טירת לידס באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
טירת לידס באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

רודפי הטירות: הישראלים שלונדון לא מספיקה להם

אודי שפירא

7.3.2019 / 14:37

לונדון מאוד אהובה עלינו, ואנו נשארים לרוב בה. אבל אודי שפירא ואשתו סיוון סקריבנר הם פריקים של טירות ואחוזות עתיקות, וכבר ביקרו ביותר מ-90 ארמונות בבריטניה. מהטירה של אן בולין ועד זו של משפחת רוטשילד - הנה הסיפורים הכי מטורפים שהם מצאו שם

לפני שנה וחצי אישתי סיוון ואני, החלטנו להתחיל לבקר בכל הטירות ובתי האחוזה החשובים ביותר באנגליה וויילס. עד היום ראינו כבר למעלה מ-90 מהם, מה שבטח שווה איזה שיא עולמי (או שיא גינס?) נסענו צפונה עד לגבול הסקוטי, נסענו דרומה עד לקורנוול, וחרשנו את ווילס מצפון עד דרום. אחד הדברים הראשונים שגילינו על טירות היה שהן כמו קרחונים, כלומר רק חלק קטן מהן גלוי על פני השטח.

כדי ממש ליהנות מביקור בטירה כדאי להתחבר לסיפורים המרתקים ולדמויות המעניינות שקשורות בהן. נכון, בכל טירה או בית אחוזה תוכלו למצוא מדריכים שישמחו לעזור לכם לגלות את אותם סיפורים, אבל רק אם תדעו לשאול אותם את השאלות הנכונות תוכלו לקבל את התשובות המעניינות. עד היום אספנו כ-200 סיפורים כאלו, וריכזנו אותם יחד עם התאורים של הביקורים עצמם בבלוג שנקרא chasingcasltes.net ובעמוד פייסבוק שנקרא "רודפי הטירות".


עוד בנושא:
לגוון את מפת הטיולים: ערים לא מוכרות באירופה שמחייבות ביקור
ווינדזור: מה כל כך מיוחד בעיר שבה מתחתנים בני המלוכה באנגליה?
ערים באירופה שבהן תוכלו למצוא גראס ומריחואנה בחופשה


רובן המוחלט של הטירות שאנחנו מבקרים הן טירות שעדיין ניתן לחיות בהן, ומה שהופך את הביקור בהן לכל כך מיוחד הוא לא רק ההיסטוריה שלהן, אלא גם העובדה שהן מוקפות בגנים ובנוף הכי יפה שיש, ובחלק מהמקרים הן גם צמודות לכפרים או עיירות היסטוריות שיפים כמעט כמוהן (בקיצור שלושה במחיר אחד).

לונדון היא אחד היעדים הכי פופולריים לתייר הישראלי, אבל מעט מאוד ישראלים "מעזים" לצאת ממנה ולגלות אזורים נוספים באנגליה. אבל האמת היא, שלא צריך להתרחק בכלל מלונדון כדי לקבל טעימה מדהימה מכמה מהטירות ובתי האחוזה הכי יפים באנגליה. אני מניח שאם אתם עומדים לבקר בלונדון בפעם הראשונה בחיים שלכם, יש כמה וכמה אטרקציות (ושופינג) שממלאות לכם את לוח הזמנים, אבל אם אתם עומדים בקרוב לבקר בלונדון בפעם השנייה או יותר, למה לא להוסיף לתוכניות שלכם את אחת מהטירות הבאות? הנה המעניינות והמיוחדות שבהן.

נבנתה בסגנון שאטו צרפתי. אחוזת וודסדון

אחוזת וודסדון באנגליה. Shutterstock, אתר רשמי
אחוזת וודסדון באנגליה/אתר רשמי, Shutterstock

טירת היבר (Hever Castle)

מה מיוחד בה? טירת היבר היא הטירה שבה נולדה וגדלה אן בולין, מי שתהיה אישתו השנייה של הנרי השמיני (והמלכה האנגלית הראשונה שתאבד את הראש). מאחר והמלך חיזר אחרי אן בעקביות כעשר שנים הוא הגיע לבקר בטירה די הרבה פעמים ואפילו היה לו בה "משרד" משלו. בתחילת המאה ה- 20 קנה את הטירה וויליאם אסטור, האיש שהיה אז הכי עשיר באמריקה, הוא השקיע בשיפוץ שלה רבע מיליארד דולר (בערך של היום) אז כמו שאתם יכולים לדמיין, יש הרבה מה לראות.

אילו סיפורים מעניינים גילינו עליה? אחרי משפחת בולין חיה בטירה משפחת אצולה קתולית בשם וולדגרייב. בתקופת המלכה אליזבת המשפחה ניסתה לשמר את הדת שלה על ידי החבאה של כמרים קתולים בתוך מקומות מסתור שנקראו "חורי כמרים" בלפחות אחד מהם התגלה שלד…והטענה היא שהמקום רדוף. אנשים אחרים טוענים שאן בולין היא זו שרודפת את הטירה (אני חושב שזה טיפשי, כי הרי היא מתה בכלל במקום אחר…)

מה יש לראות? מלבד הטירה, וויליאם אסטור בנה לצידה כפר שלם בסגנון שושלת טיודור כדי שיהיה לאורחים שלו איפה לישון… סביב הטירה תוכלו למצוא גם מבוך, גן וורדים, גן שעשועים ומוזיאון (וכמובן מסעדה ובית קפה).

איך מגיעים לטירה? הטירה ממוקמת במחוז קנט, דרומית מערבית ללונדון. אפשר לקחת רכבת מתחנת London Bridge אל תחנת Hever (ארבעים דקות נסיעה) ולצעוד קילומטר וחצי עד לטירה (אפשר לקחת גם מונית, אבל מדובר בכפר יפהפה, אז דווקא נחמד ללכת ברגל).

שעות פעילות ומחירים כדאי לוודא באתר הרישמי: https://www.hevercastle.co.uk

אן בולין גדלה כאן. טירת היבר

טירת היבר באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
טירת היבר באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

יש הטוענים שהמקום רדוף

טירת היבר באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
טירת היבר באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

אחוזת וודסדון (Waddesdon Manor)

מה מיוחד בה? זו לא טירה אלא אחוזה, אבל...של משפחת רוטשילד. זה גם הבית היחיד שלהם באנגליה שפתוח לציבור. האחוזה נבנתה בסוף המאה ה- 19, והמשפחה בחרה לבנות אותה בסגנון שאטו צרפתי (הזדמנות להרגיש בעמק הלואר בטיול הבא שלכם ללונדון). המשפחה תכננה לשעשע בה את האצולה והמלוכה הבריטית, ולכן היא מילאה אותה בכמות עצומה של חפצי אומנות וריהוט יוקרתי. משפחת רוטשילד לא הספיקה להחזיק בטירה יותר מדי שנים, כיון שאחרי מלחמת העולם השנייה הממשלה הבריטית הטילה על כל שיכבת האצולה מס ירושה כבד במיוחד (99 אחוזים מערך הבית) ולכן כמעט כל האצילים ועשירי הממלכה בחרו לתת את האחוזות שלהם למדינה במקום. כיום האחוזה מנוהלת על ידי הנשיונל טראסט.

אלו סיפורים מעניינים גילינו בה? למרות שהיא הייתה בידי המשפחה עשרות שנים, אף ילד לא נולד בה… האם יש קללה על האחוזה?

מה יש לראות? רוב החדרים המדהימים המרהיבים נמצאים בקומה הראשונה, אבל אל תפספסו את הקומה השנייה שבה יש תערוכה שמוקדשת לתרומה של המשפחה לציונות ולמדינת ישראל (המתנדבים יישמחו לספר לכם על זה). מחוץ לאחוזה תמצאו גנים עצומים בגודלם, מתחם ציפורים, גני משחקים, מתחם אוכל וגלריה.

איך מגיעים לאחוזה? האחוזה שוכנת במחוז בקהינגהאמשייר צפון מערבית ללונדון. לוקחים רכבת עילית מתחנת מרליבורן לעיירה- Aylesbury זה ייקח פחות משעה, ומשם במונית או באוטובוס (עוד 10 דקות) עד לאחוזת וודסדון. האחוזה כל כך עצומה עד שהנשיונל טראסט מציעה אוטובוס נוסף מהכניסה לאחוזה ועד הבית עצמו...

שעות פעילות ומחירים כדאי לוודא באתר הרישמי: https://waddesdon.org.uk

האחוזה של משפחת רוטשילד. אחוזת וודסדון

אחוזת וודסדון באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
אחוזת וודסדון באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

אחוזת ציון (Syon House)

מה מיוחד בה? זה הבית הלונדוני של משפחת פרסי שמחזיקה בדוכסות נורת'המברלנד (הדוכס הנוכחי עדיין חי בה). מבחוץ הבית לא כל כך מרשים, אבל מבפנים הלסת שלכם תישמט ממקומה. הבית החל דרכו כמנזר שעבר הפרטה, כשהנרי השמיני עשה את הברקזיט הראשון ונפרד מהכנסייה ברומא. שתי מלכות יצאו מהבית הזה בדרכן האחרונה אל הטאוואר, וכשהמלכה ויקטוריה היתה רק נערה, המלך וויליאם הרביעי שלח אותה לבית על מנת ללמוד מהדוכסית כיצד אמורה להתנהג מלכה עתידית (החדר של ויקטוריה עם הריהוט והמיטה המקורית עוד מוצגים בו).

אלו סיפורים מעניינים גילינו בו? הרבה מאוד סיפורים, כמו למשל על אליזבת פרסי האלמנה הבתולה שהתחתנה שלוש פעמים… כשבעלה השני נרצח על ידי "המאהב" השוודי שלה. סיפור אחר נוגע ללוסי פרסי, שהייתה מרגלת כפולה בתקופת מלחמת האזרחים האנגלית, ושעל בסיסה כתב אלכסנדר דיומא את דמותה של מייליידי בספר שלושת המוסקיטרים (מומלץ לקרוא את שאר הסיפורים שגילינו לפני שמבקרים במקום)

מה יש לראות? מלבד הבית עצמו, יש מוזיאון במרתף, יש פארק שנושק לנהר התמזה ויש בית חממה עצום ומפואר.

איך מגיעים לאחוזה? האחוזה ממוקמת בחלק המערבי של לונדון רבתי, לוקחים את הקו הכחול ברכבת התחתית עד לתחנת Boston Manor ומשם עולים על אוטובוס E8 (עשר דקות נסיעה).

שעות פעילות ומחירים כדאי לוודא באתר הרישמי: https://www.syonpark.co.uk

הבית החל דרכו כמנזר שעבר הפרטה. אחוזת ציון

אחוזת ציון באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
אחוזת ציון באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

כשתראו את פנים הטירה, הלסת שלכם תישמט ממקומה

אחוזת ציון באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
אחוזת ציון באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

ארמון אלתהאם (Eltham Palace)

מה מיוחד בו? כשמבקרים באלתהאם צריך להפעיל את שרירי הדמיון, כדי להאמין שזה היה פעם הארמון הכי פופולרי של מלכי אנגליה עד למלכה אליזבת. זה היה גם הארמון שבו גדל המלך הנרי השמיני… הארמון ירד מגדולתו במאה ה- 17, ומצבו הלך והתדרדר, עד שנרכש ב- 1933 על ידי זוג אקצנטרי שגידל למור בתור חיית מחמד. הם אמנם שיחזרו את האולם הגדול של הארמון, אבל את כל שאר הארמון הם הפכו למבנה הארט דקו הכי מרהיב שאי פעם ראיתי. למעשה אם תבקרו בארמון, כל חדר ייראה לכם כמו תפאורה מהסרט "התפוז המכני". בני הזוג הספיקו לעשות קצת מסיבות סארמון, אבל כשמלחמת העולם השנייה פרצה הם החליטו לעזוב את אנגליה ולעבור לאפריקה.

מה יש לראות? חוץ מהארמון עצמו כדאי לבקר בגנים עצמם שנבנו סביב הריסות הארמון המקורי. בנוסף יש מהגנים נקודת תצפית מדהימה על מרכז לונדון.

איך מגיעים לארמון? הארמון ממוקם בחלק הדרומי מזרחי של לונדון רבתי, לוקחים רכבת עילית מתחנת צ'רינג קרוס במרכז לונדון עד לתחנת Eltham ומשם הולכים ברגל מספר דקות.

שעות פעילות ומחירים כדאי לוודא באתר הרישמי: https://www.english-heritage.org.uk/visit/places/eltham-palace-and-gardens

הארמון הפופולרי של מלכי אנגליה. ארמון אלתהאם

ארמון אלתהאם באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
ארמון אלתהאם באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

כל חדר נראה כמו תפאורה מהסרט "התפוז המכני"

ארמון אלתהאם באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
ארמון אלתהאם באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

טירת לידס (Leeds Castle)

מה מיוחד בה? טירת לידס מכילה היסטוריה בת 900 שנים. הטירה התחילה בתור מבצר, אך תוך כדי השנים הפכה להיות ארמון מלכותי. אם הטירה הזו נראית לכם סופר רומנטית, זה כנראה בגלל שכמה וכמה מלכים באנגליה העניקו את הטירה הזו כמתנת חתונה למלכות שלהם. למעשה חמש מלכות אנגליות קראו לטירה הזו בית, ומלכה שישית קראה לו בית סוהר. במאה ה-20 רכשה את הטירה יורשת עשירה מבריטניה שהפכה אותה לזירת המסיבות מספר אחת בשנות השלושים. היא הקימה בה גן חיות ואפילו בנתה בה את בריכת הגלים הראשונה באנגליה!

אילו סיפורים מעניינים גילינו על הטירה? הסיפור שאני הכי אוהב הוא על אלינור קובהאם, המכשפה מטירת לידס. היא היתה אישתו של הדוכס מגלוסטר, שהיה הדוד של מלך אנגליה. כשהיא לא הצליחה להיכנס להריון היא הזמינה הורוסקופ מאסטרולוג. התוצאה שלו הייתה הרסנית וכללה שלוש הוצאות להורג, גירושים ומאסר עולם בטירת לידס וטירות נוספות.

מה יש לראות? המתחם של טירת לידס הוא עצום בגודלו, והגנים הפורמליים שלה אינסופיים. מלבד ביקור בהם ובטירה תוכלו לבקר בתצוגת ציפורי טרף, לחצות מבוך (מעל ומתחת האדמה) לשוט על האגם, לשחק בשני מתקני משחקים ואפילו לעשות טיול סגווי.

איך מגיעים לטירה? טירת לידס ממוקמת במחוז קנט, דרומית מזרחית ללונדון. לוקחים רכבת עילית מתחנת ויקטוריה עד לתחנת Maidstone East (חמישים וחמש דקות) ומשם עדיף במונית (או לצעוד עד לתחנת האוטובוס ומשם לקחת אוטובוס קו 13).

שעות פעילות ומחירים כדאי לוודא באתר הרישמי: https://www.leeds-castle.com

בריכת הגלים הראשונה באנגליה. טירת לידס

טירת לידס באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
טירת לידס באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

בטירת לידס גנים אינסופיים

טירת לידס באנגליה. סיוון סקריבנר, אתר רשמי
טירת לידס באנגליה/אתר רשמי, סיוון סקריבנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully