וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוללנים גילו: המערה הגדולה בעולם - הרבה יותר גדולה ממה שחשבו

מערת סון דונג בוייטנאם נחשבת לגדולה בעולם. לאחרונה גילו בה צוללנים נהר תת-קרקעי אדיר שמוסיף לשטחה למעלה ממיליון וחצי מ"ר. "זה כמו שמישהו יגלה פתאום בליטה נוספת על פסגת האוורסט, שתוסיף לגובהו 1,000 מטרים נוספים"

מערת מלחם מערת המלח הארוכה בעולם בים המלח/האוניברסיטה העברית

בווידאו: מערת המלח הארוכה בעולם, שהתגלתה לאחרונה ב...ישראל

בשנות ה-90, גילה תושב מקומי את פתחה של מערת הענק הזו, החבויה בליבו של יער טרופי בוייטנאם, במקום שהוכרז כפארק הלאומי פהונג נהא-קה באנג (Phong Nha-Ke Bang). המערה, הקרויה סון דונג (Son Doong, "מערת נהר ההר"), נחקרה ונחשפה על ידי חוקרים בשנת 2009, והיא נחשבת לגדולה ביותר בעולם. האולם המרכזי שלה לבדו מתהדר ברוחב ממוצע של כ-150 מטרים ובאורך של יותר מחמישה ק"מ.

כעת, הודות לעבודתה של משלחת מחקר שפעלה במערה, מסתבר שהיא יותר גדולה ממה שסברנו בעבר. רשת CNN מדווחת כי משלחת של שלושה צוללנים בריטים העוסקים בחקר מערות - שאף השתתפו במבצע ההצלה המתוקשר שבו חולצו נערים מתוך מערה בתאילנד בשנה שעברה - סיימה לאחרונה את עבודתה במערה שבמרכז וייטנאם.

במהלך הצלילות, הם גילו מנהרת מים תת-קרקעית לא מוכרת, שלמעשה מחברת את מערת סון דונג עם מערה אדירה נוספת - האנג תונג (Hang Thung).

עד היום, היה ידוע כי שטח מערת סון דונג עומד על 38.5 מיליון מ"ר. גילוי החיבור החדש מגדיל את שטחה ב-1.6 מיליון מ"ר נוספים. "זה כמו שמישהו יגלה פתאום בליטה נוספת על פסגת האוורסט, שתוסיף לגובהו 1,000 מטרים נוספים", אומר הווארד לימברט (Howard Limbert) יועץ טכני בחברת Oxalis, המוציאה טיולי אתגר בפארק הלאומי וסייעה למשלחת המחקר הנוכחית. "למעשה, אפשר לקחת כל מערה אחרת בכדור הארץ, ולתחוב אותה בקלות אל מערת סון דונג. הגודל שלה פשוט שערורייתי".

צל מערת סון דונג. Creative Commons
גדולה יותר ממה שחשבו עד כה. מערת סון דונג/Creative Commons

נהרות, ג'ונגלים וקופים: טיולי אתגר במערה

לימברט אומר כי בעבר סברו כי שתי המערות מחוברות בנהר תת-קרקעי, אך אף בן אנוש לא צלל בו מעולם. במהלך המשימה, הגיעו הצוללנים לעומק של 78 מטרים ושובו לפני השטח. עם זאת, בעומק זה, הם השתמשו בכלי מדידה מיוחדים וקבעו כי העומק הרשמי של הנהר עשוי להגיע לכקילומטר.

"הם לא ציפו לעומק כה מרשים, מאחר שהנהר התת-קרקעי במערה הנוספת רדוד יחסית", מוסיף לימברט. "בעיניי זה בלתי ייאמן שהמערה הזו ממשיכה עוד להפתיע. עד שנת 2009, אף בן אדם לא נכנס אליה. מסתבר שיש עוד כל כך הרבה מה לחקור על פני הכוכב שלנו".

אך המערה היא רק חלק מהסיפור. בשל גודלה העצום וקרני שמש שחודרות אליה במקומות מסוימים שבהם תקרתה קרסה, נוצר במערה עולם חי וצומח שוקק, המאכלס שני ג'ונגלים. כך למשל, ניתן למצוא בה קופים וציפורים ממינים שונים, לצד מינים אנדמיים.

אחד היעדים היפים והמרתקים בעולם

בשנת 2013, נפתחה המערה לביקורי מטיילים, ומאז היא נחשבת לאחד היעדים היפים והמרתקים בעולם. מי שמבקש לטייל במערה חייב לעשות זאת באמצעות טיולים מאורגנים של אותה חברת תיירות שקיבלה את הזיכיון. הטיול כולל ירידה של 80 מטרים אל עומק המערה באמצעות רתמות, חצייה של נהר תת-קרקעי, טרקים בג'ונגלים, טיפוס על מצוקים ועוד. הטיול נמשך ארבעה ימים וכולל לינת קמפינג בתוך המערה.

הטיולים במערה נערכים בחודשים ינואר-אוגוסט. המחיר לאדם עומד על כ-3,000 דולר. בכל טיול ישנם לא יותר מעשרה מטיילים, ובסך הכל עד 1,000 מטיילים בשנה בלבד.

"הטיול הזה בהחלט מאתגר, אבל הוא מתאים לכל מי שיש לו כושר גופני סביר ולא אכפת לו להתכסות בבוץ", מוסיף לימברט. "כאן גם שוחים בנהר בחושך מוחלט - חוויה בלתי שגרתית בהחלט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully