג'יפ וקורעים את הדיונות בסהרה

רגע, מתי עולים על הג'יפים? עכשיו. דרומית לפס, באזור איפרן נמצאות דיונות החול העצומות של מרזוגה. החולות נתזים מגלגלי הג'יפים וישנם כמה מעברים שבהם הניסיון ויכולות הנהיגה שלכם יצטרכו לבוא לידי ביטוי כדי שלא תיתקעו בחול. הג'יפים יוליכו אתכם אל הקירות האדירים של קניון טודרה שבהרי האטלס. המצוקים הנישאים מעל, השמיים החולים והגוונים הרבים של אדמה חומה ואדומה יותירו בכם רושם עז. רוב הדרך נוחה מאוד לנסיעה, אבל גם בו יש כמה מעברים שיאתגרו אתכם מעט.

טיול ג'יפים, הדיונות של מרזוגב, מרוקו. ShutterStock
באזור איפרן נמצאות דיונות החול העצומות של מרזוגה ויוצרות מגרש משחקים לרכבי 4X4/ShutterStock

טיול ג'יפים נוסף שמומלץ לעשות במרוקו הוא צפונית לאגאדיר, העיר הקסומה שמרכזה ההיסטורי נחרב ברעידת אדמה ב-1960 והשתקמה מאז. האזור שצפונית לעיר פופולרי מאוד כשמדובר בטיולי ג'יפים ורבים מהם מגיעים אל "עמק גן עדן" שבין ההרים ובו בריכות מים טבעיים מזמינים ומרעננים לטבילה.

טיולי ג'יפים אלה יחשפו בפניכם את מרוקו הפראית, זו שאוצרות הטבע לה מרתקים ומפעימים. הרי האטלס, העמקים הירוקים והדיונות העצומות ישמשו מעין מגרש משחקים מוטורי ויהפכו את הטיול לכזה שמשלב בצורה מאוזנת בין עיר לכפר, בין טבע לכרך, בין היסטוריה ותרבות לשכיות חמדה ציוריות. המסע בין עריה וחופיה של מרוקו להריה וכפריה יגלה את פניה היפות.

פגסוס טיולים מאורגנים

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully