וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברטיסלבה מתנערת מהתדמית הזקנה, ומציעה חיי לילה ושופינג זול

45 דקות מווינה או שעתיים מבודפשט, שוכנת בירת סלובקיה שמנסה להתנער מהתדמית שלה כיעד לקשישים חובבי ספא, והיא אכן מצליחה ומפתיעה בחיי לילה מגוונים, שופינג זול ואפילו אטרקציות למשפחה. 48 שעות בברטיסלבה

צלמים זמניים מורשים

היא אומנם לא נחשבת לפאר בירות אירופה, וכנראה גם בצדק, אבל ברטיסלבה, בירת סלובקיה, מנסה לנער מעליה את התדמית שדבקה בה כיעד שנוחתים בו בשביל להגיע לפישטני - בירת הספא האזורית - שמקבלת אליה אלפי תיירים שבני 60 נחשבים לצעירים שבהם.

ומתברר שבביקור קצר בן 48 שעות, ברטיסלבה די מפתיעה. קודם כל המיקום המרכזי שלה - 45 דקות נסיעה מווינה, שלוש שעות מפראג ושעתיים מבודפשט - הופכים אותה ליעד מצוין שאפשר לעשות עליו "וי" של יומיים-שלושה מבלי להתכוון כשאתם בחופשה שלכם באוסטריה, צ'כיה או הונגריה.

הבירה הסלובקית מתחילה לגלות לעולם את חיי הלילה שלה, עם מגוון מועדונים וברים שאומנם מציגים מוזיקה של לפני עשור, אבל בהחלט כדאי לספוג את האווירה של התיירים בשילוב המקומיים. כך למשל, במועדון The Club שסמוך למלון Park Inn שבסוף שדרות וייזדוסלאב, תוכלו לרקוד לצלילי היפ הופ מוכר ומסחרי שבו שולחנות עמוסי וודקות ורד-בולים בתוך באקט של קרח. הבחורות מהיפות שיש בעולם הזה, הגברים חסונים, רחבי כתפיים ומעשנים. בעצם, כמעט כולם מעשנים.

חובבי הטכנו יכולים ללכת שש דקות לכיוון הגשר שעל הדנובה ולרדת אל הבונקר התת קרקעי, כפי שגם מרמז שם המועדון SubClub. זהו מועדון "הבלוק" המקומי, שבו כבר תחשפו להיפסטרים לובשי שחור ושאר דמויות אנדרגראונד מקועקעות, הרוקדות לצלילי דיג'ייז שונים אך לא מהבולטים בסצנה. תתכוננו לטכנו קשוח במיוחד, כיאה למזרח אירופה.

עבור משהו יותר אוונגרדי בואכה היפסטרי, כדאי מאוד ללכת לבר ה-Dunaj (דנובה בסלובקית), שהוא יופי של מקום לדרינק ערב עם די.ג'ייז שמנגנים דיפ האוס- אלקטרו ומספר באותו חלל, כך שניתן לקבל פן עם הוודקה או הבירה שלכם. ככל שמגיע הלילה, גם נפתחת רחבת ריקודים מגניבה. אחלה מקום.

אגב, בכל מועדון, ולעתים גם ברים, גובים דמי כניסה. משהו שבשגרה כנראה, אבל תתנחמו שמדובר בחמישה עד עשרה אירו בלבד, שאחריהם יענדו צמיד לידכם המאפשר כניסה ויציאה.

בר דוניה ברטיסלבה סלובקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אחלה מקום של היפסטרים, בר וריקודים. ה"Dunaj" בברטיסלבה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
ברטיסלבה סלובקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
שקטה, זולה ובלי יותר מדי תיירים. ברטיסלבה, סלובקיה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

פסטל, מישהו?

ברטיסלבה, שבה כחצי מיליון תושבים, שוכנת בדרום-מערב סלובקיה על שתי גדות הדנובה, וגובלת באוסטריה מחד ובהונגריה מאידך. העיר העתיקה שלה די קטנה ונעימה, ובה תמצאו (כמו בכל בירה אירופית) בניינים בני יותר ממאה שנים בצבעי פסטל של תכלת, צהוב וורוד, התוחמים כיכר מרכזית שבה מזרקה וכמה אמנים שהם פסלים אנושיים, הזעים לעומת רשרוש המטבע הנשמטת מיד התיירים.

מה שעוד נעים בה הם הרחובות הנקיים - לא תמצאו שקית ניילון או כוס פלסטיק אחת בדרכים וההולך בסמטאותיה, גם בעונת הקיץ התיירותית, לא ירגיש כמעט את ההמון. שדרות וייזדוסלאב (Pavol Országh Hviezdoslav), הוא "הביאליק הלאומי", היוצאות מהתיאטרון הלאומי, הם המקום שבו לצד מסעדות וברים, תוכלו גם ליהנות מדוכני ממכר לאוכל, מזכרות, צעצועי עץ ושאר דברי חמד שיש בכל שוק איכרים, אבל כנראה יותר זולים. על המחירים הזולים שמעניקה ברטיסלבה לתייריה, אפרט ממש בקרוב - הנה, כבר אני מפרט.

התיאטרון הלאומי, למשל, הוא מקום נהדר לחובבי תרבות, וניתן "לתפוס" בו אופרה טובה במחיר של 10-12 אירו לכרטיס. במבחן הדרינק במועדון לילה, בשלושה אירו בלבד תוכלו ליהנות מכוס ג'ין טוניק, או כמעט כל אלכוהול אחר. גם במסעדות שנראות מבחוץ יוקרתיות ובהן כסאות מעור ונברשות מלאכותיות שמתחתיהן עומדים מלצרים חנוטים בחליפה, תוכלו להתענג על מנה עיקרית במחיר של 13-11 אירו, כשמנה ראשונה יעמוד על 6-4 אירו בלבד.

התיאטרון הלאומי ברטיסלבה סלובקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לתפוס אופרה טובה גם ב-10 אירו. התיאטרון הלאומי בברטיסלבה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
שדרות וייזדוסלאב ברטיסלבה סלובקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
פסל של ה"ביאליק המקומי", וייזדוסלאב, בשדרות שעל שמו/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

גן עדן לקניות

במבחן השופינג - ברטיסלבה היא גן עדן לקניות. אפילו חנויות כמו זארה, H&M ושאר חברות, זולות משמעותית מהמתחרות שלהן ברחבי אירופה, בטח בישראל. למחפשי המותגים, אומנם לא רבים, כדי לנסוע מרחק של חצי שעה מהעיר ל"וודראדי" (Voderady), שם מחכים לכם מותגים של נייקי, פומה, אדידס ועוד כמה חנויות כלי בית וחברות בגדים במחירים של 30 עד 70 אחוזים מאשר בעיר עצמה, שגם שם זול ביותר.

הקניונים הגדולים בעיר, כמו אאופארק (Aupark), או אאורוואה (Eurovea) מספקים עשרות חנויות של מותגים בזול, ואפשר להעביר שם לפחות יום שלם בקיפוץ בין חנות לחנות, בעיקר אם תופס אתכם יום סגריר. כן, גם בקיץ.

מבחינה קולינרית, ברטיסלבה מציעה מגוון מאכלים, עם דגש על המאכלים הסלובקיים, כמו "הלושקי" (Halushky), שהוא המאכל הלאומי בדמות קניידלעך מתפוח אדמה (קצת דומה לניוקי) ועליו גבינת כבשים וחתיכות בשר חזיר, רחמנא ליצלן. לא מעט מסעדות איטלקיות, ברים בריטיים ושאר מקומות שמגישים אוכל מערבי לצד מוזיקת רוק אנגלית. כדאי גם לנסות את הממתק הלאומי, שבהפתעה גמורה דומה בשמו למאכל הלאומי, אך הפעם מכונה "הרושקי של ברטיסלבה" - עוגיית בצק בצורת ירח שבה ממלאים פרג או אגוזים. אירו אחד החתיכה.

אאוטלט וודראדי שופינג ברטיסלבה סלובקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מותגים רבותיי/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
בית קפה ברטיסלבה סלובקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הגענו אפילו עד לכאן. בית קפה "סבבה" בעיר העתיקה של ברטיסלבה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

חופשה משפחתית? בהחלט כן

אז אחרי שהסתובבתם בעיר העתיקה, דגמתם את המסעדות, התיאטרון ושאר מוזיאונים - ברטיסלבה היא עיר ידידותית גם לילדים, מה שאומר - אופציה לחופשה משפחתית. נתחיל בשיט בדנובה בסירת מרוץ שניתן לשכור ביחד עם סקיפר. השיט מתבצע בסירה די מפוארת עם מושבי עור, שבה מקום לתשעה אנשים. בשיט, המלווה גם במוזיקה הבוקעת מרמקולים בירכתי הסירה, תוכלו לראות את טירת ברטיסלבה הנשקפת ממרחקים, את התיאטרון הלאומי החדש, ושאר בניינים מעניינים לצד גשרים שחוצים את הדנובה הרחבה. מחיר שיט של חצי שעה עד שעה כ-250 אירו. קחו תשעה אנשים, ותגלו שזו אטרקציה לא יקרה במיוחד.

לפעלתנים שביננו, כדי לפקוד את אחד משלושת משטחי הקארטינג בעיר. אחד המוכרים בעיר, שפועל מ-2011, הוא "קארט וואן" (Kart One), שבו מסלול הקארטינג הארוך ביותר בסלובקיה. נסיעה של 10 דקות תעלה לכם רק 9 אירו למבוגר, 6 אירו לילד, וזה אומר שהם לא יפסיקו לנסוע, כשאתם תוכלו לשבת בבר הקטן ולצפות בהם. ניתן גם לשכור את המקום כולו לקבוצה גדולה או משפחה. פתוח עד חצות.

למבוגרים ביננו, או לחובבי מלחמת העולם הראשונה והשנייה גם יחד, אפשר לחזור רגע בזמן אל ימי המלחמות, כולל זו הקרה, שהרי ברטיסלבה היתה גם הגבול בין מזרח אירופה למערבה (אוסטריה). מוזיאון ווז'נסקה (Vojenské) שבפטרזאלקה (Petrzalka) הוא בעצם בונקר תת קרקעי, שהיווה נקודת גבול בין שתי המלחמות, כמו גם בימי המלחמה הקרה. צ'כוסלובקיה החלה למגן את עצמה עם עליית הנאצים בשנות ה-30, והקימה מכשול לטנקים ובונקרים מאויישים בתותחים ולוחמים כנגד פלישת הגרמנים. המוזיאון מציג נשק, בגדי חיילים, כולל כאלו אמיתיים (ודי צובטים בלב) של איש גסטפו ו-אס. אס, ושאר פריטים מחיי החיילים בבונקר.

האזור ידע קרובת רבים במהלך ההיסטוריה, החל מימי הקאלטים, דרך הרומים ונפוליאון ועד לימי הקומוניסטים שירו בכל מי שרצה לעבור למערב. מעבר לכך, זוהי גם הנקודה שבה נרצחו בדם קר 500 יהודים הונגרים על ידי הנאצים ב-1944. הם הוצאו להורג ליד מכשול הטנקים ולאחר מכן נלקחו לקבר אחים. שלט המציין את האירוע הוצב במקום. המוזיאון הוקם בעדוד של הקהילה היהודי בברטיסלבה והמוזיאון היהודי בה והוא ללא תשלום, אך בתיאום מראש. כדאי להשאיר תרומה צנועה לאדם המבוגר שיבוא במיוחד לפתוח לכם את דלת המקום, ויעלה על מדים בעצמו.

מידע על אטרקציות, מחירים והזמנות אפשר לקבל אצל פרנק פביאן מחברת "Tour4u"', שלו אנגלית משובחת ומראה נעים לעין.

שיט בדנובה בסירת מרוץ ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
עוד דרך להכיר את העיר, הפעם מהמים. שיט בדנובה בסירת מרוץ/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
קארטינג מכוניות מרוץ ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הילדים יעופו על זה. מסלול הקארטינג ב"קארט וואן" הוא הארוך בסלובקיה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

לשים ת'ראש

אחד המקומות החדשים והמיוחדים שתוכלו לישון בו, הוא בעצם ריזורט ענק המוקדש כולו לספורט. במלון אקס-ביוניק (X-Bionic) שנמצא כחצי שעה נסיעה מברטיסלבה, הוא אתר שהוקם בתרומת מיליארדר אנונימי שהתאהב בסוס והחליט לבנות לו אורווה ומשם כבר התפתחה האורווה למקום לתחרויות מרוץ יוקרתי, מגרשי כדורגל, כדורסל, בריכות, מגלשות מים, אולמות קולנוע מפנקים ומה לא.

284 חדרים באקס ביוניק שנפתח כמלון ב-2016, כולל 36 חדרי משפחה מרווחים וחדישים, עם שלוש מסעדות (אחת יפנית), ספא שהוא פאר הפינוקים לגוף ומתחם ענק של ספורט לסוגיו.

אם אתם יותר בקטע עירוני, מלון לינדנר (Lindner) הוא אופציה נהדרת. המיקום של המלון אומנם לא על העיר העתיקה, אבל מונית של חמש דקות מכל מקום (והמונות זולות בעיר) תביא אתכם לכל מקום. הצ'ופר של המלון, שמאובזר בחדרים חדשים ונעימים, הוא קניון שמחובר אליו, כך שביום חם/סגריר לא צריך אפילו לצאת מפתח המלון. פשוט אחת הקומות מובילה לעולם שכולו מותגים ושוב - בזול!

בריכת שחייה מלון אקס-ביוניק ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כל הספורט שבעולם מחכה לכם, כולל לינה מפנקת. בריכת השחייה במלון אקס-ביוניק/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

איך מגיעים, כמה משלמים?

מפתיע, אבל יש טיסות ישירות לברטיסלבה מתל אביב. עם זאת, התדירות לא רבה וכמובן שמדובר בטיסות לואוקוסט, המבוצעות על ידי החברה הצ'כית טראוול סרוויס. אבל ניתן לנחות גם בווינה הסמוכה ולהגיע לברטיסלבה ברכב שכור או מונית, ואז תדירות הטיסות רבה יותר. קחו למשל, את WizzAir שהחלה לטוס לא מזמן בין תל אביב לווינה, והרי לכם טיסות מוזלות יחסית.

לא בא לכם לברר על טיסות, מלונות ואטרקציות? אז חברת אופיר טורס, שאירחה את כותב שורות אלו בברטיסלבה, מציעה חבילות נופש לסלובקיה, ולברטיסלבה בפרט, הכוללות טיסה וששה לילות במלון 4* והעברות במחיר של החל מ-399 אירו. מי שירצה לטוס בלבד לשבוע או שבועיים, יוכל לרכוש כרטיס הלוך ושוב ב-199 דולרים.

אוכל רחוב בשדרות וייזדוסלאב ברטיסלבה סלובקיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אוכל רחוב בשדרות וייזדוסלאב/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
פסל "איש בעבודה" Čumil ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"איש בעבודה"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
אוטובוס תיירים ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
קטן וחמוד. אוטובוס תיירים בברטיסלבה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
מוזיאון ווז'נסקה שבפטרזאלקה למלחמות העולם ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
למתעניינים במלחמות העולם וימי הקומוניזם. מוזיאון ווז'נסקה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
קולנוע מלון אקס-ביוניק ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
פינווווק! הקולנוע במלון אקס-ביוניק/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
נהר הדנובה שיט ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
חתיכת נהר עובר בברטיסלבה. הדנובה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
חוף ים מלכותי במלון אקס-ביוניק ליד ברטיסלבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מטקות מישהו? יש גם חוף ים מלכותי באקס-ביוניק/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully