וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מים חיים: מעיינות שהוקמו לזכר חללי צה"ל

3.5.2022 / 9:46

מעיינות רבים ברחבי הארץ שוקמו, שופצו והוכשרו בידי חברים ובני משפחה של חללי צה"ל. לרגל יום הזיכרון, הנה 6 מקורות מים הטומנים בחובם סיפור של הנצחה

השביל הרטוב בעמק המעיינות/צילום: זיו ריינשטיין

באמצע שנות ה-90, כאשר חגג את בר המצווה שלו, ביקש צפריר בר אור לפגוש את ראש הממשלה דאז, שמעון פרס - שביקר באותה עת בעירו, עכו. בזכות עיקשותו, אכן נערכה בין השניים פגישה רשמית, שהותירה בצפריר רושם עז.

צפריר בגר, התגייס לצה"ל והתקבל ליחידת "עורב" של גולני. בשנת 2007 קיבל פיקוד על היחידה, שהגיעה להישגים מרשימים, ובמבצע "עופרת יצוקה" אף קיבל צפריר אות הצטיינות מהרמטכ"ל על תפקודו.

צפריר נפל ביולי 2014, במהלך פגיעת טיל במבנה בו שהה, במהלך מבצע "צוק איתן" בעזה. חודשיים וחצי לאחר מכן, נולד בנו, הראל - ראשי תיבות של "הרם ראשך אביך לצידך". כמו נופלים רבים אחרים, הונצח צפריר על ידי קרוביו באמצעות טיפול, שימור ושיפוץ מעיין בטבע. למעשה, מעיינות רבים ברחבי הארץ אוחזים בשני שמות. שמם המקורי, והשם שניתן להם בידי מנציחיהם של נופלים במערכות ישראל. הנה כמה מהיפים שבהם.

אנא שימו לב: ברבים מהמקומות הללו אין פינוי אשפה מסודר. אנא איספו אחריכם ושמרו על הניקיון.

עין דיבשה, רמת הגולן

במקום שבו רמת הגולן ועמק החולה נושקים זה לזה, בוקעים מספר מעיינות יפים. כך למשל, עין תינה השופע, שבו גם מסלול טיול קצר. בסמוך לו, ישנו מעיין קטן ונסתר יותר - עין דיבשה. זהו גם המעיין המנציח את צפריר בר אור.

המעיין שוכן על צלע גבעה ירוקה, וההליכה אליו נערכת על חלוקי בזלת, בתוך או לצד זרם מים רדוד. כאן, הכל שזור בסבך חינני של צמחי קנה ושיחי פטל. בקרבת מקום ישנה טחנת קמח קדומה. הטבילה עצמה מתאימה למשפחות עם ילדים קטנים, בזכות המים הרדודים.
מומלץ לשלב עם טיול בעין תינה הסמוך.

להגיע: נוסעים צפונה בכביש 918, לכיוון צומת גונן. כ-6 ק"מ צפונית לגשר הפקק חולפים על פני החנייה הגדולה של עין תינה. ממשיכים כחצי ק"מ על הכביש לכיוון צפון, ומחנים במפרץ חנייה קטן. הליכה של כ-700 מטרים לפי השילוט תביא אתכם אל המעיין.
לזכרו: עין דיבשה מנציח כאמור את רס"ן צפריר בר אור, יליד 1982. הוא נפל ב-20.7.2014, במהלך פגיעת טיל במבנה בו שהה, במהלך מבצע "צוק איתן" בעזה.

הדף לזכר צפריר בר אור באתר "יזכור"

מעיין עין דבשה בעמק החולה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
ההליכה למעיין נערכת על חלוקי בזלת. עין דיבשה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

עין אורן / עין חזין, עמק יזרעאל

בריכת המים הקטנה הזו הרבה יותר עמוקה ממה שנדמה כאשר מביטים בה מן הצד. זוהי "בריכת פלאות" נהדרת, שככל שמעמיקים בה (תרתי משמע), כך מתאהבים בה יותר.

מעיין עין חזין (המוכר גם בכינוי "עין שורשים") מוקף בנופי השדות החקלאיים של עמק יזרעאל - מה שמקנה לו אווירה פסטורלית להפליא. לצדו מתנוסס עץ תאנה ענקי, והמון פינות סתלבט מוצלות, שמתאימות לפיקניק ממושך. ואם אתם כבר כאן, מומלץ לטייל בשמורת יער אלוני אבא הסמוכה.

הגעה: מכביש 75 לכביש 7513 בצומת אלונים. אחרי כ-2 ק"מ יופיע בשול הימני של הכביש מחסום ברזל. מחנים באופן שאינו מפריע, חולפים ברגל על פני השער, וצועדים כחצי ק"מ מזרחה בשביל עפר רחב.
לזכרו: עין חזין זכה בשנים האחרונות לשם נוסף - עין אורן. המעיין שופץ לזכר סמ"ר אורן שמחה-נח מקיבוץ מעלה גלבוע, שנפל ב-20.7.2014, בקרב סג'עייה בעזה, במהלך מצבע "צוק איתן". היה בן 22 במותו.

הדף לזכר אורן שמחה-נח באתר "יזכור"

מעיין עין חזין עין שורשים. איל שפירא,
עץ תאנה ענקי והמון פינות סתלבט מוצלות. עין חזין/איל שפירא

עין ורד, שפלה

עין ורד הוא מעיין קטן וחמוד בשפלה, המתמלא מים בחורף, ומציע טבילות מרעננות עד סוף האביב (בקיץ המעיין מתייבש). מי המעיין זורמים אל בריכה עגולה שעומקה כמטר וחצי וקוטרה כשלושה מטרים. לצדה נקודות רביצה מוצלות ונעימות, ומומלץ לשלב את הביקור בה עם טיול קצר בתל גזר הצמוד לה.

להגיע: נכנסים ליישוב כרמי יוסף מכביש 44 ונוסעים ברחוב גפן עד סופו. שם מחנים ויורדים לשטח בשביל הירוק. השביל מוביל אל תל גזר ובהמשך - אל עין ורד.
לזכרו: סמ"ר איתי שטיינברגר, יליד 1985, גדל בכרמי יוסף הסמוך ונהג לפקוד לעתים קרובות את המעיין, שהיווה חלק מנוף ילדותו. איתי נפל במלחמת לבנון השנייה, ב-12.8.2006, בזמן שפינה פצועים תחת אש באזור הכפר ע'נדוריה, שבדרום לבנון. מהמעיין ועד התל חולף "שביל איתי", שהוכשר על ידי חבריו ובני משפחתו.

הדף לזכר איתי שטיינברגר באתר "יזכור"

מעיין עין ורדה. צילום: איל שפירא,
בריכה עגולה בעומק של כמטר וחצי. עין ורד/צילום: איל שפירא

עין אשקף / עין ערן, הרי ירושלים

עין אשקף הוא שמן של שתי בריכות מים חצובות בסלע (נכון להיום, רק אחת מהן מלאה), שניזונות מעין אשקף, לא הרחק מהיישוב אבן ספיר. הבריכות מוקפות בעצים, נסתרות מעט מן העין, והמים רדודים. הבריכה הגדולה יותר (המלאה), מתהדרת באורך של למעלה מחמישה מטרים. מומלץ להגיע בעונה זו, מאחר שבשיא הקיץ, המים מתמעטים במידה ניכרת.

להגיע: נכנסים לרחוב גביש באבן ספיר, נוסעים כל הזמן ישר, מחנים ליד שער ברזל וממשיכים רגלית בדרך עפר. פיצול הדרך הימנית יביא אתכם אל הוואדי, ואל המעיין.
לזכרו: המעיין קרוי גם "עין ערן", והוא מנציח את סמ"ר ערן דן גור, יליד ירושלים. ערן, לוחם גולני, היה אמור להישאר בבסיס לתורנות מטבח, אך הוא התעקש לצאת עם חבריו לפעילות במבצע "חורף חם". בקרב זה, שהתחולל ב-1.3.2008 בג'בליה שבעזה, הוא נהרג. המעיין שופץ על ידי אחיו, נדב וגיא, יחד עם חברים רבים.

הדף לזכר ערן דן גור באתר "יזכור"

מעיין עין אשקף. איל שפירא, איל שפירא
הבריכות מוקפות בעצים, נסתרות מעט מן העין. עין אשקף/איל שפירא, איל שפירא

עין שוקו / עין מתן, רמת הגולן

זהו אחד המעיינות היפים, האינטימיים והרומנטיים ברמת הגולן. המעיין הקטן צופה מגבוה לעבר הכנרת, עמק החולה והרי הגליל, הפרוסים לפניכם ללא הפרעה. כאן, בשטח שמורת הטבע מצוקי האון שבדרום רמת הגולן, יש עצים לרוב, וגם ספסלי ישיבה מול הנוף. המים רדודים ומתאימים גם לילדים קטנים.

להגיע: מכביש 98 נכנסים לקיבוץ מבוא חמה, ומחפשים את המצפה שבו ניצב תותח ישן צבוע. כאן מחנים, מחפשים מעבר בגדר ויורדים לכיוון דרום-מערב בשביל תלול. לאחר כמה מאות מטרים, מגיעים למעיין.
לזכרו: השם "שוקו" הוא כינוי החיבה שניתן לסמ"ר מתן גדרי בידי חבריו. מתן, יליד מושב מולדת, שירת בפלס"ר הנח"ל. ב-8.6.2003, הוקפץ עם צוותו למרדף אחרי מחבלים בחברון. מתן נהרג בקרב שנערך בשעות הערב עם המחבלים.

הדף לזכר מתן גדרי באתר "יזכור"

מעיין עין שוקו בגולן. איל שפירא, אתר רשמי
המעיין הקטן צופה מגבוה לעבר הכנרת. עין שוקו/אתר רשמי, איל שפירא

"השביל הרטוב", פארק המעיינות

רבים פוקדים את פארק המעיינות, למרגלות הגלבוע, ומתענגים על בריכות המים של עין שוקק, עין מודע ונחל קיבוצים. לפני שנים מעטות, נחנך כאן "השביל הרטוב" - תוואי קליל המתאים לכל המשפחה, שאורכו בסך הכל 300 מטרים, שאותם צועדים במים הרדודים. השביל מתחיל באזור בריכת עין שוקק הצלולה והגדולה, חולף בסבך ירוק ומגיע אל בריכת טחנת הקמח. המים כאמור אינם עמוקים, וגם ילדים קטנים ייהנו כאן.

להגיע: פארק המעיינות - על כביש 669 בין צומת השיטה לבית שאן, לפי השילוט לגן לאומי גן השלושה.
לזכרו: בני משפחתו וחבריו של סרן צביקה קפלן הם אלו שהכשירו את השביל, שלצדו גם אנדרטה לזכרו. צביקה, יליד 1986, אהב לטייל ולרוץ כאן לעתים קרובות. הוא היה קצין אג"ם של גדס"ר גולני. צביקה נהרג ב-20.7.2014, במהלך מבצע "צוק איתן" בעזה.

הדף לזכר צביקה קפלן באתר "יזכור"

השביל הרטוב עמק המעיינות. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
300 מטרים שאותם צועדים במים הרדודים. השביל הרטוב/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully