וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד מצא חלוק נחל בגליל העליון, שהתברר כפסלון עתיק ונדיר

איתמר ברנע (10) מצא פסלון שגילו מוערך ב-11,500 שנה באזור שבין תל קדש לנחל דישון, ומסר אותו לידי אוצרות המדינה. ככל הידוע, רק שני פסלונים דומים מוכרים בארץ. הילד קיבל תעודה על אזרחותו הטובה

צלמים זמניים מורשים

אבן מסקרנת שמצא ילד במהלך טיול בצפון, התבררה כפסלון פריון עתיק ונדיר: לפני שנתיים, כשטייל איתמר ברנע בן ה-8 (היום בן 10), תושב קיבוץ מלכיה ואוהב ארכיאולוגיה, באזור שבין תל קדש לנחל דישון, הוא מצא חלוק נחל שצורתו יוצאת דופן. איתמר הניח אותו בקופסה ושכח ממנו.

לפני כחודש, בעת שאימו של איתמר, רעות, ערכה סדר בבית, היא זיהתה את החפץ המעניין והציגה אותו לארכיאולוגית ד"ר רנטה רוזנטל-הגינבוטום. זו, העבירה את הממצא לזיהוי ברשות העתיקות.

לדברי ד"ר יניר מילבסקי, ראש ענף פרהיסטוריה ברשות העתיקות, "הופתענו כשהוצגה לנו צלמית נדירה, מעין פסלון -ככל הנראה השלישי מסוגו המוכר בארץ, ובן כ-11,500 שנה. הפסלון, שבמבט ראשון קשה להבחין שטופל בידי אדם, עשוי על חלוק נחל ומידותיו 37 X 25 X 23 מילימטרים. הוא מייצג דמות של אישה בהריון, ונעשה באמצעות שפשוף וחריתות על שטח חלוק הנחל. הראש המעוגל נבדל מהגוף על ידי חריתה, וגם ציון הרגליים נעשה על ידי חריתות. שתי צלמיות דומות (אך לא זהות לגמרי) נמצאו באתרי נחל אורן שבכרמל וסלביה שבבקעת הירדן. אתרים אלה מתוארכים לתחילת התקופה הניאוליתית הקדם-קרמית - כ-11,000 שנה לפני זמננו.

ילד מצא פסלון פריון צלמית בגליל. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
מייצג דמות של אישה בהריון, ונעשה באמצעות שפשוף וחריתות. חלוק הנחל שהתגלה כצלמית/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות
ילד מצא פסלון פריון צלמית בגליל. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
איתמר ברנע והפסלון הנדיר/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות

האם מדובר ב"האלה האם"?

לדברי מילבסקי, "לצערנו אנחנו לא יודעים מה ההקשר הארכיאולוגי של הצלמית שנמצאה בגליל העליון, אבל לפי המחקר, צלמיות אלו היו סמל של פיריון אנושי, ויש חוקרים שרואים בהן את "האלה האם". מדובר בתקופה שבמהלכה במזרח הקרוב ובדרום הלבנט בני אדם עברו ליישובי קבע, ועסקו בחקלאות והתחילו לביית בעלי חיים. בתקופה זו, נושא הפוריות בחברה האנושית היה חשוב מאוד".

מילבסקי מוסיף, ש"משפחת ברנע והילד איתמר הפגינו אזרחות טובה במסירת הצלמית לאוצרות המדינה. נראה שלאיתמר יש עתיד מבטיח בחקר הטבע וההיסטוריה של התרבויות הקדומות בארץ ובאזור". מילבסקי ביקש להזכיר לציבור, ש"ברגע שנמצא ממצא במהלך טיול, חשוב לדווח לרשות העתיקות במקום המציאה עצמו, וזאת על מנת שהארכיאולוגים יוכלו להפיק את מירב המידע מהשטח בעת הגילוי".

ילד מצא פסלון פריון צלמית בגליל. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
איתמר ברנע מקבל תעודת אזרחות טובה מד"ר צבי גרינהוט ברשות העתיקות/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות
ילד מצא פסלון פריון צלמית בגליל. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
"סמל של פיריון אנושי". הצלמית הזעירה/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully