וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקבל 600 אירו על עיכוב בטיסה ושאר חוקים שכל נוסע חייב להכיר

18.12.2018 / 8:42

חוק EC261 של האיחוד האירופי בא לשמור עליכם, הנוסעים, ועל הזכויות שלכם בטיסה אירופית: אז מתי חובה לספק לכם מלון, איך תקבלו פיצוי על אובדן מזוודה ואיך תקבלו מאות אירו במקרה של במקרים של אובר-בוקינג" - מדריך שחובה להכיר לפני שממריאים

שדה תעופה נתב"ג נוסעים טיסה. ShutterStock
יש לכם זכויות כנוסעים, וכדאי להכיר אותן/ShutterStock

1. מה מגיע לי בטיסה שהתעכבה?

מה יכול להיות גרוע יותר מאשר לחכות לטיסה שהתעכבה? לחכות לטיסה שמתעכבת כשאתם כבר על המטוס! נוסעים רבים אינם יודעים כי בטיסות אירופיות לאחר שעתיים של המתנה, צוות הטיסה מתבקש לספק לנוסעים מים ומיזוג אוויר. במקרה שהעיכוב עולה על חמש שעות, מותר לך מבחינה חוקית לבקש לעזוב את המטוס ולחזור לשער (לגייט). גם במקרים בהם אתה מחכה בשער ולא על מסלול ההמראה- חברת התעופה נדרשת לטפל בך ולספק לך ארוחות, משקאות וגישה לתקשורת לאחר שעתיים של המתנה.

2. זכותי למלון

השאלה האם אתה צריך לשלם עבור לינה לא מתוכננת במלון עקב עיכוב בטיסה, הוא משהו שגם כאלה שנוסעים תדיר אינם בטוחים בו. למעשה, במקרים בהם שעת ההמראה מתעכבת עד אחרי חצות, חברת התעופה אמורה לדאוג לנוסעים ללינה במלון, וכמובן עליה לדאוג גם להגעתם למלון. נוסע זכאי ללינה במלון גם אם חברת התעופה לא הייתה האשמה בעיכוב הטיסה.

אילוסטרציה מלון. ShutterStock
נוסע זכאי ללינה במלון גם אם חברת התעופה לא אשמה בעיכוב הטיסה/ShutterStock

3. ומה עם הכבודה שלי?

במהלך טיסה כולנו לחוצים ודואגים שהכבודה תגיע ליעדה בשלום ובזמן. מעניין לדעת, כי יש תקנה בשם 'מונטריאול', המעניקה לנוסע זכות לפיצוי כספי במקרה בו הכבודה לא מגיעה בזמן, במקרים בהם אבדה או הגיעה פגומה. כדי לוודא שנוסע מקבל את הפיצוי המגיע לו, עליו למלא דו"ח זכויות על דלפק המזוודות בשדה התעופה, ולדאוג להגיש את הבקשה לפיצוי בגבולות הזמן המצוין בדו"ח הזכויות. סקר שערכה חברת AirHelp הראה כי 66% מהאירופים שהגישו תביעות פיצויים שכאלה - הצליחו בסופו של דבר לקבל את הפיצוי המתאים.

4. וחיית המחמד?

צוות המטוס לא יכול להכריח נוסע לאחסן את חיית המחמד שלו עם המזוודות בבטן המטוס, כשמדובר בחיית מחמד קטנה ולא מזיקה, ונוסע יכול להעלות את חיית המחמד כמזוודת יד למטוס. כשמדובר בחיות מחמד גדולות יותר, כמו גם כאלה המוגדרות כ'מסוכנות' יותר, על הנוסע לשים את חיית המחמד עם הכבודה בבטן המטוס.

5. ואם נפצעתי?

במידה ונוסע נפצע בהיותו על המטוס, הוא זכאי לפיצוי כספי. כמו כן, כדאי לדעת שאם הפציעה דורשת פעולה משפטית, ייתכן ויוכל לקיים את המשפט במדינתו שלו, כל עוד חברת התעופה מפעילה לשם טיסות.

נוסעים נוסעת פחד טיסה כאב ראש. ShutterStock
נפצעת בטיסה? את זכאית לפיצוי כספי/ShutterStock

6. הזכות לעזור

זה קורה כל הזמן בסרטים: נוסע מקבל התקף לב, הצוות שואל "יש רופא במטוס?" ורופא שבמקרה נמצא על הטיסה מציל את היום. אבל מה אם ישנו מקרה בעל דחיפות רפואית ואין רופא על הטיסה? כדאי לדעת, שבמקרים כאלה לכל אחד מהנוסעים עומדת הזכות לעזור לנוסע אחר, כשהמסייע למעשה מוגן ומבוטח לפי חוק, כך שגם אם בטעות גרם נזק תוך כדי ניסיונות הסיוע, הוא מבוטח ולא ניתן לתבוע אותו.

7. העלייה למטוס נדחתה עקב 'אובר-בוקינג'?

'אובר-בוקינג', שהוא למעשה רישום יתר, או מכירת יותר כרטיסים לטיסה מאשר כמות המושבים הזמינים, הוא נוהג נפוץ בתעשיית התעופה, מצב שלעיתים מוביל למצב בו נדחית עלייתם של נוסעים למטוס, על אף שהגיעו לשער העלייה למטוס בזמן. במצב שכזה חברת התעופה לעיתים מנסה לפצות את הנוסעים עם שוברי מזון כנחמה. חשוב לדעת, שעל פי חוק הצרכן EC261, נוסע שכזה זכאי לפיצוי כספי מידי של 250 - 600 אירו, בנוסף לרישומו בטיסה חלופית ליעד הטיסה או קבלת החזר עבור הכרטיס המקורי שרכש.

8. כולנו שווים

כשמדובר בנוסע נכה, כל ארגוני הנסיעה מסובכים יותר ולכן רצוי שלא יהיו עוד מכשולים בדרך. לכן, אלא במקרים בהם המטוס קטן מדי פיזית, חברת התעופה לא יכולה לסרב להעלות נוסע למטוס עקב מוגבלות, ויתרה מכך, על חברת התעופה לעשות הכנה מוקדמת ולבדוק אם השירות אפשרי כבר במהלך ההזמנה. למעשה, כל חברות התעופה האירופיות כפופות לחוק האירופי, המחייב אותן להעניק זכויות זהות לכל הנוסעים, עם או ללא מוגבלות.

אילוסטרציה. הרשות הלאומית, ShutterStock
חברת התעופה לא יכולה לסרב להעלות נוסע למטוס עקב מוגבלות/ShutterStock, הרשות הלאומית

9. זכותי להגיש תלונה

רק לעיתים רחוקות נוסעים שעברו עוול מסוים בטיסה, באמת מתלוננים או תובעים פיצויים על מה שעברו. אחת הסיבות העיקריות לכך, היא כי עדיין, על אף שטיסה הפכה לדבר שבשגרה עבור רבים בעולם, 87% מהנוסעים כלל לא יודעים את זכויותיהם בענף התעופה. מלבד הזכויות לקבלת פיצוי במקרים שונים, נוסע יכול להתלונן גם כאשר חברת תעופה לא מעניקה את השירות אותו הבטיחה. תלונות על טיב השירות ו/או מילוי המשוב בצורה רצינית, יכולים להועיל בנסיעות עתידיות ולגרום לטיסות הבאות להיות טובות ונעימות הרבה יותר. כמו שבתחומים אחרים, לקוחות ימצאו לנכון להתלונן במטרה להוביל לשיפור בשירות, כדאי שגם בענף התעופה יתחילו הלקוחות לקחת ברצינות את הנושא.

10. זכותי לקבל פיצוי

לבסוף, על פי החוק האירופי EC261 מגיע לנוסע פיצוי של עד 600 אירו לאדם, במקרים של עיכובים ארוכים בטיסה או ביטולים. זכות זו חלה על כל הטיסות היוצאות משדה תעופה אירופי, כמו גם כל הטיסות הנכנסות לאיחוד האירופי כאשר הן מופעלות על ידי ספק שבסיסו באיחוד האירופי. במקרה של עיכוב או ביטול טיסה, נוסע יכול לתבוע את הפיצוי המגיע לו עד שנים שנים מתאריך הטיסה הבעייתית.

seperator

הנתונים מסופקים על ידי YouGov Deutschland GmbH, אלא אם צוין אחרת. במחקר השתתפו 7,103 משיבים, והוא נערך בין התאריכים 31 בינואר 2018 לבין ה -6 בפברואר 2018. התוצאות מייצגות את האוכלוסייה (18 ומעלה) בגרמניה, בריטניה, שבדיה, דנמרק, איטליה, נורבגיה ובספרד, ביניהם נוסעים בטיסה. תודה לחברת AirHelp, המתמחה בתחום זכויות הפיצויים לנוסעים, על עזרתה בהכנת הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully