וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכל טוב, מלונות בשליש מחיר וחופים משגעים: היעד הקרוב שחוזר ובזול

10.6.2019 / 13:22

"להגיע למצב שבו ישראלים לא ירצו לטייל בטורקיה בגלל פוליטיקה? זה אסון לכולנו". התיירנים באיזמיר מתגעגעים אלינו, והטיסות הישירות שיחלו בקיץ מעודדות אותם. "עכשיו הזמן גם לגלות את חבל הארץ שלנו כאן באזור איזמיר", הם אומרים

אלאצ'טי איזמיר טורקיה. Shutterstock, ShutterStock
עיירת החוף אלאצ'טי באיזמיר, טורקיה/ShutterStock, Shutterstock

"זה עצוב. אפילו טראגי", אומר בכאב אמרה כשהוא מלווה אותנו, קבוצה קטנה מישראל, לכיוון המיניבוס שהוריד אותנו במרינה של אלצ'אטי (Alacati), מערבית לאיזמיר. "אני רוצה לראות כאן ישראלים. אנחנו אוהבים ישראלים. מה שארדואן יצר הוא בלתי נתפס. להגיע למצב שבו ישראלים לא ירצו לטייל בטורקיה בגלל פוליטיקה? זה אסון לכולנו".

אמרה הוא הבעלים של מסעדת הדגים המהפנטת לאגאדה (Lagada) במרינה של אלצ'אטי. כשחיים רביבו שיחק בפנרבחצ'ה לפני כמעט 20 שנה, הוא חי באיסטנבול והתחיל את דרכו בעולם התיירות והמסעדנות. רביבו נהג לאכול אצלו דגים. "ישראלים היו מציפים את איסטנבול ועוד קודם את אנטליה", הוא זוכר היטב. "הקשר היה נפלא. אבל אסור להרים ידיים. ארדואן חי על הכפריים ועל המסכנים. הוא ניזון משטיפת מוח שהוא עושה. אסור לתת לו לנצח את מה שהיה כל כך הרבה שנים בין העם הטורקי לעם בישראל. כבר עכשיו אני מבין שיש שינוי ויותר ישראלים חוזרים לאיסטנבול ואנטליה. עכשיו הזמן גם לגלות את חבל הארץ שלנו כאן באזור איזמיר".

מסעדת הדגים לאגאדה באלאצ'טי באיזמיר טורקיה. יניב טוכמן, אתר רשמי
אחת ממנות הדגל במסעדת הדגים "לאגאדה" באלאצ'טי/אתר רשמי, יניב טוכמן

הימים שבהם ישראלי הרגיש כמו מלך בטורקיה

המסע בן שלושת הימים לאיזמיר ולעיירות החוף מערבית ודרומית לה, נפתח בכלל בסלון הבית בראשון לציון. טלפון עם הצעה לטוס לטורקיה ולעשות כתבה על איזמיר וסביבתה, נתקל בסירוב מצד האשה. והיא דווקא זוכרת את טורקיה לטובה. בספטמבר 2001, חמישה ימים לפני אסון התאומים, הצעתי לה נישואין על מטוס בדרך לנופש בבודרום שבטורקיה. 320 נוסעים על מטוס האיירבוס שמעו אותי מציע לה מתא הטייס להתחתן, כשעוד אפשר היה להיכנס לקוקפיט תוך כדי טיסה.

רחוק מאוד מימי אוניית המרמריס ומשלטונו של ארדואן הציפו הישראלים את הקלאבים של אנטליה, קמר, בודרום ומרמריס ונסעו לראות כדורגל ולעשות קניות בבזארים של איסטנבול. הישראלי הרגיש כמו מלך בטורקיה גם אחרי שזו סגרה את בתי הקזינו. הפעם היה צריך לשכנע את האשה שאיזמיר היא לא יעד לטרור ושמי שרוצה לפגע, לא בוחר בה כמטרה אפילו שמדובר במטרופולין ענק של 4 מיליון תושבים עם שפע של חברות מערביות שעושות עסקים בנמל השני בגודלו בטורקיה.

חברת הנסיעות תלמה (TALMA) לקחה על עצמה את הנסיעה בשיתוף טורקיש אירליינס. הטריגר, חברת התעופה הטורקית החלה החודש להטיס ישראלים ישירות לאיזמיר. אנחנו עוד טסנו עם חניית ביניים באיסטנבול מה שהופך את ההגעה לאיזמיר להרבה יותר ארוכה, אבל מעתה ניתן יהיה להגיע לעיר הממוקמת על הים האגאי בטיסה ישירה מנתב"ג בקצת יותר משעה וחצי בלבד. ארבע טיסות שבועיות תפעיל טורקיש אירליינס לאיזמיר והן מתווספות לחמש הטיסות השבועיות של החברה לאנטליה ולעשר הטיסות היומיות לאיסטנבול. רוב הנחיתות של הישראלים באיסטנבול הן עדיין לצורך קונקשן לעשרות יעדים על הגלובוס, אבל יש כבר הרגשה קלה של שינוי ויותר ישראלים נשארים לבלות בעיר הטורקית, אולי גם בגלל 'הכלה מאיסטנבול'.

עוד באותו נושא

טרנד החופשות החדש של טורקיה: התיירים באים להשתיל שיער

לכתבה המלאה
כיכר אתאטורק באיזמיר טורקיה. יניב טוכמן, אתר רשמי
כיכר אתאטורק באיזמיר/אתר רשמי, יניב טוכמן

מותגים במחירים נמוכים בהרבה ממה שתמצאו בארץ

שדה התעופה עדנאן מנדרס באיזמיר מאוד מודרני וגדול. אין דוחק, אין המולה, אין תחושה שהגעת למקום עמוס. 20 דקות נסיעה משדה התעופה ואיזמיר מתגלה בעוצמה מלאה. מצד אחד בנייני ענק חדשים ואלגנטיים. מצד שני שכונות צפופות של אנשים קשי יום. מזג האוויר יותר נוח מאשר בישראל, אם כי חם כמעט באותה מידה. אף שאיזמיר יושבת על רצועת ענק שהים נוגע בה, אין לה חופי רחצה, כך שאת המפגשים עם הים צריך לעשות בעיירות החוף צ'שמה ואלאצ'טי מערבית לאיזמיר או בקושדאסי דרומית לה.

שלושה בתי מלון ברמה גבוהה מאוד ממוקמים במרכז איזמיר. הילטון שהיה עד לא מזמן הבניין הגבוה באיזמיר מתנשא לגובה של 32 קומות. מהקומות הגבוהות ניתן לראות את כל מפרץ איזמיר עם ספינות הענק שמגיעות לפרוק בנמל סחורות. סוויס הוטל הוא המלון היקר בעיר והוא הרבה יותר מוזיאון ממלון עם 800 פריטי אספנות שהובאו מכל העולם למסדרונות ולחללים השונים. מלון מובנפיק נמצא ממש על כיכר אתאטורק ומציע את מסעדת הגורמה מרגו, שממנה נשקף נוף נהדר של הכיכר המרכזית של העיר.

המחירים במלונות כמעט שליש מבתי המלון היקרים של תל אביב. את הסוויטה הענקית במלון סוויס הוטל אפשר לקחת בחודש יוני בפחות מ-1,500 שקל ללילה ומדובר בחדר של כמעט 80 מטר שיש בו הכל. מזרחית למלון נמצא רובע הקניות אלסנג'ק ובו חנויות מותגים במחירים נמוכים בהרבה ממה שתמצאו בארץ. אבל את ההבדל הגדול במחירים מוצאים במסעדות ובברים, ממש כמו במזרח אירופה. "400 דולר אני מרוויח בחודש", מסביר פקיד הקבלה בן ה-27 במלון הילטון. "אז ברור שהדלק יעלה רק יורו אחד לליטר ושהאוכל יהיה זול בהרבה ממה שאתם מכירים במסעדות בישראל. תייר שמגיע לכאן ממדינה עם כסף, יכול להרגיש כמו נסיך עם המחירים שלנו".

מפרץ איזמיר ממלון הילטון טורקיה. יניב טוכמן, אתר רשמי
מפרץ איזמיר מהקומה ה-23 במלון הילטון/אתר רשמי, יניב טוכמן

ארדואן נתן הוראה לשמור על בתי הכנסת (צילום: יניב טוכמן)

אין עדיין ישראלים רבים שמטיילים באיזמיר. הבודדים הם כאלה שמגיעים לראות את הבית של ההורים או דור אחד קודם. בשיאה מנתה הקהילה 40 אלף יהודים והיתה שנייה רק לקהילה היהודית האדירה של איסטנבול. היום נותרו רק 920 יהודים בעיר, אבל ארדואן נתן הוראה לשמור על 15 בתי הכנסת שלהם ובימים אלה משפצים שלושה מהם. הגדול הוא 'בית ישראל' ובו מתקיימות תפילות בסופי שבוע וכמובן אירועי חתונה ובר מצווה. "יש לנו קהילה מאוד אינטימית ופעילה", מעיד באנגלית מדריך הטיולים היהודי אליעזר שחי באיזמיר מהיום שבו נולד. "בוואטסאפ דואגים למניין בבתי הכנסת בסופי השבוע וכשיש חתונות, בר מצווה או בת מצווה הקהילה מתאגדת ויודעת לכבד. אנחנו לא מרגישים כאן טיפה של עוינות ויתרה מכך הרבה יהודים מצביעים לארדואן כי הוא שומר על בתי הכנסת ועל הדת היהודית, אבל האמת היא ש-65 אחוז מתושבי איזמיר הם אופוזיציה לארדואן. זה מלמד עד כמה האנשים כאן רחוקים מאוד ממה שהוא מייצג".

התייר הישראלי קורץ מאוד לחברת הנסיעות המקומית איטלטור (Italtur). "איזמיר שונה מאוד מאיסטנבול", טוענת אירה מבעלי החברה. גם היא יהודייה ובילתה בתקופות ממושכות בישראל. "לאיזמיר יש קצב אחר. יש לה רוגע ושלווה לעומת איסנטבול ההומה. תנועת המכוניות כאן רגועה יותר. האנשים שלווים יותר. קצב החיים טוב יותר הרבה בגלל מזג האוויר שהוא הטוב ביותר בכל טורקיה. העיר ממוקמת על הים האגאי והיא מציעה הרבה אתרים היסטורייה לצד אתרי תיירות שנמצאים ממש קרוב לעיר, שלא לדבר על החמאם הטורקי המפורסם כמוהו יש בשפע בעיר".

אחד מבתי הכנסת שנשתמרו באיזמיר. יניב טוכמן, אתר רשמי
אחד מ-15 בתי הכנסת שנשתמרו באיזמיר/אתר רשמי, יניב טוכמן

הגעה לאיזמיר לא תהיה שלמה בלי יציאה מערבה לעיירות החוף צ'שמה (Cesme) ואלאצ'טי (Alacati). שכירת רכב הכרחית, אם כי קיימת גם תחבורה ציבורית אבל ההשכרה כל כך זולה והדלק לא יקר, כך שכדאי מאוד לשכור מכונית. לא פחות חשוב זו העובדה שבין איזמיר לבין עיירות החוף קיימת אוטוסטראדה בת שלושה נתיבים לכל כיוון, כך שהנהיגה מאוד בטוחה ונוחה. צ'שמה נחשבת לעיירת החוף אליה נוהרים עשירי טורקיה בחופשות הקיץ. בית חוף עולה כשני מיליון דולר, אך ברצועה של צ'שמה מאות מקומות לינה עם מגוון של מחירים. מלונות רדיסון בלו ושרתון יציעו אירוח אלגנטי על החוף עם מכוני ספא מפנקים, אבל אפשר גם ללכת על מלונות הבוטיק הזולים והאינטימיים יותר. במרינה של צ'שמה מסעדות ובתי קפה רגועים מאוד ואם רוצים גם להרגיש את יוון בטיול, מעבורת לוקחת לאי היווני חיוס הקרוב כל כך.

מרחק של רבע שעה נסיעה דרומה מצ'שמה נמצאת אלאצ'טי, שבנויה על מפרצונים שמותאמים מאוד לגלישת רוח. לא במקרה הקים במקום גולש הרוח האולימפי קורהאן בית ספר לגלישה ותוך זמן קצר, אפשר לצאת עם הרבה ידע. הוא התחרה בתקופות מסויימות בגל פרידמן ובשחר צוברי שלנו ועכשיו הוא רק מחכה לישראלים שיבואו להתנסות עם הגלשן וליהנות מהרוח האדירה שנושבת לתוך המפרצונים של אלאצ'טי ומשיטה את הגלשן מהר מאוד.

גם באלאצ'טי מגוון מלונות. ביבלוס ריזורט (Biblos) החדש שנפתח בחודש מארס הוא חגיגה. מלון פאר מוקפד שבעליו חשבו על כל דבר כדי להפוך אותו לייחודי. העצים הובאו מספרד, השיש והקרמיקות היקרים ביותר בטורקיה ומנות האוכל שמוגשות במסעדות של המלון הן יצירת אמנות. לריזורט הזה עדיף להגיע בחודשים הפחות מתויירים אז גם אפשר לתפוס לילה אחד במחיר שפוי של אלף שקלים. ביולי ובאוגוסט המחירים קופצים עד פי שלושה ויש גם מינימום של לילות, כך שהסיפור הופך הרבה יותר יקר ומתאים לסוג מסוים של אוכלוסיה.

אבל באלאצ'טי יש גם הרבה מלונות בוטיק במחירים שפויים. ליקור האנם (Likor Hanim) הוא מהטובים שבהם. מלון שמנוהל על ידי זוג אחים וכל אורח שמגיע אליו יוצא עם מתנה עבודת יד כדי שלא ישכח כל חייו את הביקור במקום.

חובבי היין לא יוכלו לחזור חזרה מאלאצ'טי לאיזמיר ללא עצירה באמצע הדרך בכפר אורלה (Urla). נסיעה מפותלת בכבישים צרים ברחבי הכפר מובילה למרכז עשיית יין. אחרי סיור מודרך בחינם מתיישבים לטעימת שישה סוגי יינות, גם אדומים וגם לבנים, בליווי גבינות ודברי מאפה יבשים. גם מי שלא עף על יין, יעוף על הביקור במקום הנעים כל כך וההמלצה היא להגיע בשעות הערב כאשר השקיעה באזור איזמיר היא מאוחרת מאשר בישראל ונושקת לשעה 9 בלילה.

מרינה בעיר צ'שמה איזמיר טורקיה. יניב טוכמן, אתר רשמי
לכאן נוהרים המקומיים בקיץ. המרינה בצ'שמה/אתר רשמי, יניב טוכמן

"אנחנו מחכים לישראלים בחזרה"

ביקור בצ'שמה, אלאצ'אטי ואורלה לצד השהייה באיזמיר יכול לספק סוף שבוע מושלם אבל למי שיש עוד קצת זמן ומגיע לאיזמיר לחמישה ימים עד שבוע, כדאי לו לרדת שעה נסיעה מאיזמיר לכיוון קושדאסי (Kusadasi). מלונות מרהיבים פרושים בעיירת החוף הנהדרת הזו ויש שפע של מקומות לספורט ימי במחיר טוב.

הבזאר של קושדאסי יכול להיות נקודת ציון מושלמת לסיום הטיול ורגע לפני החזרה לארץ חובה להצטייד בכמה מותגי חיקוי טורקיים עשויים היטב, שלא לדבר על מעילי העור שמשוועים לקונים מישראל. "מאז שהישראלים לא מגיעים ירדו הקניות בעשרות אחוזים", מספר הקאן מאחת מחנויות הבגדים בבזאר של קושדאסי. כשאני מתעקש שיש דווקא הרבה תיירים ממדינות אחרות במדרחוב, הוא מסכם: "אלה בעיקר רומנים ובולגרים והם מפרנסים רק את מוכרי הגלידות כאן. הישראלים היו קונים בגדים, נעליים. היתה פרנסה טובה. אנחנו מחכים להם בחזרה".

הטיסות הישירות מאיזמיר לישראל מקצרות כאמור את החזרה הביתה, אבל מי שרוצה לעשות חניית ביניים באיסטנבול, חייב למצוא דרך להתענג, לפחות פעם אחת, על לאונג' העסקים של טורקיש אירליינס בנמל החדש. מקלחות, מיטות למנוחה, בתי תפילה (כולל ליהודים) וכמובן אוכל משובח ממתינים בטרקלין שנחשב לאחד הטובים בעולם.

ייקח עוד זמן עד שטורקיה תחזור להיות יעד פופולארי לתייר הישראלי והרבה כמובן תלוי במידת ההתלהמות של האיש שעומד בראש המדינה שהבריח את הישראלים, אבל בקיץ 2019 מתחילים להרגיש ניצני חזרה למקומות שהיו כל כך מבוקשים לפני קצת יותר מעשר שנים וכעת נוסף יעד חדש, איזמיר שמציע את כל החבילה שהישראלי כל כך אוהב.

*הכותב היה אורח של תלמה נסיעות ותיירות וטורקיש אירליינס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully