וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל "דרום אדום" חוזר: הכלניות כבר מכסות את השדות שנשרפו

אחרי חודשים בהם השדות בצפון הנגב עלו באש, הכלניות האדומות כבר צובעות את האזור. וזה סימן שפסטיבל "דרום אדום" חוזר זו השנה ה-14 וייחגג בכל הסופ"שים של פברואר. והפעם, העסקים הקטנים זקוקים לכם יותר מתמיד. הצעה לסיור

כלניות דרום אדום. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
צבע אדום, מהסוג החיובי. כלניות באזור קיבוץ אור הנר, השבוע/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

לא קל להם, לחברים בעוטף עזה בחודשים האחרונים. גל בלוני התבערה שהבעיר את השדות אומנם פסק בחסות החורף ואיזה הסדר לא ברור, ועדיין הגזרה לא שקטה - פה איזה ירי, שם איזו התפרעות אלימה.

אבל את הכלניות זה לא מעניין. בדיוק כמו שעון הן מופיעות, זוקפות ראש ומבשרות על "צבע אדום", אבל בקטע חיובי. ובתוך כך חוזר אלינו הפסטיבל של הפרחים האדומים שהוא רק תירוץ להגיע לצפון הנגב, לראות את שדות החיטה הירוקים בשילוב אדמות הלס החומות, ועל הדרך גם לעזור מעט לעסקים הקטנים של האזור.

פסטיבל "דרום אדום 2019" יתקיים השנה (ה-14) בכל הסופ"שים של פברואר, עם לא מעט פעילויות, חלקן גם ללא תשלום, כולל הופעות - משולי רנד, דרך טונה ועד ריטה - כשהדגש הוא על"צמיחה והתחדשות", לאחר תקופה לא קלה. אז הנה כמה מהמקומות והאנשים שמחכים לכם בצפון הנגב עם חיוך ופרחים.

מתחילים את היום במושב כוכב מיכאל, שהוקם ב-1950 וקרוי ע"ש "כאוכבה", השם הערבי הקודם של המקום עד 48, וע"ש מייקל סובל ז"ל (Michael Sobell), איש עסקים בריטי וחובב סוסים, שעסק בפילנתרופיה רבה ותרם גם למושב בשנות ה-60, עת הגיעו אליו עולים מארגנטינה.

יש לא מעט עסקים קטנים ותיירנים במושב הלא מוכר הזה, שסמוך לכביש 232 בצפון הנגב, אבל כמעט אף אחד מהם לא עוסק בקמח. את אמנון ברזין, איש המושב, אני פוגש ב"קמח הארץ" - מטחנת קמחים ומרכז מבקרים שהוא הקים לפני שש שנים בבית אריזה נטוש לפרחים בסוף המושב. הקמחים שבמקום מגיעים מגידולי חיטה ודגן באזור, כשהטחינה נעשית בשתי צורות - המודרנית, אבל גם בשיטה הישנה של אבן ריחיים, עם אבני שכב ורכב, שטוחנות את גרעיני החיטה בשלמותם.

במתחם הטחנה מתקיימות סדנאות אפייה ואירועים פרטיים, שבהם תוכלו להכיר יותר מ-30 סוגי קמחים, ביניהם גם קמחים שמיובאים מצרפת, איטליה וגרמניה. בזמן הפסטיבל יהיה במרכז המבקרים מתחם אפייה וניתן יהיה לחוות את תחושת הבצק לסוגיו, להכיר למה לחם מחמצת הוא בריא כל כך וכמובן לטעום לחמים שונים.

קמח הארץ, רחוב הדקל, מושב כוכב מיכאל. סדנאות בתשלום ובהרשמה, 08-6442224.

אמנון ברזין קמח הארץ במושב כוכב מיכאל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טוחנים כמו פעם באבן ריחיים. אמנון ברזין ואחד מהטוחנים ב"קמח הארץ"/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קמח הארץ במושב כוכב מיכאל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יותר מ-30 סוגי קמח, כולל מצרפת, איטליה וגרמניה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

עדיין בכוכב מיכאל. על בטן מלאה גלוטן אני מגיע לשמעון יוגב, ארגנטינאי שעלה ארצה עם הוריו, וכבר בגיל תשע נדבק בו חיידק החץ וקשת. היה זה כשאביו חזר מהאמזונס והביא לו קשת אינדיאנית מתנה.

לפני כחמש שנים פתח שמעון "חצייה", או מתחם ירי של חץ וקשת "כי רציתי להפיץ את ספורט הקשתות בארץ", הוא אומר. שמעון מסביר, שיש מדינות שאצלן ספורט הקשתות הוא חובה בבתי ספר עקב היתרונות הרבים שלו כמו יציבות, ריכוז, הקשבה, משמעת ואפילו הענקת בטחון עצמי. לדבריו, בארץ יש כ-300 איש שעוסקים בספורט הזה, והכיף בו הוא לקבל פידבק מיידי - פגעת או לא.

במסגרת הפסטיבל האדום, יהיה מתחם הירי של שמעון פתוח לקבוצות ומשפחות, שיוכלו לקבל הדרכה ממנו ומבני ביתו הקשתים מהדור שלישי, ויהיה ניתן לבוא ולירות בחץ וקשת אמיתי ותהיה גם פעילות ילדים של אבירים עם חרבות ומגינים שצובעים וניתן לקחת הביתה.

‎קשתי כוכב. כוכב מיכאל, סדנה של שעה ל-5 איש - 300 שקלים, 054-7955560.

שמעון יוגב קשתי כוכב מיכאל חץ וקשת. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בגיל 9 קיבל את הקשת הראשונה שלו. שמעון יוגב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
שמעון יוגב קשתי כוכב מיכאל חץ וקשת. שמעון יוגב, זיו ריינשטיין
פתאום תהפכו להיות תחרותיים כמו ילדים קטנים. מתחם קשתי כוכב/זיו ריינשטיין, שמעון יוגב

השיבה להודו

הלאה. למושב מבועים, שהוקם ב-1958 ונקרא ע"ש פסוק מספר ישעיהו כסימן להפרחת השממה, שהרי מבועים הם מעיינות, אני מגיע כי שמה של סלעית דקל יצא למרחקים כבשלנית ההודית הטובה באזור.

סלעית, שהיא תערובת של גנים מרוקאים ואשכנזים בכלל, אומצה על ידי זוג הודי כשהיתה קטנה. כשאמה המאמצת רוזי, נפטרה, ביקשו ילדיה של סלעית שתכין להם אוכל הודי של סבתא. עד כה ידעה סלעית להכין רק "בטטה ווארה", שזה תפוחי אדמה מטוגנים בקמח חומוס, אבל עם הזמן ואחרי כמה ניסיונות על חברותיה, כבשה את המטבח ההודי בסערה.

בשנה שעברה החלה בניסיון ביריד אוכל ומשם ההמשך ל"דרום אדום" היה טבעי, כשאירחה מטיילים בביתה לסעודה, ולא עמדה בביקוש. וגם השנה היא תכין טאלי (צלחת גדולה עמוסת כל טוב הודי) שכולל סמוסה ממולאת בחומוס, צ'אטני עם כוסברה וקוקוס, בטטה ווארה (כמובן), הלו גובי (כרובית, אפונה ותפו"א מבושלים), דאל של עדשים אדומות מבושלות וכמובן קינוחים של בטטה בקוקוס וגולאב ג'אמון ב-55 שקלים המנה, כולל שתייה מלימונים מהעץ הביתי שסוחט בעלה. אפשר להזמין גם טייק אוויי.

רוזי, מושב מבועים. בהזמנה מראש, 054-7473503.

טלי אוכל הודי במושב מבועים בצפון הנגב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טעים, טרי וגם לימונדה מהעץ כלולה. הטאלי ההודי של סלעית/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

אצלנו בחצר

ממבועים אני מחשב מסלול למושב מסלול שליד אופקים, שהוקם ב-1950 על ידיד איראנים אבל עם הזמן הפך למעורב, דתי-חילוני, מערבי-מזרחי. ובתוך הערבובייה הזו, מצאו את עצמם טוצי (טובה) ציקובסקי ודניאל מורנו, זוג מקסים ואוהב מבאר שבע, שמצאו זה את זו בפרק ב' של חייהם. "כשנכנסתי אליה הביתה, ידעתי ששם אני רוצה למות", מספר דניאל על החיבור שלו לטוצי. חמוד.

במשק שהם רכשו לפני כשנה, פתחו חצר ענקית ויפה, המשמשת כנגרייה וגם כמוזיאון לריהוט עץ לסוגיו. טוצי מחליטה מה היא רוצה לשפץ וליצור, ודניאל ה"הנדי-מן" שלה פשוט מבצע, כשטוצי אחראית על ממלכת הצבעים ודניאל על ממלכת הכלים. מעבר לסדנאות נגרות שהם מקיימים, הם גם מוכרים פריטי עץ שהם מייצרים - מאדניות, דרך שלטי עץ ועד רהיטים כבדים.

במסגרת הפסטיבל, הם יקיימו סדנאות משפחתיות וקבוצתיות לפי שלושה נושאים: שלטים מדברים (להכנת שלטים אישיים), הכל תלוי (פריטי עץ לתלייה בבית) ומעשה באדנית (שבה יהיה ניתן להכין אדנית אישית).

החצר של טוצי, מושב מסלול. סדנא למבוגר - 180, לילד - 80 שקלים, 050-2131358.

נגרייה החצר של טוצי במושב מסלול. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עשו הכל ב-10 אצבעות. דניאל וטוצי בחצר המקסימה שלהם במושב מסלול/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נגרייה החצר של טוצי במושב מסלול. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
רק תנו להם עץ, והם הופכים אותו לזהב. פריטי עץ למכירה בנגרייה של טוצי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

פרטים נוספים על הפעילויות של "דרום אדום 2019" באתר הפסטיבל. ועוד משהו: נסו להצטלם מבלי להישכב ולמעוך את הכלניות, שיהיו לנו גם לשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully