וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתבר שכולם טעו בנוגע ל"סטיב" - תופעת הטבע הנדירה בזוהר הצפוני

28.8.2018 / 0:15

מחקר חדש קבע כי האור הסגול והמוזר שזכה לשם "סטיב" ונצפה מספר פעמים אינו חלק מהזוהר הצפוני: "אנחנו יודעים עליו מעט מאוד, וזה מגניב"

צלמים זמניים מורשים

בשנה שעברה הצגנו עבורכם סיפור מוזר למדי: בזוהר הצפוני נצפה אור סגול ייחודי ולא מוכר, שנקרא סטיב - במחווה לסרט האנימציה "מעבר ליער", שם הדמויות נתנו את השם הזה ליצור שהם לא ראו קודם לכן. לא מעט תאוריות הועלו בנוגע לאור המסתורי, וככל הנראה, אף אחד מהן לא היתה נכונה.

על פי מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר, לסטיב למעשה אין ממש קשר לזוהר הצפוני - הוא לא חלק מהם, ומעולם לא היה חלק מהם. חוקרים של אוניברסיטת קלגרי באטלנטה ואוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס טוענים, בגדול, כי מדובר בתופעה בלתי מסוברת, והעניקו לה את השם המחייב "זוהר השמיים".

עוד ב"אסור לפספס"::

תעלומת מקרי ההיעלמות במשולש ברמודה נפתרה? חוקרים חושפים הסבר הגיוני
מסמכי CIA מסווגים חושפים טענות שלנאצים היו צלחות מעופפות שהציתו שמועות על חייזרים
התמונות שמוכיחות: כריש פרהיסטורי מפלצתי במשקל 100 טונות עדיין חי במצולות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה שבטוח - זה מאוד יפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תופעת "הזוהר בשמיים" שנקראת סטיב. NASA Goddard Space Flight Center, אתר רשמי
צילום: NASA Goddard Space Flight Center/אתר רשמי, NASA Goddard Space Flight Center

"המסקנה העיקרית שלנו הוא שסטיב הוא לא חלק מהזוהר הצפוני", אמר החוקר המוביל. "כרגע אנחנו יודעים עליו מעט מאוד, וזה הדבר המגניב. צלמים מכירים אותו במשך עשורים, אבל למדענים הוא חדש לגמרי.

"כשמדענים ראו את סטיב לראשונה, הוא שמו לב שהאורות שלו קצת שונים מאלה של הזוהר הצפוני, אבל לא ידעו את המכניקה שגורמת לכך. במחקר החדש, הצלחנו להבין, בהתבסס על תצפית מ-2008, כי סטיב מורכב מתהליך אטמוספרי אחר מאשר הזוהר הצפוני, מה שהופך אותו לתופעה אופטית שונה לגמרי".

נאס"א מסבירים

המדען החלל ג'ו בורובסקי היה נרגש גם כן: "זה מאוד מעניין, כי עדיין לא הבנו לגמרי במה מדובר, וכשאתה נתקל בבעיה חדשה זה תמיד מלהיב. אתה חושב שאתה יודע הכל, ואז מתברר שלא".

ומה עוד? מתברר כי את הזוהר הצפוני ניתן לראות מדי לילה, כל התנאים מאפשרים את זה, אבל את סטיב ניתן לראות רק כמה פעמים בשנה. כמו כן, האורות הדקיקים של סטיב הופיעו קרוב יותר לקו המשווה מאשר הזוהר הצפוני".

אלו הם המקומות הכי טובים לראות בהם את הזוהר הצפוני (מתוך המהדורה המרכזית, 27.12.17)

עריכת וידאו:ניר חן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully