וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחיי גיבורי התהילה": מסע זיכרון לילי בין טוראים ואלופים

אביב וישקובסקי

5.5.2019 / 9:21

יום הזיכרון לא באמת מיועד למשפחות השכולות - אלא לנו אזרחי ישראל - כדי שנזכור את "מגש הכסף" שעליו מוגשת לנו המדינה בכל יום מחדש. הנה הצעה לסיור חינם שיתקיים השבוע בקריית שאול בין קברי אלופים, מפקדים וטוראים שנפלו עבורנו, עבור המדינה

בית הקברות הצבאי בקריית שאול. עמית אררט, אתר רשמי
מאלופים ועד טוראים. בית הקברות הצבאי בקריית שאול/אתר רשמי, עמית אררט

במדינת ישראל ישנם מקומות, רבים מדי, בהם התחושה היא שיום הזיכרון הוא יום שקיים בשביל המשפחות השכולות וששאר האזרחים מכבדים את המעמד - כי לא נעים או כי צריך. המשפחות מבקרות בקבר, המשפחות מחכות שיקריאו שם אהובם, וכל השאר עומדים בצפירה ועוברים לחשוב איפה וכיצד לבלות את יום החופש למחרת - יום העצמאות.

מצד האמת, קשה לזכור דבר שאותו לא חוויתי מעולם. מי שלא איבד מישהו - כיצד יזכור אותו? אני שייך לאלו הסוברים שיום הזיכרון לא באמת מיועד למשפחות השכולות - אלא לנו אזרחי ישראל. למשפחות השכולות יש ימי זיכרון לרוב - יום בו נפל, יום של היחידה, יום ההולדת - לעיתים כל יום הוא יום זיכרון. עבורי, יום הזיכרון הלאומי הוא הזדמנות חינוכית בשבילנו - אזרחי ישראל - כדי שנזכור את "מגש הכסף" עליו מוגשת לנו מדינת ישראל בכל בוקר מחדש ובעיקר לקראת חג העצמאות השנתי.

דגל ישראל בחלקה הצבאית בבית העלמין קריית שאול. ראובן קסטרו
מי שלא איבד מישהו - כיצד יזכור אותו?/ראובן קסטרו

להעריך את הזכות להיות עם חופשי

אז מה אתם עושים ביום הזיכרון? חשוב שלא "רק" לזכור אלא גם ובעיקר להוקיר, להיות שותפים בנחמת המשפחות על המחיר הכבד שנלקח מהם למען תקומתנו, ולהעריך עוד יותר את הזכות להיות עם חופשי בארצנו. אז אולי ביקרתם באתר izkor.gov.il והדלקתם נר וירטואלי - לבן משפחה, לחבר או לחלל "אקראי" שהקריב את חייו ואת שנותיו כששירת את מדינתנו. כנראה שתשתתפו ביום בטקס במעגל החברתי הקרוב אליכם - אך מה עוד?

בשנים האחרונות נערכים יותר ויותר סיורים לזיכרון הנופלים - בבתי הקברות, במרחב נפילתם ובנוף ילדותם וחייהם. במסגרת זאת, יש חשיבות רבה למפעל חברתי מיוחד בשם "עמיתים לטיולים", המאפשר לכלל הציבור סיורים ללא עלות (לעיתים נדרשת עלות מינימלית כדי לכסות את ההוצאות על ההיסעים ומערכות שמע) לאורך כל השנה וסיורי זיכרון ייחודיים בתקופה זו.

השנה בשיתוף פעולה עם מספר גופים וביניהם מרכזי הסיור והלימוד קשת יהונתן, בשבילוד ובשבילנו יוצאים עשרות סיורים בנוסף לסיורים העצמאיים של ה"עמיתים" שבגולת הכותרת - "אחיי גיבורי התהילה" - מסע הזיכרון הלילי - בערב יום הזיכרון שייערך השנה בבית הקברות הצבאי השני בגודלו בישראל - בקריית שאול.

עוד באותו נושא

יום הזיכרון: סיורים בין אנדרטאות לזכר חללי מלחמות ישראל

לכתבה המלאה
קברי חיילים ודגלי ישראל בבית העלמין הצבאי קריית שאול. ראובן קסטרו
לעיתים כל יום הוא יום זיכרון. קברי חיילים בקריית שאול/ראובן קסטרו

בין חוויה קולקטיבית לחוויה אישית

קשה לתאר במילים את החוויה של מאות אנשים מהלכים בין הקברים - חלקם מוכרים יותר וחלקם מוכרים פחות, שומעים מסיפורי הנופלים ושרים יחד משיריה היפים של הארץ - כאלו שנכתבו לזכרם ואחרים שמייצגים את התקופה שבה שילמו בחייהם. חוויית המעמד ההמוני לצד השימוש בטכנולוגיה של מערכות שמע אישיות ושימוש באפליקצית "מצייני הדרך" הייעודית, משלבת בין חוויה קולקטיבית לחוויה אישית - פרטית.

אחרי שנתיים בהן המסע נערך בהר הרצל בירושלים, השנה ייערך המסע בחלקה הצבאית בקרית שאול, שם נוקיר את זכרם של יותר מ-3,000 מהחללים הקבורים שם, נבקר אלופים ורמטכ"לים, מפקדים וטוראים - ונתמקד בעשרות החיילים שעוטרו וצוינו לשבח לאורך השנים. ההדרכה תשלב בין הבנת היווצרות הזיכרון הקולקטיבי ותהליכים שאירעו בחברה הישראלית, לבין סיפורי הנופלים המרגשים המלכדים את החברה הישראלית.

פרטים על-אודות מקום ושעת המפגש לנרשמים תמצאו כאן.

*הכותב חוקר ומורה דרך וידריך את המסע כבשנים הקודמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully